بیجاری، هانیه (1386). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امیددرمانی بر افزایش امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. پایاننامة دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد: دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی.
دلاور، علی (1399). منابع نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
صبحی، ناصر، غفاری، مظفر، و مولایی، مهری (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای هوش شخصی. آموزش در علوم پزشکی، 16(17)، 175-165.
عزیزینژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 68-57.
عیسیزادگان، علی، میکائیلی منیع، فرزانه، و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطة بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورة پیشدانشگاهی. روانشناسی مدرسه، 2(2)، 152-137.
کیافر، مریم سادات، کارشکی، حسین، و هاشمی، فرح (1393). نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 526-517.
کرمانی، زهرا (1388). تأثیر نگرش مذهبی و هیجانخواهی بر سازگاری زناشویی دبیران شهرستان پاکدشت. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
محمدزاده، علی اکبر، پورشریفی، حمید، و علیپور، احمد (1388). اعتبارسنجی مقیاس 13 مادهای حس انسجام (SOC) در نمونة ایرانی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
میکائیلی منیع، فرزانه، فتحی، گونا، و شهودی، مریم (1394). تحلیل روابط بین خودکارآمدی، انگیزش، امید و تنشگرها با سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه. اندیشههای نوین تربیتی، 1(11)، 78-58.
نادری بلداجی، فرود (1381). عوامل فرهنگی – اجتماعی و آموزشی مؤثر برترک تحصیل دانشآموزان مدارس راهنمایی عشایری شهرستان لردگان واردل. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نریمانی، محمد، عینی، ساناز، و تقوی، رامین (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. سلامت روان کودک، 5(1)، 47-36.
نصیری، مرضیه، میکائیلی منیع، فرزانه، و عیسیزادگان، علی (1396) .بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسة اجتماعی و خودپندارة تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعة موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه). پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(1)، 22-9.
Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self- efficacy, academic motivation and academic self- concept in predicting secondary school Students academic performance. Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
Amirkhan, J. H., & Greaves, H. (2003). Sense of coherence and stress: The mechanics of a healthy disposition. Psychology & Health, 18(1), 31–62.
Antonovksy, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: A diagnosis whose time has come. Affective Disorders, 227, 243-253.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Counseling Psychology, 31(2), 179-189.
Becker, S. P. (2014). External validity of children's self-reported sleepfunctioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine, 15(9), 1094-1100.
Bengtsson, A., & Lars, H. (2008). The Validity of Antonovsky Sense of CoherenceMeasurein a sample of Schizophrenic Patients Living in the Community. Advanced Nursing, 33, 432-438.
Braun-Lewensohn, I. O., Lindstro, M. B., & Margalit, M. (2017). Salutogenesis: Sense of coherence in adolescence. National library of Medicine, 14(1), 136-123.
Braun-Lewensohn, O., Sagy, S., & Roth, G. (2011). Coping strategies as mediators of the relationship between sense of coherence and stress reactions: Israeli adolescents under missile attacks. Anxiety, Stress & Coping: An International, 24(3), 327–341.
Curry, L. A., & Snyder, C. R. (2000). Hope takes the field: Mind matters inathletic performances. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory,measures, and applications (pp. 243–259). San Diego, CA: Academic Press.
Dixson, D. D., Keltner, D., Worrell, F. C., & Mello, Z. (2018). The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Educational Research, 111(4), 507-515
Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy,procrastination, and study skills between cooperative and non-cooperativeeducation students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 15(1), 69-79.
Feldman, D. B., Einav, M., & Margalit, M. (2018). Does family cohesion predict children's effort? the mediating roles of sense of coherence, hope, and loneliness.
Psychology, 152(5),. 276-289.
Feldt, T., Leskinen, E., Koskenvuo, M., Suominen, S., Vahtera, J., & Kivim¨aki, M. (2011). Development of sense of coherence in adulthood: a person-centered approach. The population-based Hess up cohort study. Quality of Life Research, 20(1), 69–79.
Gallagher, M. W., & Lopez, S. J. (2008t). Hope, self-efficacy, andacademic success in college students. Poster presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Boston, MA.
Garcı´a‐Moya, I., Rivera, F., & Moreno, C. (2013). School context and health in adolescence: The role of sense of coherence. Scandinavian Journal of Psychology, 54(3), 243–249.
Grayson, J. P. (2008). Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: A comparative analysis. Higher Education. 56(4), 473-492.
Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernstrom, E. L. (2004).Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment, 20, 227-236.
Kleiveland, B., Natvig, G. K., & Jepsen, R. (2015). Stress, sense of coherence and quality of life among Norwegian nurse students after a period of clinical practice. National Institutes of Health,3(3), 13-1.
Lustig, D. C., Rosenthal, D. A., Strauser, D. R., & Haynes, K. (2000). The relationship between sense of coherence and adjustment in persons with disabilities. Rehabilitation Counseling Bulletin, 43(3), 134-141.
Michael, S. T. (2000). Hope conquers fear: Overcoming anxiety and panic attacks. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory, measures, and applications (pp. 301–319). San Diego, CA: Academic Press.
Modin, B., Stberg, V. O., Toivanen, S., & Sundell, K. (2011). Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health complaints. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area. Adolescence, 34, 129–139.
Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006). Hope as Asource of Resilience in Later Adulthood. Personality and Individual Differences. 41, 1263-1273.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: Differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
Reed‐Victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Journal of Early Child Dev Care, 174(1), 59-79.
Rohani, C., Khanjari, S., Abedi, H. A., Oskouie, F., & Langius‐ Eklöf A. (2010). Health index, sense of coherence scale, brief religious coping scale and spiritual perspective scale: Psychometric properties. Adv Nurs, 66(12), 2796- 2806.
Snyder, C. R. (1989). Reality negotiation: From excuses to hope and beyond. Social and Clinical Psychology, 8, 130-157.
Snyder, M. (2006). The discursive proportion of hope: A qualitative analysis of cancer patients’ speech. Qualitative Health Research, 12(2), 25- 29.
Vifladt, A., Simonsen, B. J., Lydersen, S., & Farup, P. G. (2016). The association between patient safety culture and burnout and sense of coherence: A cross-sectional study in restructured and not restructured intensive care units. Intensive Crit Care Nurs, 36, 26-34.
Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International student’s challenge and adjustment to college. Education Research International, 9(8), 1-9.