عوامل موثر بر ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش شهرستان
اسلامشهر می پردازد.هدف اصلی تهیه پاسخ مناسب به سوال های زیر است. عوامـل مـوثر بـر ارتقـای
کیفیت ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدائی اسلامشهر کدامند ؟ ، هریک از عوامـل فـوق مرکـب از چـه
شاخص هایی هستند؟و اولویت بندی این عوامل و شاخص های ها چگونه است ؟ برای انتخاب گروه
نمونه و همچنین افزایش دقت اندازه گیری از روش نمونه گیری تصـادفی چنـد مرحلـه ای بـا واحـد
مدرسه بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه تعداد 383 نفر حجم نمونه پژوهش حاضـر را تشـکیل مـی
دهد که از این تعداد 246 آموزگار (181 زن و 65 مـرد ) 74 مـدیر (31 زن و 16 مـرد ) 37 کارشـناس
ستادی (15 زن و 12 مرد) و 36 متخصص تعلیم و تربیت (20 زن و 16 مرد) می باشد. ابـزار سـنجش
پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی محقق ساخته تشکیل می دهد. ایـن پرسـش نامـه بـه مـدد
تئوری های ارزشیابی و بررسی متون ارزشیابی توصیفی و یافته های پژوهش های پیشین گردآوری شد که براساس فن دلفی در سه مرحله برای متخصصان تعلیم و تربیت ارسال شد و در نهایـت پرسشـنامه مذکور تدوین گردید. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه ، که مقـدار آن برابـر 0 /974 شده است. روایی ابزار سنجش به وسیله تحلیل عـاملی محاسـبه شـد کـه از بـار عـاملی نسـبتاً بـالایی برخوردار بوده و کلیه سؤالات پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است.نتایج پژوهشی حاضر شش عامـل موثر در ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی به شرح زیر است عامل اول : اطلاع رسانی و فرهنگ سـازی (49/9% ) عامل دوم ارزیابی بازخودروهای دانش آموزان (7/3%) عامـل سـوم : مهـارت هـای مـدیران آموزشی (4/9%) عامل چهارم : توانایی های آموزگاران (3/5%) عامل پنجم :بروز رسـانی و تبـادل نظـر وافکار(2/8%) عامل ششم : نظارت و راهنمایی آموزشی (2/6%) می باشند

کلیدواژه‌ها