مطالعۀ تطبیقی برنامۀ درسی آموزش کار و فناوری در نظام آموزش ابتدایی ایران، فنلاند و سنگاپور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف مطالعۀ حاضر بررسی تطبیقی برنامۀ ­درسی آموزش کار و فناوری در نظام آموزش ابتدایی ایران، فنلاند و سنگاپور است. روش پژوهش حاضر کیفی با استفاده از روش تطبیقی و مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای است. حوزۀ پژوهش شامل اطلاعات علمی، اسناد و مدارک پیرامون آموزش کار و فناوری در نظام آموزش ابتدایی کشورهای جهان است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر معیار استفاده شد. که با توجه به توفیقات دو کشور فنلاند و سنگاپور در زمینۀ آموزش کار و فناوری، این دو کشور به عنوان نمونه انتخاب شدند و با ایران مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفتند. نحوۀ جمع ­آوری اطلاعات اسنادی و به روش فیش ­برداری است. به منظور تحلیل اطلاعات از روش چهارمرحله ­ای جورج بردی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از نظر جایگاه، منطق و چرایی، محتوا و مواد آموزشی همسو هستند. از نظر روش تدریس، نقش مربی و دانش‌آموز شباهت دارند. از نظر تنوع و گستره برنامۀ درسی کار و فناوری، ارتباط تحصیل با کار و زندگی، هدف و توجه به پرورش مهارت‌ها، تنوع در محتوای آموزشی و آزادی عمل دانش‌آموز در فعالیت‌های کلاسی متفاوتند.

کلیدواژه‌ها


عبدالخانی، علی (1395). برنامة کار و فناوری در آموزش و پرورش عمومی ایران: حرفه‌گرایی سنتی با جدید؟. چهاردهمین همایش سالانة انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، فرهنگی و برنامة درسی، همدان، 1395.
ابوالحسنی، زهرا، و صفایی موحد، سعید. (1398). ارائة چارچوب پیشنهادی برای برنامة درسی کار و فناوری مقطع متوسطة اول با تأکید بر الگوی کلاس معکوس. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(61)، 13-1.
امیری، مجید، موسوی، ستاره، و رجایی‌پور، سعید (۱۳۹۷). بررسی ارتباط بین مهارت‌های حرفه‌ای با نوآوری‌های برنامه‌های درسی اساتید در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان. آموزش مهندسی ایران، ۲۰(۷۸)، 75-57.
آخوندی، امیر (1396). مطالعة تطبیقی آموزش و پرورش کارآفرینی دانشجویان در دانشگاه­ها (شاهد تجربی: دانشگاه­های منتخب ایران و امریکا). طرح پیشنهادی، کارشناسی ارشد رشته مدیریت - مدیریت کارآفرینی فناوری، دانشگاه مازندران.
بابایی، علی (۱۳۹۳). تحلیل محتوای اساسنامة دانشگاه فرهنگیان از منظر وظایف و تطابق آن با سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. مجموعه مقالات همایش رسالت دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلم متعهد و متخصص، بیرجند: انتشارات چهار درخت.
حسین‌زاده نباتی، مریم، محمودی، فیروز، و ادیب، یوسف (۱۴۰۰). رابطة نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه و کارآفرینی دانش‌آموزان مقطع متوسطة ناحیة یک تبریز. فناوری آموزش، ۱۵(۲)، ۳19-۳05.
درانی، کمال، و مرجانی، مهناز (1394). چگونگی پیدایش مدارس فنی و حرفه‌ای در جهان. روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ۵۱، ۱۰۳-۶۳.
شریف، سیدمصطفی، جمشیدیان، عبدالرسول، رحیمی، حمید، و نادری، ناهید (1390). تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران. توسعة کارآفرینی، 4(1)، 106-87.
عرب پشتکوهی، مهدی، زمانی مقدم، افسانه، و رجب­زاده قطری، علی (۱۳۹۸). شناسایی معیارهای اثربخشی برنامه­های آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران. فناوری آموزش، 14(1)، 41-12.
عزتی، میترا (1383). پودمان‌های آموزشی کوتاه‌مدت. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، 1383.
فتحی واجارگاه، کورش (۱۳۸۵). کالبد شکافی برنامة ­درسی تجربه‌شدة تعاملی برای پژوهش در حوزة برنامة درسی، انجمن برنامه­ریزی درسی ایران، تهران: انتشارات سمت.
 فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۹۰). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین.
ملکی، مهدی، لیاقتدار، محمدجواد، و نیلی، محمدرضا (۱۳۹۹). کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارت‌های اساسی برنامة درسی کار و فناوری. فناوری آموزش، ۱۴(۳)، ۶84-۶71.
مهرمحمدی، محمود (1393). برنامة درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها. تهران: انتشارات سمت و به‌نشر.
Cotgreave, P., & Davies, R. (2005). How can we measure the success of national science policies in the short or medium term?. European Journal of Education, 40(4), 393-404.
Dobson, R., & Burke, K. (2013). Spotlight on science learning: The high cost of dropping science and math. Toronto: Let's talk science and Amgen Canada Inc.
Eisner, E. W. (1994). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. Prentice Hall.
Foster, E. (2010). A New Equation: How Encore Careers in Math and Science Education Equal More Success for Students. National Commission on Teaching and America's Future.
Haas, J. (2005). The situation in industry and the loss of interest in science education. European Journal of Education, 40(4), 405-416.
Halinen, I., & Holappa, M. S. (2013). Curricular balance based on dialogue, cooperation and trust–The case of Finland. Balancing curriculum regulation and freedom across Europe. CIDREE Yearbook, 39-62.
Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. American Library Association.
Lee, L. S. (1998). A comparison of technology education programs in eight asia-pacific countries.
Mohandas, V. (2015). Creative Craftsman Apprenticeship Programme fits in with thrust of SkillsFuture. 25-41.
Niemi, H., Multisilta, J., Lipponen, L., & Vivitsou, M. (Eds.). (2014). Finnish innovations and technologies in Schools: A guide towards new ecosystems of learning. Springer.
Pavlova, M. (2008). Technology and vocational education for sustainable development: Empowering individuals for the future (Vol. 10). Springer Science & Business Media.
Pule, S. (2019). Curriculum components of technology education within the Maltese National minimum curriculum from year 1999 to 2016. International Journal of Technology and Design Education, 29, 441-472.
Rasinen, A. (2003). An analysis of the technology education curriculum of six countries. Technology Education, 15(1), 67-81.
Sahlberg, P. (2011). Finnish lessons: What can the world learn from educational change in Finland ? New York: Teacher College Press.
Varma, A. (2015). Singaporeans drawn to carpentry for career change. Strait Times http://www.daneshyar.org... - CSA.
Yorozu, R. (2017). Lifelong learning in transformation: promising practices in Southeast Asia. uil publications series on lifelong learning policies and strategies: No. 4. UNESCO Institute for Lifelong Learning.