ارجمندنیا، علی اکبر؛ میرحسینی، زهره؛ وکاکابرایی، کیوان (1389). بررسی اثربخشی کتب غیردرسی غیر نهضت سوادآموزی از دیدگاه زنان نوسواد شهر تهران. علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات. 3(9)، 1-9.
انصاری، محمد (1387). بررسی عوامل مؤثر بر شرکتنکردن بزرگسالان بیسواد در کلاسهای سوادآموزی مجری. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سوادآموزی کشور.
بدری گرگری، رحیم؛ وجدان پرست، حسین؛ حاتمی، جواد؛ و واحدی، شهرام (1390). ارزیابی فرایند اجرای طرح آزمایشی برنامه درسی جدید دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی. پژوهشهای برنامه درسی، 1(1)، 51-68.
پناهی، رضا؛ و انوری، صدور (1385). بررسی علل افت تحصیلی سوادآموزان از دیدگاه کارکنان نهضت سواد آموزی استان اردبیل. طرح پژوهشی اجرا شده در دفتر برنامهریزی و مشارکتهای بین بخشی سازمان نهضت سواد آموزی.
پورفتحی، مهرداد (1392). بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 4(4)، 145-156.
تورانی، حیدر و عارفنژاد، سعید (1396). بررسی موانع و شیوههای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه تعلیموتربیت، 132، 31-47.
حسنی، رفیق (1395). تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 130، 81-99.
حکیمزاده، رضوان؛ قربانی، حسین؛ و ملکی، عباس (1394). بررسی عدم استقبال بیسوادان از برنامههای سوادآموزی کشور: یک پژوهش ملی. مهندسی فرهنگی، 84، 64-83.
ذاکری، مختار؛ و صباحیزاده، محمود (1399). شناسایی چالشها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعة موردی استان هرمزگان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 17(39)، 184-194.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1393). برنامه ریشهکنی بیسوادی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سازمان نهضت سوادآموزی ایران (1394). توسعه سوادآموزی از طریق مراکز یادگیری محلی و یادگیری همراه. طرح پژوهشی اجرا شده در سازمان نهضت سواد آموزی ایران.
سراجخرمی، ناصر؛ و شیرین صحرایی، علیرضا (1391). بررسی نقش آموزشهای پس از سواد در ارتقای سطح آگاهیهای زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(2)، 137-148.
سلطانزاده، حمیرا (1378). ارزیابی طرح خواندن با خانواده از دیدگاه سوادآموزان در دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی شهرستان ری. پایاننامه دوره کارشناسی مدیریت آموزشی بزرگسالان. مرکز آموزش عالی شهید باهنر.
شریفان، احمد؛ باقرزاده، علی؛ نامجومنش، مهدی؛ و بازگیر، عابدین (1398). تأثیر سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 71، 149-167.
کرد نوقابی، رسول؛ مرادی، شهریار؛ و دلفان بیرانوند، آرزو (1397). عوامل پیشبینیکننده رجعت به بیسوادی در سوادآموختگان دوره سوادآموزی. دوفصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش، 11، 65-78.
کیامنش، علیرضا (1392). روشهای ارزشیابی آموزشی (چاپ پنجم). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
هادیانفرد، حبیب (1398). مطالعهای در ارتباط با نگرش مردم دربارة مشارکتهای مردمی در پیادهسازی و گسترش سوادآموزی بزرگسالان. پژوهشهای برنامه درسی، 9(1)، 54-74.
Boudard, E. & K. Rubenson. (2003). Revisiting Major Determinants of Participation in Adult Education with a Direct Measure of Literacy Skill. International Journal of Educational Research, 39 (3), 265-281.
Collins, P. M. (2011). Motives for and Barriers to Participation in Postsecondary Educational Attainment in Northern Wisconsin. Doctoral Dissertation. University of Wisconsin—Stout.
Scanlan, C. L. (1986). Deterrents to Participation: An Adult Education Dilemma. Information Series No. 308.
UNESCO. (2014). All children in School by 2015: Global initiative on out-of-school children. UNICEF Regional Office for South Asia.