آتشک، محمد؛ توفان، مهوش؛ احمدی، امینه (1391). تحلیل کمی محتوای کتابهای فارسی از منظر اهداف اخلاقی مصوب دوره ابتدایی. اخلاق در علوم رفتاری، 7(4)، 74-84.
احمدپوری، یونس؛ شیخزاده تکابی، رعنا (1396). مقایسه و نقد سنجش و ارزشیابی کمی و کیفی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(3)، 59- 73.
ادیبمنش، افشین (1398). پدیدارشناسی تجارب معلمان ابتدایی از اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی. پژوهشهای تربیتی، 38، 60- 85.
اکبری، حمید (1391). بررسی میزان مشارکت دانشآموزان در امور مدارس شهر بیرم از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 1391. پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علومتربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
امیری، آذرمیدخت (1390). نقش شورای دانشآموزی در توسعه صلاحیتهای سیاسی و اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر مرودشت. پایاننامه کارشناسیارشد رشته برنامهریزی درسی، گروه علومتربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
برزگر، زینب (1400). تحلیل میزان پویایی محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. اولین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیموتربیت، 25 شهریور، بندرعباس، ایران.
البرزی، محبوبه (1390). رابطه سبکهای ارتباطی معلمان با خلاقیت شناختی دانشآموزان بر اساس باورهای شناختی و انگیزشی آنان. روانشناسی معاصر، 5(2)، 33- 46.
بلاغت، سید رضا؛ نقیبزاده، میرعبدالحسین؛ قائدی، یحیی؛ محمودنیا، علیرضا (1392). بررسی چالشها و فرصتهای ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی استان فارس. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(2)، 109- 128.
تخش، ریاض (1397). ارزیابی نقش شورای دانشآموزی در مشارکت دانشآموزان در امور مدارس. پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، گروه علومتربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ عبدلی، افسانه (1396). زیباییشناسی و هنر از دیدگاه ماکسین گرین و اشارات تربیتی آن. رویکردهای نوین آموزشی، 12(2)، 21- 45.
حسنی، رفیق (1393). تجربههای معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4 (7)، 33- 60.
حسینی، افضلالسادات؛ برارپور، گلرخ (1396). مدرسه خلاق، مدرسه زندگی. تهران: انتشارات مدرسه.
داودی، رسول (1391). ارزیابی عملکرد و موانع فراروی شورای دانشآموزی جهت مشارکتدهی دانشآموزان در فعالیتهای مدارس. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(4)، 147- 161.
داودی، رسول؛ شکرالهی، محبوبه (1391). مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مدارس رهیافتی جهت نیل به اهداف مدیریت مدرسه محور. تعلیموتربیت، 109، 107- 126.
ذوعلم، علی (1388). مدرسه زندگی از شعار تا نظریه. مدارس کارآمد، 6، 21- 25.
رشیدی میبدی، مهدی (1396). رابطه بین ادراک معلم از ارزشیابی، ادراک دانشآموزان از ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی در درس علوم در دوره ابتدایی شهرستان میبد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزشوپرورش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
سبکتکینریزی، مریم (1397). ارزیابی کاریزمای اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کاشان.
سمیعی زفرقندی، مرتضی (1395). آسیبشناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش آنها. فصلنامه خانواده و پژوهش، 28، 51- 70.
شادنوش، زهره (1392). بررسی وضعیت زنگتفریح دانشآموزان در مدارس کم توان ذهنی و ارائه الگوی مناسب. پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
شیخ عباسی فیروزکلا، بهناز؛ ساداتی، سیدیوسف (1397). تحلیل محتوای کتابهای علوم دوره اول متوسطه تحصیلی ازلحاظ توجه به معضلات زیست محیطی. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 3(29)، 24- 39.
شیخالاسلامی، علی؛ کریمیانپور، غفار (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بر اساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی-اجتماعی کلاس، راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 95-111.
طهماسبزاده شیخلار، داود؛ صاحبی علمداری، آزاده؛ دیبایی صابر، محسن (1400). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به لحاظ میزان توجه به ابعاد زیباییشناسی با تأکید بر زیباییهای قرآنی. مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 6(2)، 55- 86.
عربیجونقانی، احمد؛ سلطانی، اصغر؛ اسمی، کرامت (1396). تبیین ویژگیهای ارزشیابی مطلوب برنامه درسی زبانآموزی در دوره ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(17)، 109- 131.
عزیززاده مقدم، فاطمه؛ افشارراد، زهرا؛ رجبی، ساره (1394). تحلیل محتوای مهارتهای ارتباطی در کتب تعلیمات اجتماعی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بخش مدنی. اولین همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت، 14 آبان، مشهد، ایران.
