اسداللهی، فاطمه؛ مهرمحمدی، محمود؛ طلایی، ابراهیم؛ حاتمی، جواد (1397). تبیین نظری روایتنگاری تأملی و توسعه حرفهای دانشجومعلمان: ارائه مدل مفهومی مبتنی بر «سنتز فرا تفسیر». نظریه و عمل در برنامه درسی، 7(12)، 149-192.
پرهیزگار، مرتضی؛ پورآتشی، مهتاب (1395). مدل جامع ارتقای مهارتهای حرفهای و کارآفرینی دانشجویان علوم انسانی. آموزش در علوم انسانی، 1، 133-154.
تسلیمی، مهناز؛ مظفری، زهرا (1400). تأثیر کارورزی حرفهای در توسعه حرفهای معلمان. مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 10(1)، 43-50.
جعفریانیسار، حمید؛ جعفریانیسار، فرزانه (1398). توسعه صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان با تأکید بر کارورزی. مطالعات کارورزی در تربیتمعلم، 1(1)، 54-76.
حسینی، میرزاحسن؛ کمالیمقدم، سمانه؛ هرندی، آذین (1397). ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد استقرار دانشگاه ارزشآفرین. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۶)، 129-138.
خروشی، پوران (1399). چگونگی توسعه مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی، تهران.
راسخ، نازنین؛ سجادی، احمد؛ رضوی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1397). تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 14، 17-44.
رستمی، پیمان؛ ویسی، کوروش؛ غفوری، فرزاد؛ علیآبادی، سمیرا (1399). طراحی الگوی شایستگی دانشجومعلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان بر اساس نظری دادهبنیاد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(2)، 63-89.
رستمی، پیمان؛ ویسی، کوروش؛ غفوری، فرزاد؛ علیآبادی، سمیرا (1400). شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجومعلمان تربیتبدنی و عوامل زمینهای مؤثر بر آن. تعلیم و تربیت، 37(1)، 103-120.
سلیمی، مهدی؛ مصلحی، لیلا (1395). شناسایی مؤلفهها و شاخصهای ارزشیابی استادان تربیتبدنی عمومی. پژوهش در ورزش تربیتی، 10، 17-34.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسین؛ قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرایند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیتمعلم: نظریه داده بنیاد. نوآوریهای آموزشی، 12(45)، 149-176.
عباسپور، عباس؛ رحیمیان، حمید؛ پورکرمی، جواد؛ تقوی قرهبلاغ، حسین (1394). بررسی الگوی توسعه حرفهای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینهای. آموزش عالی ایران، 7(1)، 91- 118.
کاشی نهنجی، وحیده؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ عرفانی، نصرالله (1397). تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سواد اطلاعاتی آنها. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 10(36)، 69-102.
کاشی نهنجی، وحیده؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ عرفانی، نصرالله (1399). تدوین مدل اندازهگیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 151-172.
مصطفائی، فاطمه (1396). ارائه الگویی برای توسعه حرفهای دانشجومعلمان. اولین همایش ملی علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و امنیت اجتماعی، تهران.
مصلحی، لیلا؛ داوری، فرزانه (1401). شاخصهای تدریس اثربخش اساتید رشتۀ تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 39-61.
نامداری پژمان، مهدی؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ پورکریمی، جواد؛ فراستخواه، مقصود (1401). الگوی تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان در نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، ۳۸ (۴)، ۷-۲۸.
Al-Asefer, M., Abidin, N. (2021). University Programs As Tools for Graduates’ Employability from Employers’ Perspectives: A Review of Academic Literature. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 25(2), 1-10. https://seajbel.com/wp-content/uploads/2022/01/SEAJBEL25.ISU-2_65.pdf
Al-Ofi, A. (2022). Evaluating the Effectiveness of Continuous Professional Development Programs for English Language Teachers. International Journal of Education and Research, 10(2), 89-106. DOI, 10.29333/ejecs/1750
Bilbokaitė, R., Šedeckytė-Lagunavičienė, I., Tumlovskaja, J., Bilbokaitė-Skiauterienė, I. (2020). Teachers’ Professional Development: Main Factors Fostering Progress of Education.
