تبیین خردمندی به واسطه نگرش به زمان و زیباشناسی در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، همدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین خردمندی به واسطة نگرش به زمان و زیباشناسی در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد است. به این منظور، نمونه‌ای متشکل از 200 دانشجوی دختر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مقیاس خودارزیابی خرد وبستر، پرسشنامه نگرش به زمان میللو و وورل و آزمون حساسیت زیباشناسی عبدالملکی و همکاران روی آن‌ها اجرا شده ‌است. داده‌ها به روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل تحلیل شد. هر سه فرضیه، خردمندی در دانشجویان دختر رابطة معنادار مثبت با نگرش به زمان مثبت و زیباشناسی و رابطة معنادار منفی با نگرش به زمان منفی دارد، تأیید می‌شود. از یافته‌های پژوهش، نتیجه‌گیری می‌شود که هدف نهایی در دانشگاه باید رشد مهارت خردمندی باشد. چرا که این امر، می‌تواند آثار بسیار مهمی بر روی انتخاب‌های بعدی دانشجویان بگذارد و از طریق رشد مهارت زیباشناسی و توانایی نگرش به زمانِ مثبت می‌توان خردمندی را رشد داد.

کلیدواژه‌ها


حاجیان، فردوس (1391). هنر و خرد. پژوهش دینی. 3(24)، 146-129.
رشید، خسرو، حسنوند، فضل اله، و یعقوبی، ابوالقاسم (1396). ساخت و اعتباریابی آزمون هوش زیباشناسی. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 8(30)، 88- 69.
رشید، خسرو، علیزاده، گلاویژ، و مرادی، آزاده (1394). بررسی رابطة شادی و بهزیستی روان‌شناختی با نگرش به زمان در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 15(2)، 188-179.
عبدالملکی، توران، یارمحمدی، مسیب، و رشید، خسرو (1392). ساخت و هنجاریابی آزمون حساسیت زیباشناسی و رابطة آن با سلامت روانی دانش‌آموزان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
کرد نوقابی، رسول (1396). روان‌شناسی خرد. تهران: ارجمند.
کرد نوقابی، رسول، جهان، فائزه، رشید، خسرو، و رضایی، اکبر (1395). سنجش خرد در ایران: معرفی سه ابزار. اندازه‌گیری تربیتی، 6(22). 135-122.
هومن، حیدرعلی (1387). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: سمت.
 
Asadi, S., Khorshidi, R., & Gluck, J. (2019). Iranian childrens knowledge about wisdom. Cognitive Development, 52. 100814.
Ardelt, M., Achenbam, W. A., & Oh, H. (2014). The paradoxical nature of personal wisdom and its relation to human development in the reflective, cognitive, and affective domains. In: M. Ferrari & N. Weststrate (Eds.), The Scientific Study of Personal Wisdom, New York: Springer.
Ardlet. M. (2011). Wisdom, age, and well-being (chapter 18) in Handbook of the psychology of aging (Seventh Edition).PP. 279-291. Academic Press.
Bruya, B., & Ardelt, M. (2018). Wisdom can be taught: a proof of concept study for fostering wisdom in the classroom. Learning and Instruction, 58, 106–114.
Costantino, T. E. (2015). Aesthetic education. International encyclopedia of the social & behavioral sciences (second edition). 229-235.
Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT. Yale University Press.
Gluck, J., Konig, S., & Straber, I. (2013). How to measure wisdom: Content, reliability, and validity of five measure. Personality Science and Individual Differences, 4(405), 2-3.
Karelitz, T., Jarvin, L., & Sternberg, R. (2010). The meaning of wisdom and its development throughout life. In W. Overton & R. Lerner (Eds.), The handbook of life-span development (Vol. 1). Hoboken, NJ: Wiley.
Laguette, V., Apostolidis, T., Dany, L., Bellon, N., Grimaud, J. C., & Lagouanelle- Simeoni, M. C. (2013). Quality of life and time perspective in inflammatory bowel disease patients. Quality of Life Research, 22(10), 2721-2736.
Myszkowski, N.,. Storme, M., Zenasni, F., & Lubart, T. (2014). Is visual aesthetic sensitivity independent from intelligence, personality and creativity? Personality and Individual Differences, 56, 16-20.
Sternberg, R. (1998). A Balance theory of wisdom. Review of General Psychology, 2(4), 347-365.
Leder, H., Belke, B.,Oeberst, A., & Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments. British Journal of Psychology, 95, 489-508.
Staudinger, U. M. (2016). Wisdom. NewYork: Columbia University.
Worrell, F. C., & Mello, Z. (2009). Convergent and discriminant validity of time attitude scores on the adolescent time perspective inventory, Diskurs Kindheits-und Jungendforschung Heft 2, 185-196.
Webster, J. D. (2013). Identity, wisdom and critical life events in younger adulthood. J.D. Sinnott (ed), Positive Psychology, 61, 61-77.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Personality and Social Psychology, 77, 1271-1288.