نقش پداگوژی سازنده گرا در آموزش محتوای دروس مکان محور (مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت‌علمی گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

توجه به ساختار فضایی-مکانی همراه با سازمان فضایی آموزش سازنده گرا شیوه ای است که هم پداگوژی سازندگرا را مطلوبیت بخشیده و هم محیط آموزشی را فعال و پویا می نماید. این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تبیینی با ماهیت کاربردی به بررسی رویکرد سازنده گرای آموزش واحدهای درسی مکان محور جغرافیا پرداخته است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته جغرافیا سال سوم و چهارم دانشگاه های زنجان( دولتی و فرهنگیان) با حجم نمونه 100مورد بوده است. شاخص های مورد استفاده در تبیین رویکرد سازنده گرا برگرفته از نظریه پنج ارزشی لبو با هشت شاخص اصلی بوده که با لحاظ تنوع مکانی- فضایی کلاس ماهیت یافته است. روش گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه و تجزیه وتحلیل داده ها در غالب آزمون های توصیفی(میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی مبتنی بر آزمونt نمونه های زوجی (وابسته یا همبسته)، رگرسیون چند متغیره خطی، مدل اثر مستقیم ساختاری و نمودار میانگین روندی(با ضریب تعیین) می باشد. نتایج مطالعه نشان می دهد بکارگیری رویکرد سازنده گرایانه در مقایسه با قبل از بکارگیری آن، دارای اختلاف میانگین معنادار (با مقدار 8/0)گرایش به مطلوبیت می باشد. همچنین شاخص های جمع گرایی و مشارکت بیشترین تاثیر را در رویکرد سازنده گرایی دروس مکان محور داشته اند. رویکرد سازنده گرا دروس مکان محور جغرافیا در فضای کلاسی مبتنی بر ابزار کارگاهی(کارگاه جغرافیا)فضای باز(میدانی) و مکان ترکیبی بیشترین اثر گذاری را بر رویکرد آموزش سازنده گرایی واحدهای درسی مزبور دارند.

کلیدواژه‌ها


Azarmi Bostanabad, K., & Javadipoor, M. (2022). Application of the Constructivist Approach-Based Teaching Method in Secondary Schools. Teaching and Learning Research, 18(2), 1-12. [In Persian] https://doi.org/10.22070/tlr.2023.14580.1112
Benko, S. (2012). Scaffolding: An ongoing process to support adolescent writing
development. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 56(4), 291–300. https://doi.org/10.1002/JAAL.00142
Clinton, J. (2011). Principal As Facilitators Of Professional Development With Teachers As Adult Learners. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in Education In the graduate School of the University of Missouri.
Combs, N. M. (2018). Educational scaffolding: Back to basics for nursing education in the 21st century. Nurse Education Today, 68, 198–200. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.06.007
Cristea,S. (2015). The fundaments of constructivist pedagogy. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 759 – 764. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.197
D’silva, I. (2010). Active learning. Journal of education admimnestration and policy studies, 2(6), 77-82.
Dagar, V., & Yadav, A. (2016). Constructivism: A paradigm for teaching and learning. Arts and Social Sciences Journal, 7(4), 1-4. https://doi.org/10.4172/2151-6200.1000200
Daviran, E. (2022). Synergogy of education (combination of pedandrogogy) of location-based data in the geographical environment. The 3rd National Conference on Teaching Geography Content, Farhangian Alborz University. [in Persian]
Daviran, E. (2023) Effective models for teaching courses based on location-based natural data. The first international teacher training conference with a prospective approach, Farhangian University, Mashhad. [in Persian]
Dev, M. V. (2016). Constructivist Approach Enhances the Learning: A Search of Reality. Journal of Education and Practice, 7(25), 59- 62.
Garavand, Y., Omidian, M., Farhadirad, H., Razavi, S. A., & Maktabi, G. (2021). Meta-Analysis of the Effectiveness of Constructivist Approach-Based Education on Academic Performance in the Experimental science course. Curriculum Planning Knowledge & Research in Educational Sciences, 18(42 (69)), 94-112. [In Persian] https://doi.org/10.30486/jsre.2021.1898821.1639
Hong, H. Y., Lin, P. Y., & Lee, H. Y. (2019). Developing effective knowledge-building environments through constructivist teaching beliefs and technology-integration knowledge: A survey of middle-school teachers in northern Taiwan. Journal of Learning and Individual Differences, 76, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101787
Hubbard, L ., Mehan, H., & Datnow, A. (2022). School reform from a constructivist perspective. Journal of International Encyclopedia of Education, 5, 227-234. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-818630-5.05035-1
Hume, A., Cooper, R., & Borowski, A. (Eds.). (2019). Repositioning pedagogical content knowledge in teachers' knowledge for teaching science. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-5898-2
Janjai, S. (2012).Improvement of the Ability of the Students in an Education Program to Design the Lesson Plans by Using an Instruction Model based on the Theories of Constructivism and Metacognition. Journal of Procedia Engineering, 32, 1163 – 1168. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2012.02.072
Lebow, D. (1993). Constructivist values for instructional systems design: Five principles toward a new mindset. Journal of Educational Technology Research and Development, 41, 4–16. https://doi.org/10.1007/BF02297354
Lebow, D., & Wage, W. (1994). Authentic Activity as a Model for Appropriate Learning Activity: Implications for Emerging Instructional Technologies. Canadian Journal of Educational Communication, 23(3), 1-23. https://doi.org/10.21432/T2TG89
Lecompte, K. N. (2003). Teaching what matters most: Standards and strategies for raising student achievement. Theory Into Practice, 42(3), 258-260. https://doi.org/10.1353/tip.2003.0032
Mahdavi, N., Niknam, Z., Attaran, M., & mousapour, N. (2021). Unpredictable Ccurriculum; As a Consequence of the Corona and Post-Corona Eras. Theory and Practice in the Curriculum, 9(17), 155-186. [In Persian]
Makgato, M. (2012). Identifying constructivist methodologies and pedagogic content knowledge in the teaching and learning of technology. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1398 – 1402. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.832
Ozerbas, M. A. (2015). Evaluation of new primary education curriculum based on
constructivist learning approach through the viewpoints of teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 2292 – 2300. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.890
Prince, M. J. & Felder, R. M. (2006). Inductive teaching and learning methods: definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95, 123-137. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00884.x
Saricoban, A. (2014). Students’ opinions of foreign language education on constructivist learning environment. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 , 2770 – 2773. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.653
Yamini, M., & Bagherinia, H. (2016). Studying the psychological features of the students' perception questionnaire from the constructivist learning environment in the university and comparing the preferred form and the existing one in the university. Quarterly Journal of Psychology and Educational Sciences, 3(3), 14-32. [In Persian]