سنتزپژوهی برنامه درسی یادگیری ترکیبی مبتنی بر آموزش وارونه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

توجه به رویکردهای نوین در آموزش نقش مهمی در رفع چالش‌های موجود آموزشی دارد. رویکرد آموزش ترکیبی، الگویی نوین در آموزش است که به تلفیق رویکرد مجازی و سنتی در آموزش می‌پردازد از سویی روش تدریس معکوس نیز به عنوان مدلی نوین در آموزش به شمار می‌آید. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی مبتنی بر روش تدریس معکوس می‌باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (124 مقاله) که از سال 2005 میلادی و 1390 شمسی تاکنون در مورد الگوی برنامه‌درسی موزش ترکیبی مبتنی بر روش تدریس معکوس در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 34 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، مولفه‌ها و شاخص‌های الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی مبتنی بر روش کلاس معکوس در 10 بُعد، 42 محور و 136 مقوله شامل ابعاد ویژگی‌های فراگیران، ویژگی‌ معلم، رویکردهای یاددهی-یادگیری، محتوا، محیط، عوامل زمینه‌ای، ویژگی‌های ارزشیابی، مزایا، الزامات و چالش‌ها و موانع شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


آزاد دیسفانی، زهرا؛ کارشکی، حسین؛ امین یزدی، سید امیر؛ عبد خدایی، محمدسعید (۱۳۹۹). اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی، نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، ۱۲ (۱)، 53-81.
احمدی، غلامعلی؛ نخستین روحی، ندا (1393). بررسی تمایز یادگیری تلفیقی با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی (چهره‌به‌چهره) در آموزش ریاضی. روان‌شناسی مدرسه، 3(2)، 7-26.
اسکندری، مرضیه؛ صادق وزیری؛ محمدعلا؛ صادقی بی‌غم، بهرام (1400). یادگیری و آموزش ترکیبی در مهندسی و علوم، فصلنامه سیستم‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند، 7(5)، 12-25.
اسماعیلی، عبدالله علی؛ گوران اوریمی، ارسطو؛ حسینی درونکلایی، سیدزهرا (1400). تبیین فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۳۱ (۱۹۹)، ۱۵۵-۱۴۴.
خزاعی، شهرام؛ راشدی، الهه؛ براتی، الهه (1391). رویکردهای آموزش تلفیقی در علوم پزشکی: مطالعه مروری. مجله علمی پژوهان، ۱۱ (۱)، ۱۱-۶.
خیرآبادی، رضا (1393). خلاقیت در آموزش زبان انگلیسی با اجرای کلاس معکوس.، اولین اجلاس ملی نگاهی نو به تحول و نوآوری در آموزش.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ طوفانی نژاد، احسان (1396). تأثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان در درس ریاضی. اندیشه‌های نوین تربیتی، 13(1)، 73-90.
 سپهوند، رضا؛ حزنی، سید علی (۱۳۹۷). یادگیری ترکیبی و کلاس معکوس راه‌کاری برای کارآفرینی سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۸ (2)، ۳2-۳۲۲
فتحی واجارگاه، کورش (1394). اصول و مفاهیم اساسی برنامه‌ریزی درسی. تهران: علم استادان.
گلزاری، زینب؛ عطاران، محمد (1395). تدریس به روش معکوس در آموزش عالی: روایت‌های یک مدرس دانشگاه. نظریه و عمل در برنامه درسی، 4(7)، 81-136.
Andrade, M., & Coutinho, C. (2016). Implementing flipped classroom in blended learning environments: A proposal based on the cognitive flexibility theory. Journal of Interactive Learning Research, 28(2), 109-126.
Bergmann, J., Overmyer, J., & Wilie, B. (2013). The Flipped Class: Myths vs. Reality. Retrieved January 15(7), 81-109.
Bower, M., Dalgarno, B., Kennedy, G. E., Lee, M. J. W., & Kenney, J. (2015). Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis. Computers & Education, 86, 1–17. DOI: 10.1016/j.compedu.2015.03.006.
Capone, R., De Caterina, P., & Mazza, G. (2017). Blended learning, flipped classroom and virtual environment: challenges and opportunities for the 21st century students. In Proceedings of EDULEARN17 conference (pp. 10478-10482).
Castro, R. (2019). Blended learning in higher education: Trends and capabilities. Education and Information Technologies, 24, 25232546.
Cheng X, Lee KK, Chang EY, Yang X. (2017). The “flipped classroom” approach: Stimulating positive learning attitudes and improving mastery of histology among medical students. Anatomical Sciences Education, 10, 317–327. DOI:10.1002/ase.1664
Chiang, Y. H., & Wang, H. C. (2015). Effects of the in-flipped classroom on the learning environment of database engineering. International Journal of Engineering Education, 31(2), 454-460.