عیاری، مریم؛ تجری، طیبه؛ بیانی، مرضیه (1399). تحلیل محتوای کتب ریاضی از منظر زیباییشناسی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. دومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی، 14 مرداد، گرگان، ایران.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ مهدیپور مارالانی، فرناز (1394). دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 6(2)، 119- 132.
فتحیآذر، اسکندر؛ حاتمی، جواد؛ رزی، جمال (1391). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان دوره ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 1(2)، 31- 51.
فرجاللهی، مهران؛ حقیقی، فهیمهالسادات (1386). نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانشآموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران. فصلنامه تعلیموتربیت، 92، 79- 116.
فرحبخش، سعید؛ قبادیان، مسلم؛ رسولی، سمانه (1399). تأثیر رهبری توزیعی مدیران مدارس بر التزام شغلی و خودکارآمدی معلمان با میانجیگری عزت نفس سازمانی. مدیریت مدرسه، 8(4). 404- 425.
فرمهینی فراهانی، شیرین (1389). بررسی راهکارهای بهبود مدیریت زنگتفریح در مقطع تحصیلی راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه جامع پیامنور مرکز تهران.
فرمهینی فراهانی، شیرین (1399). بررسی راهکارهای بهبود مدیریت زنگتفریح در مقطع تحصیلی راهنمایی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 1(1)، 43- 58.
فروتن، خلیل؛ ملکپور، حبیب؛ فروتن، حنظله؛ موسیخان، مهدی؛ نوروزی، صغری (1395). بررسی دیدگاه والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر لامرد در مورد تأثیر ارزشیابی توصیفی. سومین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، 19 تیر. برلین.
قلتاش، عباس؛ طاهری، عبدالمحمد؛ مراحل، فاطمه (1393). دموکراسی آموزشی در مدارس و تأثیر آن بر رشد مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول. شناخت اجتماعی، 3(2)، 95- 108.
کریمی، عبدالعظیم (1391). همانندیهای مدرسه زندگی با زندگی مدرسهای. فصلنامه تعلیموتربیت، 111، 105- 132.
کمالی، فاطمه؛ ستارزاده، بهار؛ رستگاری، نرجس (1399). تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی. ششمین همایش بینالمللی مطالعات اجتماعی و تربیتی در جهان اسلام.
گلیجانی، مهرداد؛ علیخانی، رضیه؛ مرانجوری، مهدی؛ فلاح، رضا (1400). طراحی مدل فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه حسابداری در ایران. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 13(50)، 227- 207.
ماهروزاده، طیبه؛ عباسی، منصوره (1391). مدرسه زندگی، ماهیت و چگونگی تحقق آن. اندیشههای نوین تربیتی، 8 (1)، 147- 170.
محمدی باغملایی، حیدر؛ یوسفی، فریده (1397). رابطه ساختاری تعامل معلم-دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه. مطالعات آموزش و یادگیری، 10(2)، 75- 99.
محمدی، طاهره؛ زاهد بابلان، عادل؛ خالقخواه علی؛ معینیکیا، مهدی (1400). طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز بر اساس ادراک مدیران (با رویکرد آمیخته). پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(53)، 5 -22.
مددلو، قهرمان؛ سعادتمند، زهره؛ یارمحمدیان، محمدحسین (1397). مؤلفههای مشارکت والدین در برنامههای درسی دوره ابتدایی با تأکید بر عنصر ارزشیابی. فصلنامه علوم اجتماعی، 12(4)، 81- 100.
مشایخی، زهره؛ نادی، محمدعلی؛ کریمی، فریبا (1398). ارائه الگوی رهبری مدارس موفق در دوره ابتدایی مبتنی بر نظریه زمینهای. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(4)، 181- 210.
مظفریپور، روحاله (1395). تبیین ویژگیهای معلم کاریزماتیک به عنوان الگویی از معلم اثربخش. نوآوریهای آموزشی، 15(58)، 135- 150.
موسوی صالحی، پریسا؛ اورک، جهانبخش. (1399). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی بر اساس ملاک سودمندی محتوا. کنفرانس بینالمللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری. 30 شهریور، کرج، ایران.
مهدیانامرایی، اکرم؛ کونانی، کبری (1392). بررسی رابطه ارزشیابی توصیفی با یادگیری خودتنظیمی در بین دانشآموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 91- 90. کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، 5 دی، شیراز، ایران.
نویدی، احد؛ قاسمی، فاطمه (1392). تأثیر ارزشیابی کمی و کیفی بر اضطراب دانشآموزان چهارم ابتدایی. فصلنامه تعلیموتربیت، 120، 105- 122.
نیازپور، امیرحسین؛ رضایی حومدین، ساره (1396). بررسی حق کودک بر تفریح و سرگرمی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(1)، 75- 88.
همتی علمدارلو، قربان؛ شاهین، مریم (1396). طرح همگانی یادگیری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه. تعلیموتربیت استثنایی، 17(1)، 52- 57.
