احمدی، آمنه؛ مهرمحمدی، محمود؛ سلیمانیآقچای، مژگان؛ حسینزاده، غلامحسین؛ صفرنواده، خدیجه؛ مشفقآرانی، بهمن؛ آلحسینی، فرشته؛ احمدی، فاطمهزهرا؛ الهامیان، نگار؛ موسیپور، نعمتالله؛ مهدویهزاوه، منصوره (1394). راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیتمعلم فکور(1). تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
اسمیت، فیلیپ؛ هولفیش، هنری گوردون (1389). تفکر منطقی: روش تعلیم و تربیت، ترجمه شریعتمداری، علی. تهران: انتشارات سمت.
اصغری، مریم (1395). ارزیابی کیفیت برنامه درسی اجرا شده کارورزی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س).
اولی، اسماعیل؛ ارشدی، نعمتالله؛ موسیپور، نعمتالله؛ یادگارزاده، غلامرضا (1398). طراحی الگوی شایستگی معلمان شیمی دوره متوسطه دوم. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 9(27)، 129-167.
برزگر بفرویی، کاظم؛ فرزین، سمیرا؛ زارع، مریم (1398). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجومعلمان شهر شیراز. تازههای علوم شناختی، 21(1)، 105-116.
بهارستان، جلیل (1378). برنامه کارورزی یا تدریس عملی در مراکز تربیت معلم. تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
زارعصفت، صادق (1396). واکاوی تجربههای زیسته کارورزی در دانشگاه فرهنگیان: الگوی مفهومی. نظریه و عمل در برنامه درسی، 5(9)، 37-67.
زجاجی، ندا؛ خنیفر، حسین؛ آقاحسینی، تقی؛ یزدانی، حمیدرضا (1396). شناسایی و تبیین شایستگیهای پایه و الزامات توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان. توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 8، 149-159.
سلطانالقرایی، خلیل؛ سلیماننژاد، اکبر (1387). تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس. تربیت اسلامی، 3(6)، 181-195.
عزیزی، شهریار (1395). روش پژوهش در مدیریت با تأکید بر مثالهای کاربردی و آماری. تهران: انتشارات سمت.
قربانی، محمدرضا؛ غلامی، اعظم؛ اندیشمند، نیکو (1397). شناسایی آسیبها و کارکردهای برنامه درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه موردی در گروههای علوم پایه. پویش در آموزش علوم پایه، 4(13)، 44-57.
مرتضویزاده، حشمتالله؛ نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی(کارورزی). پژوهشهای تربیتی، 4(36)، 60-74.
مشفق آرانی، بهمن؛ احمدی، غلامعلی (1393). راهنمای تمرین معلمی: ویژه دورههای کاردانی و کارشناسی تربیت معلم. تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان.
موسوی، مهسا (1398). شناسایی شایستگیهای حرفهای هنرآموزان بخش صنعت هنرستانها فنیوحرفهای. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
میکائیلو، غلامحسین؛ موسوی، سیده فرح (1395). ارزیابی ویژگیهای حرفهای معلمان راهنمای کارورزی دوره ابتدایی از دیدگاه دانشجومعلمان. توسعه حرفهای معلم، 1(2)، 81-100.
نامداری پژمان، مهدی؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ پورکریمی، جواد؛ فراستخواه، مقصود (1401). الگوی تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجومعلمان در نظام تربیتمعلم ایران. فصلنامه تعلیموتربیت، ۳۸ (۴)، 7-28.
Bell, B., & Gilbert, J. (1994). Teacher development as professional, personal, and social development. Teaching and teacher education, 10(5), 483-497. DOI: 10.1016/0742-051X(94)90002-7
Beywl, Z., & Zierer, K. (2014). John Hattie: Lernen sichtbar machen, überarbeitete deutschsprachige ausgabe von visible learning (2. korrigierte auflage). Germany
Caena, F. (2011). Literature review Teachers’ core competences: requirements and development. Education and training, 2020, 2011-2013.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Czerniawski, G., Gray, D., MacPhail, A., Bain, Y., Conway, P., & Guberman, A. (2018). The professional learning needs and priorities of higher-education based teacher educators in England, Ireland and Scotland. Journal of Education for Teaching, 44(2), 133-148. DOI:10.1080/02607476.2017.1422590
Espino-Díaz, L., Fernandez-Caminero, G., Hernandez-Lloret, C. M., Gonzalez-Gonzalez, H., & Alvarez-Castillo, J. L. (2020). Analyzing the impact of COVID-19 on education professionals. toward a paradigm shift: ICT and neuroeducation as a binomial of action. Sustainability, 12(14), 5646. DOI:10.3390/su12145646
Faikhamta, C., & Clarke, A. (2018). Thai cooperating teachers' motivations and challenges in supervising student teachers during their practicum program. Kasetsart Journal of Social Sciences, 40(3), 567-573. DOI:10.1016/j.kjss.2017.12.018
Foulger, T. S., Graziano, K. J., Schmidt-Crawford, D., & Slykhuis, D. A. (2017). Teacher educator technology competencies. Journal of Technology and Teacher Education, 25(4), 413-448. https://www.learntechlib.org/primary/p/181966/.