Clark, R. M., & Kaw, A. K. (2020). Benefits of adaptive lessons for pre-class preparation in a flipped numerical methods course. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(5), 713-729. DOI: 10.1080/0020739X.2019.1617439
Connor, k. et al. (2013). Self-Regulated Learning and Blended Technology Instruction in a Flipped Classroom. 120th ASEE Annual Conference & Exposition.FRANKLY.
Cox, K. M. (2020). Teachers’ descriptions of effective professional development provided to implement a blended learning flipped classroom. Doctoral dissertation, Grand Canyon University.
DeRuisseau, L. R. (2016). The flipped classroom allows for more class time devoted to critical thinking. Advances in Physiology Education, 40 (4), 522-528. DOI: 10.1152/advan.00033.2016
Ding, C., Li, S., & Chen, B. (2019). Effectiveness of flipped classroom combined with team-case- lecture and evidence-based learning on ophthalmology teaching for eight-year program students. BMC Medical Education,19 (2), 419-429.
Doig, A., & Hogg, S. (2013). Engaging distance and blended learners online. In C. Wankel & P. Blessinger (Eds.), Increasing Student Engagement and Retention in E-learning Environments: Web 2.0 and Blended Learning Technologies (Cutting-edge Technologies in Higher Education) (Vol. 6, pp. 229 –260). United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended Learning: Uncovering Its Transformative Potential in Higher Education. The Internet and Higher Education, 7, 95-105. DOI:10.1016/j.iheduc.2004.02.001
Goh, C. F., & Ong, E. T. (2019). Flipped classroom as an effective approach in enhancing student learning of a pharmacy course with a historically low student pass rate. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(6), 621-629. DOI: 10.1016/j.cptl.2019.02.025.
Green, R. D., & Schlairet, M. C. (2017). Moving toward heutagogical learning: Illuminating undergraduate nursing students' experiences in a flipped classroom. Nurse Education Today, 49, 122-128. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.11.016
Halili, S. H., & Zainuddin, Z. (2015). Flipping the classroom: What we know and what we don’t. The online Journal of Distance Education and E-learning, 3(1), 15-22.
Hall, J. A., & Lei, J. (2020). Conceptualization and application of a model for flipped instruction: A design case within teacher education. Research Issues in Contemporary Education, 5(2), 24-54.
Han, E., & Klein, K. C. (2019). Pre-class learning methods for flipped classrooms. American Journal of Pharmaceutical Education, 83(1), 69-82. DOI: DOI:10.5688/ajpe6922
Hastie, M., Hung, I., Chen, N., & Kinshuk. (2010). A blended synchronous learning model for educational international collaboration. Innovations in Education and Teaching International, 47:1, 9-24, DOI: 10.1080/14703290903525812
Hew, K. F., Lo, C. (2018). Flipped classroom improves student learning in health professions education: A meta-analysis. BMC Medical Education, 18(1), 38-45. DOI: 10.1186/s12909-018-1144-z
Hrastinski, S. (2019). What do we mean by blended learning?. TechTrends63(5), 564-569. DOI:10.1007/s11528-019-00375-5
Hughes, H. (2012). Introduction to flipping the college classroom. In EdMedia+ Innovate Learning. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Waynesville, NC
Kakosimos, K. E. (2015). Example of a micro-adaptive instruction methodology for the improvement of flipped-classrooms and adaptive-learning based on advanced blended-learning tools. Education for chemical engineers, 12(5), 1-11. DOI: 10.1016/j.ece.2015.06.001
Kang, H. Y., & Kim, H. R. (2021). Impact of blended learning on learning outcomes in the public healthcare education course: a review of flipped classroom with team-based learning. BMC Medical Education21(1),1-8. DOI: 10.1186/s12909-021-02508-y
Keengwe, J. & Kang, J.-J. (2013). A review of empirical research on blended learning in teacher education programs. Education and Information Technologies 18(3):479-493. DOI: 10.1007/s10639-011-9182-8
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: An exploration of design principles. Internet Higher Education, 22(5), 37–50. DOI: 10.1016/j.iheduc.2014.04.003
Kraut, A. S., Rodney, O., Caretta-Weyer, H., Jordan, J., Manthey, D., Stephen, J. W., Yarris, L. M., Johnson, S., & Kornegay, J. (2019). The Western Journal of Emergency Medicine, 20(3), 527-536. DOI:10.5811/westjem.2019.2.40979
Li, X., & Huang, Z. J. (2017). An inverted classroom approach to educate MATLAB in chemical process control. Education for Chemical Engineers, 19, 1-12. DOI: 10.1016/j.ece.2016.08.001
Li, X., Yang, Y., Chu, S. K. W., Zainuddin, Z., & Zhang, Y. (2020). Applying blended synchronous teaching and learning for flexible learning in higher education: An action research study at a university in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education 42(1), 1-17. DOI:10.1080/02188791.2020.1766417
Ling, S. E., Ariffin, S. R. B., Rahman, S. B., & Lai, K. L. (2010). Diversity in education using blended learning in Sarawak. Online Submission7(2), 83-88. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.11.016
Mahalli, J. N., Mujiyanto, J., & Yuliasri, I. (2019). The implementation of station rotation and flipped classroom models of blended learning in EFL learning. English Language Teaching, 12(12), 23-29. DOI: 10.5539/elt.v12n12p23
Marsh, G. E., McFadden, A. C., & Price, B. J. (2003). Blended instruction: Adapting conventional instruction for large classes. Online journal of distance learning administration6(4), 25-48.
