رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
تفکر خلاق و انتقادی به طور سنتی به عنوان مهارت ها و گرایش های مستقل از هم بررسی شـده انـد .مطالعات تجربی به ندرت بر روابط بین تفکر خلاق و انتقادی متمرکز شدهاند. این مطالعـه مربـوط بـه توانایی تشخیص غیر منطقی است، توانایی که منتقدانه ارزیابی میکند که آیا اطلاعات ویـژه، ادعاهـای متفاوت را حمایت میکند؟ این توانایی مربوط به تفکر انتقادی است. در همین راستا، هـدف پـژوهش حاضرتبیین رابطهی تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیـر منطقـی، تفکـر خـلاق و پایـه ی تحصـیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز است. تعداد 300 نفـر از دانـش آمـوزان دختـر از پایـه هـای تحصـیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان بـه روش نمونـه گیـری خوشـه ای تصـادفی انتخـاب شـدند . ابزارهای به کار رفته در این پژوهش پرسش نامهی گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا، پرسش نامه تفکر غیر کلامی تورنس و پرسش نامهی ارزیابی غیر منطقی بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسـون و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشـان داد کـه بـین تفکـر خـلاق و توانـایی تشخیص غیر منطقی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. توانایی تشـخیص غیـر منطقـی عرصـه ای است که نوجوانان طی آن ادغام راهبردهای تفکر خلاق و انتقادی را به نمایش میگذارند.
. (1392). رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(1), 25-26.
MLA
. "رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2, 1, 1392, 25-26.
HARVARD
. (1392). 'رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(1), pp. 25-26.
VANCOUVER
. رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1392; 2(1): 25-26.