پژوهش حاضر به نقش و تعامل باورها و عواطف یک مدرس دانشگاه در تکوین و شکلگیری هویت او پرداخته است. به این منظور، بر پایة رویکرد کیفی با استفاده از روایت پژوهی مبتنی بر زیست نگاری، داده های تحقیق در طی چهار جلسۀ مصاحبة شفاهی گردآوری شد. برای تحلیل داده ها، با پیروی از اصول روایت پژوهی، روایت های بهدستآمده با مشارکت مصاحبهشونده بر پایۀ سه عنصر زمان، مکان، و تعاملات، بازگویی و بازسرایی شد تا سرانجام روایتهای پراکنده به صورت یک روایت منسجم با رعایت تسلسل زمانی و تاریخی در یک بافت معنادار اجتماعی رویدادها تدوین شد. روایت نهایی سیر تحولات باورها و عواطف معلم از کودکی تا دورۀ اشتغال به عنوان استاد دانشگاه را نشان میدهد و مهمتر از آن، تعامل میان باورها، عواطف و هویت معلم را نیز آشکار میکند. تحلیل روایت نهایی نشان داد فضای فرهنگی و اجتماعی خانواده و نیز عملکرد معلمان در مقاطع مختلف سازندگان اصلی باورهای این استاد دربارۀ حرفۀ معلمی و تدریس بودهاند. همچنین، مشخص شد عواطف مثبت و منفی که او به عنوان یک معلم تجربه کرده است، به طور مؤثری باورهای او را تحکیم کرده یا تغییر دادهاند. هویت معلم نیز به عنوان مفهومی پویا و متغیر تحت تأثیر تعاملات میان باورها و عواطف، و البته عوامل دیگر، دستخوش تغییر می شود.
صفدری, سعید. (1402). تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 12(2), 734-707. doi: 10.48310/pma.2023.3119
MLA
سعید صفدری. "تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 12, 2, 1402, 734-707. doi: 10.48310/pma.2023.3119
HARVARD
صفدری, سعید. (1402). 'تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 12(2), pp. 734-707. doi: 10.48310/pma.2023.3119
VANCOUVER
صفدری, سعید. تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1402; 12(2): 734-707. doi: 10.48310/pma.2023.3119