ادراکات و تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در دوران کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ادراکات و تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در دوران کرونا در سال تحصیلی 1400-1399 بود. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش پدیدارشناسی بود و از ابزار مصاحبه عمیق نیمه‌ساختار یافته استفاده شد. گروه هدف، شامل تمامی معلمان زن پایه پنجم مدارس دخترانه شهر یزد بود که تعداد 12 نفر آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از مصاحبه هشتم، اشباع نظری داده‌ها حاصل شد اما برای اطمینان، مصاحبه‌ها تا 12 مورد ادامه یافت. داده‌ها از طریق روش کدگذاری و مقوله‌بندی با استفاده از الگوی هفت مرحله‌ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. اعتبار داده‌ها از طریق روش سه‌سوسازی در قالب شیوه‌ی ارجاع به شرکت‌کنندگان و تحلیل گروه همکاران حاصل شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، 15 زیرمضمون به عنوان نقاط قوت و 25 زیرمضمون به عنوان نقاط ضعف استخراج شد که در 8 مضمون اصلی آموزشی، اجتماعی، واسطه‌گری رسانه، واسطه‌گری والدین، فرهنگی، اخلاقی، محیطی و اقتصادی طبقه‌بندی شدند. در ادامه‌، عوامل زمینه‌ای پیدایش این تجارب نیز استخراج شد که در قالب 8 زیرمضمون در سه سطح کلان، میانی و خرد قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


حاجی، جمال؛ محمدی­مهر، مژگان؛ محمدی آذر، حدیقه (1399). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (43)، 153-174.
 خسروی، فاطمه؛ صیف، محمدحسن (1399). راه‌کارهای افزایش توانمندی معلمان در استفاده از آموزش مجازی اجباری در شرایط اپیدمی کرونا، نخستین کنفرانس ملی علوم شناخت و تعلیم‌وتربیت.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1397). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه.
سلیمی، سمانه؛ فردین، محمدعلی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت­ها و چالش­ها، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، ، 49-60 .
صبوری، سارا؛ صباغیان، زهرا؛ فتحی واجارگاه، کوروش (1390). بررسی مشکلات و چالش­های آموزش مجازی دانشگاه­های شهر تهران از نظر مدیران آموزش مجازی، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه؛ حکیم‌زاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت­ها و چالش­های تدریس در شبکه آموزشی دانش­آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی، تدریس پژوهی،8(3)، 1-24.
فرهادی، ربابه (1384). آموزش الکترونیکی: پارادایم جدید در عصر اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 21(1)، 49-66.
قلی‌پور، نفیسه (1399). تعلیم‌وتربیت مجازی و چالش­های عصر حاضر، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(14)، 57-68.
کیا، علی‌اصغر (1388). نگاهی به آموزش مجازی(الکترونیک)، کتاب ماه علوم اجتماعی، (24)، 82-89.
میرزائی، حسین (1399). جستارهایی در آموزش عالی علم و بحران کرونا در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهیمه؛ ناصری جهرمی، رضا؛ ناصری جهرمی، راحیل؛ حسام‌پور، زهرا؛ میرغفاری، فاطمه؛ ابراهیمی، شیما (1399). واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از چالش­های آموزش مجازی با شبکه­های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا، پژوهش­های تربیتی، (40)، 74-101.
نیازآذری، کیومرث؛ بهنام فر، رضا؛ اندی، صدیقه (1391). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانش­آموزان دوره ابتدایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(3)، 31 -43.
Fauzi, I., & Khusuma, I. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic condition. Journal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70.
Hebert, M., Goodrich, J. M., & Namkung, J. M. (2020). Characterizing Remote Instruction Provided by Elementary School Teachers during School Closures due to COVID-19. Department of Special Education and Communication Disorders, University of Nebraska-Lincoln. DOI:10.35542/osf.io/vsx4q.
Kliziene, I., Taujanskiene, G., Augustiniene, A., Simonaitiene, B. (2021). The Impact of the Virtual Learning Platform EDUKA on the Academic Performance of Primary School Children. DOI:10.3390/su13042268.
Kraft, M., Simon, N., Lyon, M. (2020). Sustaining a Sense of Success: The Importance of Teacher Working Conditions during the COVID-19 Pandemic. Educational Working Paper: 20-279. Annenberg Institute at Brown University: DOI:10.26300/35nj-v890.
Masry‑Herzallah, A., Stavissky, Y. (2021). The attitudes of elementary and middle school students and teachers towards online learning during the corona pandemic outbreak, SN Social Sciences,1(71),1-23. DOI: 10.1007/s43545-021-00083-z.
Moisil, I. (2017). A model of the student behavior in a virtual educational environment. International Journal of Computers Communications & Control, 3(1), 108-115.
Rasmitadila, R., Aliyyah, R. R., Ruchmadtullah, R. & Samsudin, A. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies,7(2), 90-109. DOI: 10.29333/ejecs/388
Setiawan, B. & Iasha, V.(2020). Covid-19 pandemic: the influence of full-online learning for elementary school in rural areas. Jurnal jpsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar),6(2),114-123. DOI:10.30870/jpsd.v6i2.8400
Setyowati Putri, R., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Mayesti-Wijayanti, L., & Hyun, C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 4809 – 4818.