مقایسۀ خودکارآمدی، انگیزۀ پیشرفت و رفتار سازشی در بین دانش‌آموزان کلاس های چند پایه و عادی در مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ خودکارآمدی، ‌انگیزۀ پیشرفت و رفتار سازشی دانش‌­آموزان کلاس‌­های چند­پایه با دانش­‌آموزان کلاس­‌های تک‌­پایۀ دورۀ ابتدایی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌­آموزان کلاس‌­های پنجم و ششم ابتدایی دبستان‌­های دخترانه و پسرانه روستایی شهرستان بویین ­­زهرا در سال تحصیلی 99-1398 بود. با استفاده از روش نمونه‌­گیری طبقه­ای 118 دانش‌­آموز از کلاس‌­های چند­پایه و 202 دانش­آموز از کلاس‌­های تک‌­پایه انتخاب شدند. به منظور جمع‌­آوری داده‌­ها، از پرسشنامه­‌های خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، ‌انگیزۀ پیشرفت هرمنس (1970) و مقیاس رفتار سازشی لیمبرت (1974) استفاده شد. داده‌­های گردآوری‌شده به کمک شاخص­‌های آمار ­توصیفی (شاخص‌­های گرایش­ مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌­ها نشان داد اگرچه خودکارآمدی دانش‌­آموزان کلاس­‌های تک­ پایه بیشتر از دانش‌­آموزان کلاس­‌های چند­پایه است، لیکن این تفاوت معنادار نیست. هم‌چنین، دانش‌­آموزان کلاس­‌های تک­ پایه دارای ‌انگیزۀ پیشرفت بالاتری می­‌باشند و دانش‌­آموزان کلاس­‌های چندپایه از رفتار سازشی بالاتری برخوردارند. بنابراین، توجه به ویژگی­‌های کلاس‌­های مذکور می­‌تواند در پیشرفت همه‌­جانبۀ دانش‌­آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


اسدکی، پری (1380). مقایسة وضعیت آموزشی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه با کلاس­های عادی. طرح پژوهشی توسط شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود، و صالح صدق­پور، بهرام (1383). بررسی رابطة باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روان‌شناسی، 8(4)، 371-360.
آقازاده، محرم، و فضلی، رخساره­ (1389). راهنمای آموزش در کلاس­های درس چندپایه. چاپ چهارم، تهران: انتشارات آییژ.
اقدمی، زهرا، و یوسفی، فریده (1397). رابطة بین نیازهای اساسی روان­شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه­گری خودکارآمدی. مطالعات روان­شناسی تربیتی، 29، 72-37.
اکبری، بهمن (1386). روایی و اعتبار آزمون ‌انگیزة پیشرفت هرمنس بر روی دانش­آموزان دورة متوسطة استان گیلان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان))، 16، 96-73.
رحیمی، حبیب­اله، مفیدی، فرخنده، و پاکدامن، مجید (1392). مقایسة رشد اجتماعی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه با تک­پایه. رشد آموزش علوم اجتماعی، 15(29)، 29-4.
سلیمانی، نادر، حدادیان، احمد، و شهرابی،کاظم (1389). بررسی و مقایسة پیشرفت­ تحصیلی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه و عادی در مدارس­ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، 4(129)، 14-4.
شکوهی، غلامحسین (1387). تعلیم و تربیت و مراحل آن. چاپ بیستم، مشهد: آستان قدس1.
شهنی­ییلاق، منیجه (1374). میزان سازی مقیاس رفتار سازشی برای دانش‌آموزان ابتدایی. مجلة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 2(1 و 2)، 131-114.
صافی، احمد (1393). سازمان قوانین آموزش و پرورش. چاپ پانزدهم، تهران: ارسباران.
صمدیان، صمد (1387). شیوة اداره و تدریس در کلاس­های چندپایه. چاپ دوم، تبریز: صمدیان.
عباسیان فرد، مهرنوش، بهرامی، هادی، و احقر، قدسی (1389). رابطة خودکارآمدی با انگیزه­ی پیشرفت در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی. روان‌شناسی کاربردی، 4(13)، 109-95.
عزیزی­ابرقویی، محسن (1387). رابطة بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. پایان‌نامةکارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
کیایی، فاطمه (1382). درآمدی بر چگونگی کلاس‌های چندپایه. رشد معلم، 180، 28-26.
مددی امامزاده، زهرا (1383). مقایسة مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت درسی بین دانش­آموزان دختر و پسر کلاس­های چندپایه و عادی دورة ابتدایی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
مرکز آمار ایران (1398). سالنامة آماری کشور. چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری بین­الملل، فروردین 1400.
مکوسانا، کنعان، و کاپیسا، ماری­جویس (1386). خودآموز تدریس چندپایه. ترجمة محرم آقازاده، چاپ اول، تهران: انتشارات آییژ.
Adams, R. (2010). The “Striven” Project. http://www. cmge. co. za/category/5-domains/.
Adli, M., Haidari, H., Zarei, E., & Sadeghifard, M. (2013). Relationship between emotional and social adjustment with marital satisfaction. Life Science and Biomedicine, 3(20), 118-122.
Balogun, A., Balogun, S. H., & Onyencho, C. H. (2017). Test anxiety and academic performance among undergraduates: the moderating role of achievement motivation. The Spanish Journal of Psychology, 20(14), 1–8.
Berry, C. (2001). Multigrade teaching: A discussion document. Paper presented at commonwealth secretariat multigrade workshop. Gaberone. 19-21.
Blum, N., & Diwan, R. (2007). Small, multigrade schools and increasing access to primary education in India: National Context and NGO Initiatives.
Cornish, L. (2006). Parents’ views of composite classes in an australian primary school. The Australian Educational Researcher, 33(2), 123-142.
Debicki, B., Kellermanns, F., Barnett, T., Pearson, A., & Pearson, A. (2016). Beyond the Big Five: The mediating role of goal orientation in the relationship between core self-evaluations and academic performance. The International Journal of Management Education, 14, 273-285.
James, A., Ovidiu, V., Lungu, A., Basford, T., & Xiaofeng, L. (2006). Cortical control of motor sequences. Current Opinion in Neurobiology, 6, 213-221.
Katherine, S. (2005). The maine Learninig Technology Initiative: What is The Impact on Teacher Beliefs and Instructional Practices? http://usm.maine.edu/cepare/Reports/MLTI-Impact-Teacher-Beliefs.pdf.
Kilic, D., & Abay, S. (2010). Primary school teacher opinions on problems facing in the process of teaching and learning in the multigrade classrooms. Turkish Educational Science, 7(3), 623-654.
Lalit, K., & Bagota, A. (2009). The system of unitary schools in Colombia. http://www.mynews.in/News/ The- system- of- unitary- schools- in- Colombia-N34419.html.
Little, A. W. (2006). Multi -grade teaching towards international research and policy. Agenda. International Journal of Educational Development, 21, 48 1 -497.
Malewski, E. (2009). The impact of class, gender and race on the perceptions and experiences of preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 25, 52-60.
Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of relationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87.
McClelland, E. (2001). Children’s social behaviors in relation to participation in mixed-age or same-age classroom school programs. Dissertation Abstracts International, 42(9),513-515.
Mulryan, C. (2007). The preparation of teachers for multi-grade teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 501–514.
Ozturk, N. (2007). The practice of multi-grade classrooms since the beginning of the Turkish Republic. Journal of Buca Faculty of Education, 22, 28-35.
Raufelder, D., Regner, N., & Wood, M. A. (2017): Test anxiety and learned helplessness is moderated by student perceptions of teacher motivational support. Educational Psychology, 37, 1-21.
Sommers, J., & Sommers, R. (2012). Counselling and psychotherapy theories in context and practice. New Jersey: JohnWiley & Sons, Inc, Hoboken.
Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2014). Comparing students self- displace and self regulation measures and their prediction of academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 39, 145-155.