Proceedings of EDULEARN20 Conference, 8580- 8587. DOI:
10.21125/edulearn.2020.2108
Coffie, I., Aboagye, G. K., Johnson, E. A. (2019). Contextual Factors Affecting Professional Development Implementation: A Study from College Physics Tutors in Ghana. American Journal of Educational Research, 7(11), 824-829. DOI:10.12691/education-7-11-11
El-Islami, A., Anantanukulwong, R. Faikhamta, CH. (2022). Trends of Teacher Professional Development Strategies: A Systematic Review. International Journal of Education, 10(2), 1-8. DOI:10.34293/education.v10i2.4628
Fairman, J. C., Smith D. J., Pullen, P. C., & Lebel, S. J. (2020). The challenge of keeping teacher professional development relevant. Professional Development in Education, 49(2), 197-209. 10.1080/19415257.2020.1827010
Ji, X. (2022). Prospective Study on Professional Competence Development Planning of Higher Education Teachers in the Context of Big Data. Mobile Information System, 2, 1-10. DOI:10.1155/2022/6375363
Kaya, V. H., & Gödek, Y. (2016). Perspectives in regard to factors affecting the professional development of science teachers. Journal of Human Sciences, 13(2), 2625. DOI:10.14687/jhs.v13i2.3769
Lu, C., Barrett, J., Lu, O. (2020). Teaching physical education teacher education (PETE) online: Challenges and solutions. Brock Education Journal, 29(2),13. DOI:10.26522/brocked.v29i2.828
Mufidah, N. (2019). The Development of Pre-Service Teachers’ Teaching Performance in the Teaching Practice Program at English Department of State Islamic University of Antasari Banjarmasin. Dinamika Ilmu, 19(1), 97-114. DOI:10.21093/di.v19i1.1469
Osterlie, O., & Kristensen, G. O. (2023). Norwegian Physical Education Teacher Education Students’ Perceptions of the Subject Physical Education: A Qualitative Study of Students’ Reflections before Starting Their Studies. Education Science, 13(5), 499. DOI: 10.3390/educsci13050499
Sancar, R., Atal, D., Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education 101(2),103305. DOI:10.1016/j.tate.2021.103305
Sherwood, H. A. (2018). Profiles of Pre-service Teacher Education: An Investigation into the Nature of Selected Exemplary Programs in Jamaica and Michigan. Journal of Education and Learning, 7(2), 139-156. DOI:10.5539/jel.v7n2p139
Sum, R. K., Wallhead, T. L., Ha, A. S., Sit, C. (2018). Effects of physical education continuing professional development on teachers’ physical literacy and self-efficacy and students’ learning outcomes. International Journal of Educational Research, 88, 1-8. DOI:10.1016/j.ijer.2018.01.001
Thomson, S. B., Ouedraogo, N., Horbay, M. & Rahman Khan, M. A. (2021). Effectiveness of human resource management practices in developing countries: a case study on recruitment practices. Bangladesh Journal of Public Administration, 29(2), 116-139. DOI:10.36609/bjpa.v29i2.223
Tiba, C., and Condy, J. L. (2021). Identifying Factors Influencing Pre-Service Teacher Readiness to Use Technology During Professional Practice. International Journal of Information and Communication Technology Education, 17(2), 149-161. DOI:10.4018/IJICTE.20210401.oa2
Tyagi, H., Tyagi, H. K. (2019). A Study of Development of Insight and Knowledge in Pre-Service Teachers through School Experience Program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 15(2), 1-3. DOI:10.36268/JTER/15200
Yenen, E., & Yontem, M. (2020). Teachers Professional Development Needs: A Q Method Analysis. Discourse and Communication for Sustainable Education, 11(2), 159-176. DOI:10.2478/dcse-2020-0024
Zakiyuddin, V. (2019). Teacher Professional Development. International Conference on English Language Teaching, 327-331. DOI:10.2991/assehr.k.200427.066
Zhou, H., Liu, X. (2019). Narrative Research on the Professional Development of PE Teachers. Proceedings of the 2nd International Workshop on Education Reform and Social Sciences. DOI:10.2991/assehr.k.191206.044.