نقش باورهای معرفت شناختی در پیش بینی ابعاد اهمال‌کاری تحصیلی دانشجو-معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزد

2 استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت­شناختی در پیش­بینی ابعاد اهمال­کاری تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه­­ی توصیفی-­همبستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش را کلیه­ی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل داده­اند که 300 نفر از این افراد به روش نمونه­گیری خوشه­ای یک­­مرحله­ای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی به­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ی باورهای معرفت­شناختی و پرسشنامه­ی اهمال­کاری تحصیلی استفاده شد. داده­ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای معرفت­شناختی و ابعاد اهمال­کاری تحصیلی رابطه­ی مثبت و معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که «باور ذاتی تلقی کردن توانایی، یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمال­کاری در حوزه­ی امتحان، «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمال­کاری در انجام تکلیف و «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمال­کاری در نوشتن مقاله را به­طور معنی­دار و مثبت پیش­بینی می­کنند. با توجه به پیش­بینی اهمال­کاری تحصیلی از طریق باورهای معرفت­شناختی ضروری است که اقداماتی در جهت رشد این باورها انجام گیرد تا زمینه­های کاهش اهمال­کاری تحصیلی دانشجو-­معلمان فراهم گردد.                                                                     

کلیدواژه‌ها


برزگر بفرویی، کاظم؛ سعدی­پور، اسماعیل. (1391). مدل­یابی روابط بین باورهای معرفت­شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم­دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دبیرستان. فصلنامه­ی تاز­ه­های علوم ­شناختی. 14(1)، 63-53.
بدری­گرگری، رحیم؛ فتحی­آذر، اسکندر؛ محمدی، نادر. (1393). رابطه­ی خودبخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان سال سوم متوسطه. مجله­ی روان­شناسی مدرسه، 13(1)، 21-6.
توکلی. (1392). بررسی شیوع اهمال­کاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی­های جمعیت­شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه­ی روان­شناسی تربیتی. 9(28)، 121-99.
تمدنی، مجتبی. (1389). اهمال­کاری در دانشجویان. روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی. 6 (24)، 344-337.
تمدنی، مجتبی؛ حاتمی، محمد؛ هاشمی رزینی، هادی. (1390). خودکارامدی عمومی، اهمال­کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه­ی روان­شناسی تربیتی. 6 (17)، 86-65.
جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمدآقا. (1386). رابطه­ی تعلل­ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه­های تربیتی. 3(3و4)،80-61.
حاتمی، جواد؛ پژمان­فرد، مینا؛ صالح نجفی، مهسا. (1392). رابطه­یباورهایهوشی،هدف­هایپیشرفتوتعلل­ورزیتحصیلیدر بیندانشجویاندانشگاهتهران. پژوهش در نظام­های آموزشی، 7(21)، 70-57.
کرمی، داوود. (1388). میزان شیوع اهمال­کاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و ا فسردگی . اندیشه و رفتار. 4 (13)، 34-25.
کمالی زارج، محمود؛  زارع، حسین؛ علوی لنگرودی، سمیه سادات. (1392). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت­شناختی دانشجویان. فصلنامه­ی شناخت اجتماع، 1(2)،3-15.
 فتحی، آیت­الله؛ بدری گرگری، رحیم؛ بیرامی، منصور. (1392). رابطه­ی باورهای ضمنی هوشی با تعلل­ورزی دانشجویان و نقش میانجی خودتنظیمی یادگیری. مجله­ی مطالعات روان­شناسی تربیتی، 10(17)، 145-127.
محمدی قلعه­تکی، نرگس؛ قمرانی، امیر؛ برک، محمدعلی. (1393). بررسی و مقایسه­ی تعلل­ورزی تحصیلی در دانش­آموزان معلول جسمی- حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت. ماهنامه­ی تعلیم و تربیت استثنایی، 14(3پیاپی 125)، 30-22.
محمدی، مهدی؛ دارابی، طاهره؛ کوچکی، لاله. (1392). بررسی ساختاری باورهای معرفت­شناختی و مهارت مدل­سازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز. فصلنامه­ی آموزش مهندسی ایران، 15(58)، 34-15.
Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance .Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 376-385.
Burka, J. B. & Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why You Do It, What to Do About It Now. New York: lifelong Books.
Dietz, F. Hofes, M. & Fries, S. (2007). Individual Values, Learning Routines, and Academic Procrastination. British Journal of Educational Psychology, 77, 893-906.
Bayless, G. E. (2009). High school students' personal epistemologies, goal orientation, and academic performance. Dissertation for the Doctor of Philosophy in Education.
Ferrari, J.R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of Procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and Avoidance Delays among Adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6.
Hen, Meirav., Goroshit, Marina. (2014). Academic slf-efficacy, emotional inteliigence, GPA and academic procrastination in higher education. Eurasian Journal of Social Sciences, 2(1), 1-10.
Kennedy, G.N. (2009). The Influence Of Academic Values And Belongingness Concerns On Achievement Goals, Self-Efficacy, And Perceived Stress In First Quarter Freshmen: Relationships To Academic Performance And The Mediating Role Of Procrastination. Dissertation M.A. The Ohio State University.
Lakshminarayan, N., Potdar, s., Goud Reddy, s. (2013). Relationship between procrastination and academic performance  among a group of undergraduate dental students in india. Journal of dental education , 77(4), 524-528.
Michinov, N., Brunot, S., Bohec, O., Juhel, J., & Delaval, M., (2011). Procrastination, particioation, and performance in online learning environments. Journal of computers & Education, 56(1), 243-252.
Moon, S. M., & IIIingworth, A. J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual differences, 38, 297-309.
Ommundsen, Y. (2001). Self-handicapping strategies in physical education classes: The influence of implicit theories of the nature of ability and achievement goal orientations. Psychology of Sport and Exercise, 2, 139-156.
omundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141-157.
Park, S.W. & Sperling, R.A. (2012). Academic Procrastinators And Their Self-Regulation. Psychology, 3(1), 12-23.
Perry, Jr., W.G. (1968). Patterns of development in thought and values of students in a liberal arts college:A validation of a scheme. Cambridge, MA: Harvard University, Bureau of Study Counsel. (ERIC Document eproduction Service No. ED 024315).
Ravindran, B., Greene, B. A., & DeBacker, T. K. (2005). The role of achievement goals and epistemological beliefs in the prediction of pre-service teachers’ cognitive engagement and learning. Journal of Educational Research, 98(4), 222–233.
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33  , 387-394.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
 Schommer, M. (1993) Epistemological development and academic performance among second- ary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406–411.
Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., & Bajaj, A. (1997). The development of epistemologicalbeliefs among secondary students: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 89 (1), 37–40.
Schraw G, Wadkins T, Olafson L .(2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Steel, P., Brothen, T., & Wambach, C. (2001). Procrastination and Personality, Performance, and mood. Personality and Individual Differences, 30, 95-106.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.
Strunk K, Cho Y, Steel M, Bridges S. (2013). Development and validation of a 2*2 model of time related academic behavior: procrastination and timely engagement. Learning and Individual Differences, 25, 35- 44.
Wohl, M. J. Pychyl, T. A. & Bennett, S. H. (2010). I forgive myself, now I can study: How self-forgiveness for procrastinating can reduce future procrastination. Personality and Individual Differences, 48, 803-808.