Mehring, J. (2016). Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom. Computers in the Schools, 33(1), 1-10. DOI: 10.1080/07380569.2016.1139912
Nellman, S. W. (2008). A formative evaluation of a high school blended learning biology course. University of Southern California.
Patanwala, A. E., Erstad, B. L., & Murphy, J. E. (2017). Student use of flipped classroom videos in a therapeutics course. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9 (1), 50-54. DOI: 10.1016/j.cptl.2016.08.043
Pérez, D. P., & Riveros, R. M. (2014). Unleashing the power of blended learning and flipped classroom for English as a foreign language learning: Three spheres of challenges and strategies in a higher education institution in Colombia. In Proceedings of ICERI2014 Conference 17th-19th November.
Purba, R. A. (2021). The Effectiveness Combination of Blended Learning and Flipped Classroom with Edmodo as a Digital Media Innovation for Learning From Home. Journal of Education Technology5(3), 45-67. DOI: 10.23887/jet.v5i3.36210
Rigby, L. I., Wilson, I., Baker, J., Walton, T., Price, O., Dunne, K., Keeley, P. (2012). The development and evaluationof a blended enquiry based learning model for mental health nursing students: “making your experiencecount”. Nurse Education Today; 32(3), 303–308. DOI: 10.1016/j.nedt.2011.02.009
Roe, Y., Rowe, M., Odegaard, N. B., Sylliaas, H., & Dahl-Michelsen T. (2019). Learning with technology in physiotherapy education: Design, implementation and evaluation of a flipped classroom teaching approach. BMC Medical Education, 19(4), 281-291. DOI:
Rotellar, C., & Cain, J. (2016). Research, perspectives, and recommendations on implementing the flipped classroom. American journal of pharmaceutical education, 80(2), 71-95. DOI: 10.5688/ajpe80234
Shim, T., & Lee, S. (2020). College students’ experience of emergency remote teaching due to COVID-19. Children and Youth Services Review, 119(3), 105-138. DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.105578
Shin, J., & Brock, T. P. (2017). Content delivery models influence class preparation, study habits, and preferences. Pharmacical Educucation, 17(2), 341–349. DOI: 10.1016/j.cptl.2019.06.015
Smith, R. (2021). Flipped Learning During a Global Pandemic: Empowering Students with Choice. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education, 5(1), 100–105. DOI:10.32674/jimphe.v5i1.2428
Staker, H., & Horn, M. B. (2020). Classifying K–12 blended learning. Mountain View, CA: Innosight Institute, Inc.
Suleiman, N. A. (2018). Implementing blended learning and flipped learning models in the university classroom: A case study. Teaching English with Technology, 16(4), 34-47.
Thai, T. N. T., Wever, B. De, & Valcke, M. (2015). Impact of different blends of learning on students’ performance in higher education. Proceedings of the European Conference on R-Learning (Ecel 2015), 5(12), 1–10. DOI: 10.3991/ijet.v16i14.23775.
Van Alten, D. C., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2020). Effects of self-regulated learning prompts in a flipped history classroom. Computers in human behavior, 108(6), 106-118. DOI: 10.1016/j.chb.2020.106318
Watson, J. (2008). Blended learning: The convergence of online and face-to-face education. Promising Practices in Online Learning. North American Council for Online Learning.
Wilson, J. A., Waghel, R. C., & Dinkins, M. M. (2019). Flipped classroom versus a didactic method with active learning in a modified team-based learning self-care pharmacotherapy course. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(12), 1287-1295. DOI: 10.1016/j.cptl.2019.09.017
Yang, H. H., Zhu, S. & MacLeod, J. (2016). Collaborative Teaching Approaches: Extending Current Blended Learning Models. In International Conference on Blending Learning. Springer International Publishing.
Yousufi, U. (2020). An integrative review of flipped classroom model. American Journal of Educational Research, 8(2), 90-97. DOI: 10.12691/education-8-2-4