برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس درمناطق مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب به منظور رفع احتمالی و استفاده بهینه از آنان بود. تحقیق از نوع توصیفی-ارزیابی بود و جامعه آماری آن را کلیه مناطق آموزش و پرورش شهر تهرانتشکیل میدادند. 289 مدرسه به عنوان حجم نمونه مورد نیاز به روش نمونه گیری چند مرحله ای سیستماتیک (منظم) انتخاب شدند. معیارهای مورد نیاز از طریق چکلیستهای طراحی شده توسط محقق، جمعآوریگردید. وضعیت ایمنی در 5 مؤلفه داخل زمین و سطوح، حریمها و خطوط، طراحی و ابعاد، تأسیسات و پوششها و تجهیزات بررسی شد. از روشهای آمار توصیفی به منظور تعیین وضعیت ایمنی عوامل مختلف، همچنین آزمونهای کروسکال والیس و یو-من ویتنی به منظور بررسی وضعیت ایمنی در مناطق مختلف تحصیلی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS11 در سطح معناداری 0 /05استفاده شد 0 نتایج تحقیق دامنه وسیعی از رعایت و عدم رعایت استاندارهای ایمنی را در عواملمختلف نشان داد. بین وضعیت ایمنی مناطق مختلف تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده شد(p<0/05).مدارس منطقه 1 وضعیت بهتری را نسبت به مدارس دیگر مناطق داشتند. با توجه به نتایج پژوهش و اهمیت ورزش در مدارس و کمبودهای گزارش شده، با استفاده از کتاب توصیف های ایمنی زمینهای بازی مدارس، ضوابط ایمنی ارائه شد.
. (1392). برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(1), 91-92.
MLA
. "برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2, 1, 1392, 91-92.
HARVARD
. (1392). 'برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(1), pp. 91-92.
VANCOUVER
. برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1392; 2(1): 91-92.