یاسمی، صدیقه؛ حسینیخواه، علی؛ کیان، مرجان؛ گرامیپور، مسعود؛ حسینی، افضلالسادات (1399). طراحی الگوی مدرسه خلاق برای دورۀ ابتدایی و اعتباربخشی آن از دیدگاه متخصصان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(2)، 171- 208.
Aksit, F., Niemi, H., & Nevgi, A. (2016). Why is active learning so difficult to implement: The Turkish case. Australian Journal of Teacher Education, 41(4), 94- 109. DOI:10.14221/ajte.2016v41n4.6
Bolkan, S., & Goodboy, A. (2011). Leadership in the college classroom: the use of charismatic leadership as a deterrent to student resistance strategy. Journal of Classroom Interaction, 46(2), 4-10. http://www.jstor.org/stable/23870382
Cadima, J., Doumen, S., Verschueren, K., & Buyse, E. (2015). Child engagement in the transition to school: Contributions of self-regulation teacher-child relationships and classroom climate. Early Childhood Research Quarterly, 32, 1-54. DOI:10.1016/j.ecresq.2015.01.008
Ferguson, D. L., Hanreddy, A., & Draxton, S. (2011). Giving students voice as a strategy for improving teacher practice. London Review of Education Journal, 9(1), 55- 70. DOI: 10.1080/14748460.2011.550435
Jacobs, R. (2009). Measuring aesthetic development: A national dialogue. Journal of Artistic and Creative Education, 3(1), 75-96. DOI:10.5539/hes.v2n4p114
Lee, D. C., Lu, J. J., Mao, K. M., Ling, S. H., Yeh, M. C., & Hsieh, C. L. (2014). Does teachers’ charisma can really induce students learning interest? Social and Behavioral Sciences, 116, 1143-1148. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.359
Lin, S., & Huang, Y. (2014). Examining Teaching Charisma and its Relation to Student Engagement. Cross-Cultural Communication, 10(6), 1-8. DOI:10.1177/1469787416637481
Lipnevich, A. A., & Smith, J. K (2009). I really need feedback to learn: Students perspectives on the effectiveness of the differential feedback messages. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(4), 347-367. DOI:10.1007/s11092-009-9082-2
Lodge, C. (2005). From Hearing Voices to Engaging in Dialogue: Problematising Student Participation in School Improvement. Journal of Educational Change, 6, 125-146. DOI:10.1007/s10833-005-1299-3
Mayes, E; Finneran, R; & Black, R. (2019). The challenges of student voice in primary schools: Students ‘having a voice’ and ‘speaking for’ others. Australian Journal of Education, 63(2), 157-172. DOI:10.1177/0004944119859445
Mitra, D. L. (2004). The significance of students: Can increasing “student voice” in schools lead to gains in youth development. Teachers College Record Journal, 106(4), 651–688. DOI:10.1111/j.1467-9620.2004.00354.x
Qardaku, N. G. (2019). The Need for Inspirational (Charismatic) Teachers in Today's Classrooms. European Journal of Multidisciplinary Studies, 4 (3), 77- 83. DOI:10.26417/648shq79z
Redman, E. (2013). Advancing educational pedagogy for sustainability: developing and implementing programs to transform behavior. International Journal of Environmental & Science Education, 1(8)23- 37.
Robertson, G. (2015). Student voice at the ‘heart of learning’. Research in teacher education, 5(1), 27–32. DOI:10.15123/PUB.4324
Robinson, C; &
Taylor, C. (2007). Theorizing student voice: values and perspectives.
Improving Schools,
10 (1), 5-17. DOI:10.1177/1365480207073702
Sandelowski, M; & Barros, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research, Springer publishing company Inc; Springer publishing company, New York.
Stefanou, C. R., Perencevich, K. C., DiCintio, M., & Turner, J. C. (2004). Supporting autonomy in the classroom: Ways teachers encourage student decision making and ownership. Educational Psychologist, 39, 97-110. DOI: 10.1177/1365480207073702
Tong, A; Sainsbury, P; & Craig, J. (2007). Consolidated Criteria for Reporting Qualitative Research (COREQ a 32-item Checklist for Interviews and Focus Groups. The International Journal for Quality in Health Care, 19, 349-357. DOI:10.1093/intqhc/mzm042
Unluer, E; & Zembat, R. (2019). Examining the effects of aesthetic education program on Aesthetic Judgment Development of five-year-old children. Asian Journal of Education and Training, 5(1), 44-49. DOI:10.20448/journal.522.2019.51.44.49
Wu, Y. C; Hsieh, L. F; & Lu, J. J. (2015). Can Teacher Charisma really Spark Adult Intention in Continuing Learning? Social and Behavioral Sciences, 191, 396- 401. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.152
Zimmer, L. (2006). Qualitative Meta-Synthesis: A Question of Dialoguing with Texts. Methodological Issues in Nursing Research, 53(3), 311-318. DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x.