تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به نقش و تعامل باورها و عواطف یک مدرس دانشگاه در تکوین و شکل­گیری هویت او پرداخته است. به این منظور، بر پایة رویکرد کیفی با استفاده از روایت­ پژوهی مبتنی بر زیست­ نگاری، داده­ های تحقیق در طی چهار جلسۀ مصاحبة شفاهی گردآوری شد. برای تحلیل داده ­ها، با پیروی از اصول روایت ­پژوهی، روایت ­های به‌دست‌آمده با مشارکت مصاحبه‌شونده بر پایۀ سه عنصر زمان، مکان، و تعاملات، بازگویی و بازسرایی شد تا سرانجام روایت‌های پراکنده به صورت یک روایت منسجم با رعایت تسلسل زمانی و تاریخی در یک بافت معنادار اجتماعی رویدادها تدوین شد. روایت نهایی سیر تحولات باورها و عواطف معلم از کودکی تا دورۀ اشتغال به عنوان استاد دانشگاه را نشان می­دهد و مهم­تر از آن، تعامل میان باورها، عواطف و هویت معلم را نیز آشکار می­کند. تحلیل روایت نهایی نشان داد فضای فرهنگی و اجتماعی خانواده و نیز عملکرد معلمان در مقاطع مختلف سازندگان اصلی باورهای این استاد دربارۀ حرفۀ معلمی و تدریس بوده­اند. همچنین، مشخص شد عواطف مثبت و منفی که او به عنوان یک معلم تجربه کرده است، به طور مؤثری باورهای او را تحکیم کرده یا تغییر داده­اند. هویت معلم نیز به عنوان مفهومی پویا و متغیر تحت تأثیر تعاملات میان باورها و عواطف، و البته عوامل دیگر، دستخوش تغییر می­ شود.

کلیدواژه‌ها