بلاغت، سیدرضا، نقیبزاده، میرعبدالحسین، و قائدی، یحیی (۱۳۸۹). مشارکت والدین در مدارس به مثابة یکی از مؤلفههای دموکراسی در آموزش و پرورش. روانشناسی خانواده و پژوهش، 9(۴)، ۱۲۶- ۱۰۱.
درستکار، آرنوش، صابری، هائیده، و باقری، نسرین (۱۳۹۸). ارائة مدل ساختاری مشارکت اجتماعی بر مبنای خودکارآمدی، هویت اجتماعی و تابآوری بر اساس نقش میانجیگری امید. مجلة دانشکدة پزشکی دانشگاه پزشکی مشهد، ۶(۲)، 502-495.
زنجانیزاده، هما، دانایی، مجید، و سلیمینژاد، مهدی (۱۳۹۰). بررسی میزان مشارکت خانوادهها در مدارس خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آنْ. جامعهشناسی آموزش و پرورش، ۱(۱)، 101-71.
زینلیپور، حسین، زارعی، اقبال، و زندینیا، زهره (1388). خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9، 28- 13.
سبحانینژاد، مهدی، و یوزباشی، علیرضا (۱۳۹۲). بررسی موانع خانوادگی مشارکت اولیای دانشآموزان در امور مدارس متوسطة شهر اصفهان. پژوهشی آموزش و یادگیری، 1(۳)، ۳۶7-۳۶1.
شیربیگی، عزیز، و امیری، عباس (۱۳۹۴). بررسی موانع مشارکت اولیا در مدارس از دیدگاه مدیران و اولیای دانشآموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی ۸۶-۸۵. اورمیه: گروه تحقیقات و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی.
عظیمی هاشمی، مژگان، و رضامنش، فاطمه (۱۳۹۳). زمینهیابی شیوههای تقویت کارکرد انجمن اولیاء و مربیان (مورد مطالعه: انجمن اولیاء و مربیان خراسان رضوی). اندیشههای نوین تربیتی، ۴(۲)، 23-14.
گوهری، زهره، جمشیدی، لاله، و امین بیدختی، علیاکبر (۱۳۹۴). شناسایی موانع مشارکت والدین در امور مدارس مقطع ابتدایی شهر سمنان. مطالعات برنامهریزی آموزشی، ۴(۷)، ۱62-۱33.
مظاهری، حسن، موسیپور، نعمتالله، و ناطقی، فائزه (۱۳۹۶). نقش خانواده در برنامة درسی شایستهمحور دورة ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش. خانواده و پژوهش، ۱۴(۳۴)، ۳۳-۷.
هاشمیانفر، علی، و اکبرزاده، علیرضا (۱۳۹۳). بررسی و مقایسة مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکاری و عادی در امور مدرسه. مطالعة جامعهشناسی جوانان، ۵(۱۵)، ۱80-۱57.
Auerbach, S. (2007). From moral supporters to struggling advocates: Reconceptualizing -parentroles in education through the experience of working-class families of color. Urban Education, 42, 250–283.
Bailey, L. B. (2006). Interactive homework: A tool for fostering parent-child interactions and improving learning outcomes for at-risk young children. Early Childhood Education Journal, 34, 155–167.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67, 1206–1222.
Deslandes, R., Barma, S., & Morin, T. L. (2015). Understanding Complex relationships between Teachers and Parents. International Journal about Parents in Education, 9(1), 93-105.
Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (2005). Final performance report for OERI ----Grant.
Jaspen, D. (2012). Parents’ Motivations for involvement in their children’s education. City University of New York: Graduate School and University Center.
Jimerson, S., Egeland, B., & Sroufe, L. A. (2000). A prospective longitudinal study of high school dropouts examining multiple predictors across development. School Psychology, 38, 525–549.
Kaya, S., & Lundeen, C. (2010). Capturing parents’ individual and institutional interest toward involvement in science education. Science Teacher Education, 21, 825–----841.
Lareau, A. (1989). Home advantage: Social class and parental intervention in elementary education. London: Falmer.
Lawson, M. A. (2003). School-family relations in context: Parent and teacher perceptions parent involvement. Urban Education, 38, 77–133.
Luszczynska, A., & Schwarzer, R. (2005). Social cognitive theory. In M. Conner & P. Norman.
Predicting health behaviour (2nd ed. rev. ed.). Buckingham, England: Open University Press. pp.
127–169
.
Lynch, J. (2002). Parents’ self-efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader perceptions, reading achievement and gender. Research in Reading, 25, 54–67.
National Center for Education Statistics. (2004). Early childhood longitudinal
study: Kindergarten class of 1998-1999. User’s Manual for the ECLS–K Third Grade Public-Use Data File and Electronic Code Book (NCES 2004-001). Washington, DC: U.S. Department of Education.
Patall, E. A., Cooper, H., & Robinson, J. C. (2008). Parent involvement in homework: research synthesis. Review of Educational Research, 78, 1039–1101.
Reparaz, Ch., & Sotés-Elizalde, M. A. (2019). Parental involvement in schools in Spain and Germany: Evidence from PISA 2015. Educational Research. 93(1), 33-52.
Sheldon, S. B., & Epstein, J. L. (2002). Improving student behavior and school discipline with family and community involvement. Education and Urban Society, 35, 4-26.
Vahedi, M. (2010). Study of parents’ participation in the high schools administration and its effect on school activities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2, 359-363.
Van Voorhis, F. L. (2003). Interactive homework in middle school: Effects on family involvement and science achievement. Educational Research, 96, 323– 338.
Walker, J. M. T., Wilkins, A. S., Dallaire, J. R., Sandler, H. M., & Hoover-Dempsey, K. V. (2005). Parental involvement: Model revision through scale development. The Elementary School Journal, 106, 85–104.
Walker, J., & Jones, K. P. (2000). Can You help me with my homework? Elementary school children’s invitations and perspectives on 159parental involvement. Paper presented at the meeting of
Westergård, E. (2015). Moving the theory of parental cooperation and innovation into practice. International Journal about Parents in Education, 9(1), 93-105.
Wong, S. W., & Hughes, J. N. (2006). Ethnicity and language contributions to dimensions of parent involvement. School Psychology Review, 35, 645–662.