ابراهیمیمقدم، ندا، صمدی، بیتا، و شریفی، اصغر (1396). شناسایی دلایل تمایل و عدم تمایل دانشآموزان به انتخاب رشتة هنر (مطالعة موردی دانشآموزان دختر پایة اول متوسطة منطقة 2 شهر تهران). اندیشههای نوین تربیتی، 13(2)، 173-153.
اشرف حسینی مهر، علی (1399). رابطة بین تیپهای شخصیتی و انتخاب رشتة تحصیلی دانشآموزان پسر متوسطة دوم شهر کنگاور. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور استان همدان.
اعلایی هرهدشت، غلامحسین (1376). ارزشیابی ملاکهای هدایت تحصیلی نظام جدید متوسطه. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
امین بیدختی، علیاکبر، و دارایی، مریم (1390). بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مستعد به رشتة علوم انسانی در دبیرستان های شهر سمنان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(5)، 27-1.
ایمانی، محمدتقی (1391). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بارانی، نرگس (1395). نقش فرهنگ در اشتغال و انتخاب رشته در دورة متوسطه. چهاردهمین همایش سالانة انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، فرهنگ و برنامة درسی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
بالاگر، محمد (1398). طراحی سیستم هدایت تحصیلی دانشآموزان و تحلیل با تکنیک دادهکاوی. پایاننامه کارشناسیارشد رشتة مهندسی کامپیوتر، مؤسسة آموزش عالی اشراق.
حجازی، الهه، و برجعلیلو، سمیه (1387). تفکر انتقادی: جنس یا رشتة تحصیلی؟ تحقیقات زنان، 2(3)، 28-14.
خادم مسجدی، حمید، و نوروزی، داریوش (1395). نقش والدین و همکلاسیهایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطلات استفاده میکنند بر انتخاب رشتة تحصیلی دانشآموزان (شهر دوشنبة تاجیکستان). روانشناسی تربیتی، 12(42)، 56-41.
داودی، محدثه (1397). ارائة سیستم تصمیمیار هوشمند برای هدایت تحصیلی پایة نهم. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه الزهرا (س).
دهقان، حسین، و مروت، برزو (1398). بررسی زمینههای خانوادگی مؤثر بر انتخاب رشته در دانشآموزان مقطع دبیرستان. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 12، 169-156.
ذبیحی جلالی زواره، الهه، کاظمیان، سمیه، و کسایی، عبدالرحیم (1399). عوامل مؤثر دوران پیش از دبستان و دبستان بر انتخاب رشتة تحصیلی دانشآموزان پایة نهم: یک مطالعة کیفی. علوم روانشناختی، 19(89)، 566-561.
رضایی مدنی، مرتضی، کلانتر هرمزی، آتوسا، و نعیمی، ابراهیم (1398). بررسی فرایند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(39)، 48-27.
زینعلیزاده، سمیرا، و اصلانی، غلامرضا (1392). مقایسظ فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر رشتة ریاضی و فیزیک شهر اصفهان سال تحصیلی 91-90. ششمین کنگرة بینالمللی روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.
شیرمحمدی، عاطفه، و طباطبائی، مرضیه سادات (1391). روش پدیدارشناسی تفسیری در بررسی تجربة دانشآموزان علوم انسانی مقطع دبیرستان برای انتخاب رشتة تحصیلی.
سومین همایش ملی انجمن فلسفة تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه اصفهان، 12 تا 14 تیرماه.
عینالو، الهام، و خسروجردی، اعظم (1394). مقایسة میزان اضطراب امتحان دانشآموزان رشتههای مختلف مقطع متوسطة دوم. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
غفارینژاد، ابوالقاسم (1398). بررسی رابطة بین عوامل حمایتی فردی و خانوادگی با فرایند هدایت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایة نهم منطقة گلشهر مشهد. پایاننامة کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، مؤسسة آموزش عالی پارس رضوی.
محققپور، زهرا، مشایخ، پری، و قاسمیزاد، علیرضا (1397). بررسی نقش برنامة درسی پنهان در هدایت دانشآموزان دورة متوسطه به سمت رشتة علوم انسانی. مطالعات برنامة درسی ایران، 13(49)، 150-125.
مختارزاده بازرگانی، سمیه، و علیزاده، سعید (1398). بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشتة تحصیلی در دانشآموزان. مدیریت و چشمانداز آموزش، 1(1)، 16-1.
مردای، انسیه، و اخوان تفتی، مهناز (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دورة متوسطة نظری از انتخاب رشتة خویش و عوامل موثر بر آن. روانشناسی تربیتی، 28(9)، 138-121.
نظری، الناز، محمدی، فاطمه، و حاتمی، حسین (1389). ارائة راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان دورة متوسطة شهرستان سیرجان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(3)، 130-117.
نیازی، محسن، سلیماننژاد، محمد، عقیقی، محمد، و رازقیمله، هادی (1397). ترجیحات انتخاب رشتة دانشآموزان ورود به دورة متوسطة دوم بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP). اندازهگیری تربیتی، 8(32)، 162-143.
همایونی، علیرضا، کدیور، پروین، و عبدالهی، محمدحسین (1385). رابطة بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشتههای تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی. روانشناسان ایرانی، 3(10)، 144-137.
Babarović, T., & Šverko, I. (2018). Career decision-making profiles of Croatian high school students: The structure of profiles and relation to other career-related constructs. In Conference of the International Association of Educational and Vocational Guidance (IAEVG).
Bajaj, V., & Lall, S. S. (2019). Addressing barriers to career decision making among high school students: An intervention study. International Journal of Scientific Research, 8(7), 32-33.
El-Hassan, K., & Ghalayini, N. (2019). Parental attachment bonds, dysfunctional career thoughts and career exploration as predictors of career decision-making self-efficacy of Grade 11 students. British Journal of Guidance & Counselling, 1-14.
Joel, O. P. (2019). Learning environment, achievement motivation and career decision making among gifted secondary school students. Learning, 4(1), 50-61.
Kim, M. (2010). Preferences of high achieving high school students in their career development. Gifted and Talented International, 25(2), 65-75.
Kim, Y., & Choi, N. Y. (2016). The role of curiosity, avoidance, ethnic identity, and career barriers in Asian American college students' career decision-making self-efficacy. International Journal of Psychology, 51, 631-649.
Mancini, T. (2011). The counseling challenge: Balancing student interests with societal pressures. Master Thesis, Science in Education, Dominican University of California.
Mimis, M., El Hajji, M., Es-Saady, Y., Guejdi, A. O., Douzi, H., & Mammass, D. (2019). A framework for smart academic guidance using educational data mining. Education and Information Technologies, 24(2), 1379-1393.
Reese, S. (2010). A leading role for career guidance counselors. Techniques: Connecting Education and Careers (J1), 85(7), 16-19.
Santos, A., Wang, W., & Lewis, J. (2018). Emotional intelligence and career decision-making difficulties: the mediating role of career decision self-efficacy. Vocational Behavior, 107, 295-309.
Seo, Y. W., Lee, J. S., Kim, H. S., & Lim, M. H. (2018). The relationship among the parent-adolescent communication styles, self-esteem, depression and career decision-making styles perceived by middle school and high school students. The Korea Contents Association, 18(12), 173-184.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
Watson, M., McMahon, M., Foxcroft, C., & Els, C. (2010). Occupational aspirations of low socioeconomic Black South African children. Career Development, 37(4), 717-734.