رابطۀ افن وری اطلاعات و ارتباطات با خلاقیت و نوآوری دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند مهـارت هایی خواهد بود که همگام با توسعه علم وفناوری به پیش برود .پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا بین فن آوری اطلاعات وارتباطات با خلاقیت ونو آوری دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران ارتباط وجود دارد ؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نظر هدف همبستگی بوده وجامعه آماری آن کلیه دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران به تعداد 7216 نفر می باشد که بـر اساس جدول کرجسی و مورگان ، از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلـه ای تعـداد 375نفر انتخاب گردیدند . برای گرد آوری اطلاعات از آزمون خلاقیت کلامی تـورنس ( 1974 ) اسـتفا ده شد این آزمون شامل 60 سوال است که انواع قابلیت های خلاقیت(ابتکار -انعطـاف پـذیری -بسـط و سیالی)را مورد سنجش قرار داد .همچنین به منظور تعیین میزان دانش فناوری اطلاعات و ارتباطـات از آزمون محقق ساخته استفاده شده است وداده هـا بـا اسـتفاده از نـرم افـزار spss مـورد تحلیـل قـرار گرفت.نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات بـا خلاقیـت دبیران ارتباط مثبت وجود دارد. با توجه به فرضیه های فرعی نیز ،نتایج تحقیق حاکی از آن اسـت کـه بین دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات با قابلیت های انعطاف پذیری، بسط ، ابتکـار و سـیالی دبیـران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران ارتباط مثبت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها