تحلیل مدل عوامل اثرگذار بر توسعۀ حرفه ای دبیران تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

چکیده

هدف تحقیق، تحلیل مدل عوامل اثرگذار بر توسعۀ حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. داده‌های تحقیق به صورت میدانی و به شیوۀ آمیخته (کیفی و کمی) جمع‌آوری شد. نمونۀ کیفی، شامل 18 نفر از خبرگان که به روش غیر تصادفی هدفمند انتخاب و در بخش کمی، کلیۀ مدیران و کارشناسان تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل تابعه بودند که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و با فرمول کوکران، تعداد 400 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق‌ساخته شامل 29 عامل مؤثر بر توسعۀ حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه که بر تربیت بدنی مدارس اشراف داشتند و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (85/0=α). برای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی عوامل از نرم‌افزارهای SPSS وAmos  برای اولویت‌بندی عوامل شناسایی‌شده از تکنیک AHP استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که 29 عامل به ترتیب، در قالب 8 محور بهینه‌سازی منابع انسانی، برنامة آموزشی، برنامه‌های جاری آموزش و پرورش، اقدامات انگیزشی، سیاست‌گذاری کلان دولت، حمایت مالی، قوانین و مقررات و پشتیبانی از برنامه‌های توسعة منابع انسانی، بر توسعۀ حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است. توجه و تمرکز بر جذب و توسعۀ حرفه‌ای مدرسان، کیفیت‌بخشی به محتوای آموزشی و ایجاد انگیزه در دبیران تربیت بدنی، توسعۀ حرفه‌ای دبیران را تسهیل خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


آقازاده، محرم، و سنه، افسانه (1392). تربیت بدنی در برنامة درسی ملی. آموزش تربیت بدنی، 13، 41-19.
جعفری، حسن، ابوالقاسمی، محمود، قهرمانی، محمد، و خراسانی، اباصلت (1396). الگوی توسعة حرفه‌ای معلمان ابتدایی: مطالعة موردی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران، روان‌شناسی افراد استثنایی، 25، 95-75.
حسین‌پور، حامد، و امیرتاش، محمدعلی (1397). شناسایی و ساختاردهی موانع توسعة دوره‌های فوق برنامة ورزشی در آموزش و پرورش از منظر معلمان مرد شرکت‌کننده در مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی. آموزش‌پژوهی، 4(14)، 102-85.
خلجی، حسن (1398). اصول و مبانی تربیت بدنی. چاپ یازدهم، تهران: دانشگاه پیام نور.
ذبیحی، اسماعیل (1384). مقایسة مشکلات مدیریت کلاس‌های تربیت بدنی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
رضوی، سیدمحمدحسین، لقمانی، محسن، رزاقی، محمدابراهیم، و منوچهری‌نژاد، محسن (1393). تحلیل عاملی موانع کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیت بدنی مدارس دورة ابتدایی. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 126-115.
زرکی، پرستو (1393). تحلیل محتوای روزنامه‌های ورزشی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان.
زیرک، رضا، زاهد بابلان، عادل، رضایی شریف، علی، و معینی‌کیا، مهدی (1398). عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر توسعة حرفه‌ای دبیران مدارس اردبیل (تحقیق کیفی با تأکید بر روش گروه‌های کانونی). روان‌شناسی مدرسه، 8(1)، 125-108.
شاه‌محمدی، نیره (۱۳۹۳). جایگاه شایستگی حرفه‌ای معلمان در آلمان. رشد معلم، 45-۴۲.
صفری، اکرم، عبدالهی، بیژن، نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم، و زین‌آبادی، حسن‌رضا (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفه‌ای همکارانه در سازمان‌های آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3)، 291-269.
عبداللهی، بیژن، و صفری، اکرم (1395). بررسى موانع اساسى فراروى رشد حرفه‌اى معلمان. نوآوری‌های آموزشی، 15(58)، 134-99.
عصاره، علیرضا، و رزی، جمال (1393). توسعة حرفه‌ای معلمان: استلزامات، زمینه‌ها، راهبردها و عوامل. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان‌شناسی، مرودشت، 1-13.
فیضی، سینا، وحیدی‌فر، پیمان، و علیدادی، مهرداد (1394). اهمیت آموزش حرفه‌ای معلمان و مربیان. اولین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزة علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
گل‌صنم‌لو، معصومه، حمیدی، مهرزاد، رجبی نوش‌آبادی، حسین، و سجادی، سیدنصرالله (1401). تأثیر توانمندسازی ‌بر خودکارآمدی و عملکرد شغلی دبیران تربیت ‌بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 10(26)، 220-197.
گمینیان، وجیهه (۱۳۸۳). ضرورت حرفه‌ای‌شدن. رشد معلم، 182، 45-40.
نسترن بروجنی، الهام، نسترن بروجنی، ایمان، و هنری، حبیب (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسة دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14)، 94-83.
نمازی‌زاده، مهدی، و سلحشور، بهمن (1394). تربیت بدنی عمومی. تهران: انتشارات سمت.
هنری، حبیب (1397). طراحی مدل صلاحیت‌ها و ویژگی‌های حرفه‌ای معلمین تربیت بدنی و ورزش. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(3)، 68-55.
Arthura, L., Marlandb, H., Pillc, A., & Rea, T. (2006). Postgraduate Professional Development for teachers: motivational and inhibiting factors affecting thecompletion of awards. In-Service Education, 32(3), 201-219.
Bergmark, U. (2020). Teachers’ professional learning when building a research-based education: context-specific, collaborative and teacher-driven professional development, Professional Development in Education Published online: 27 Sep 2020, https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1827011
Galavzi, P. (2011). Principals’ perceptions of their own professional development. Doctoral Disertation, Education, School of the University of Texas at Austain.
Girard, S., Desbiens, J. F., & Hogue, A. (2021). Effects of a training course on creation of an empowering motivational climate in physical education: a quasi-experimental study, Physical Education and Sport Pedagogy, Published online: 16 Jul 2021, https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1953457 CrossMark Logo CrossMark
Girvan, C., Conneely, C., & Tangney, B. (2016). Extending experiential learning in teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 58, 129–139.
Havery, C., Townsend, L., Johnson, A., & Doab, A. (2019). Professional development for teachers of nursing students for whom English is an additional language: A reflection on practices. Nurse Education in Practice, 38, 52-58.
Sedova, K., Sedlacek, M., & Svaricek, R. (2016). Teacher professional development as means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14–25.
Tan, A., Chang, C., & Teng, P. (2015). Tensions and dilemmas in teacher professional development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1583-1591.
Tan, L. S., & Ang, K.C. A. (2016). School-based professional development programme for teachers of mathematical modelling in Singapore. Mathematics Teacher Education, 19, 399-432.
Tsan-ming, Ng. S., & Kenneth, C. (2014). Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong. Educational Administration, 52(6), 869 – 886.
Wang, S. K., Hsu, H. Y., Reeves, T. C., & Coster, D. C. (2014). Professional development to enhance teachers' practices in using information and communication technologies (ICTs) as cognitive tools: Lessons learned from a design-based research study. Computers & Education, 79, 101–115.