Goodwin, A.L, Kosnik, C. (2013). Quality Teacher Educators = Quality Teachers? Conceptualizing essential domains of knowledge for those who teach teachers. Teacher Development, 17(3), 334-346. DOI: 10.1080/13664530.2013.813766.
Grimmet, P.P., & McKinnon, A.M. (1992). Craft knowledge and the education of teachers. Review of Research inEducation, 18, 385-456. DOI:10.3102/0091732X018001385
Hasanah, H., Ardi, M., Lumu, L., & Malik, M. N. (2022). Teacher Competency Analysis in Applying Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) on Productive Learning in Vocational High School (VHS). International Journal of Social Science Research and Review, 5(1), 166-175. DOI: 10.47814/ijssrr.v5i1.162
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing, 20, 277-319). Emerald Group Publishing Limited.
Hoffman, J. V., Wetzel, M. M., Maloch, B., Greeter, E., Taylor, L., DeJulio, S., & Vlach, S. K. (2015). What can we learn from studying the coaching interactions between cooperating teachers and preservice teachers? A literature review. Teaching and Teacher Education, 52, 99-112. DOI: 10.1016/j.tate.2015.09.004
Hudson, P. (2013). Mentoring as professional development:‘growth for both’mentor and mentee. Professional development in education, 39(5), 771-783. DOI:10.1080/19415257.2012.749415
Koç, I. (2012). Preservice Science Teachers Reflect on Their Practicum Experiences. Educational Studies, 38 (1), 31–38. DOI:10.1080/03055698.2011.567030
Kosnick, C., & Beck, C. (2008). In the Shadows: Non-Tenure-Line Instructors in Pre-Service Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 31(2), 185-202. DOI:10.1080/02619760802000214
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and teacher education, 21(2), 157-176. DOI: 10.1016/j.tate.2004.12.004
Kremenitzer, J. P. (2005). The emotionally intelligent early childhood educator: selfreflective journaling. Early Childhood Education Journal, 33 (1), 3-9. DOI:10.1007/s10643-005-0014-6
Lawson, T. Çakmak, M. Gündüz, M. & Busher, H. (2015). Research on teaching practicum–a systematic review. European journal of teacher education, 38(3), 392-407. DOI:10.1080/02619768.2015.1055109
Lee, N., Haena, J., & Su‐Yeon, P. (2016). Patient safety education and baccalaureate nursing students' patient safety competency: A cross‐sectional study. Nursing & health sciences 18.2: 163-171. DOI:10.1111/nhs.12237
Loughran, J. (2014). Professionally developing as a teacher educator.
Journal of Teacher Education, 65(4), 271-283. DOI:
10.1177/0022487114533386
MacPhail, A., Ulvik, M., Guberman, A., Czerniawski, G., Oolbekkink-Marchand, H., & Bain, Y. (2018). The professional development of higher education-based teacher educators: needs and realities. Professional Development in Education, 45(5), 848-861. DOI: 10.1080/19415257.2018.1529610
McDonald, M., Kazemi, E., & Kavanagh, S. (2013). Core practices and pedagogies of teacher education: A call for a common language and collective activity. Journal of Teacher Education, 64(5), 378-386. DOI:10.1177/0022487113493807
Tampang, B. L. L., & Wonggo, D. (2018, February). Teacher Professionalism in Technical and Vocational Education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 306(1), 012017. DOI: 10.1088/1757-899X/306/1/012017
Uerz, D., Volman, M., & Kral, M. (2018). Teacher educators' competences in fostering student teachers’ proficiency in teaching and learning with technology: An overview of relevant research literature. Teaching and Teacher Education, 70, 12-23. DOI:10.1016/j.tate.2017.11.005
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195. DOI: 10.1007/s11205-022-02994-7