طراحی کتاب الکترونیکی و ‌ پویایِ فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن در یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، مشهد، ایران.

2 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

کاربرد فراوان گوشی‌های هوشمند، تبلت و رایانه در زندگی امروزه، فرصتی برای یادگیری اثربخش به کمک فناوری‌های نوین ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و تولید کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن بر یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک بود. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با استفاده از طرح پس‌آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه موردپژوهش تمام دانش‌آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول شهرستان خوشاب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 44 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. این افراد در دو گروه کنترل و مداخله گمارش تصادفی شدند. بعد از تدوین کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک، گروه آزمایش سه جلسه با استفاده از کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک آموزش دیدند و اعضای گروه کنترل نیز سه جلسه به‌صورت متداول (کتاب غیرتعاملی) مورد آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پس‌آزمون-های محقق ساخته‌ی یادگیری و یادداری و کاربرگ نظرسنجی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای و تی با دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه مداخله و کنترل در یادگیری مفاهیم فیزیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند ولی در یادداری، تفاوت بین نمرات دو گروه معنادار بود. با توجه به این نتایج می‌توان از قابلیت‌های کتاب‌های الکترونیکی پویا و تعاملی در جهت افزایش یادداری و نیز تقویت انگیزش یادگیرندگان در فرآیند آموزش و یادگیری مفاهیم فیزیک استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


Afshari, D. M. (2021). The Effectiveness of Problem Solving in Physics Instruction. Education in Basic Sciences, 7(22), 1-10. [In Persian] DOR: 20.1001.1.26453649.1400.7.22.1.4
Ahmady, G., Saberi, M., & Ahmadi, F. (2020). The effect of group discussion teaching on students' reasoning ability in solving physics problems. Technology of Education Journal, 14(4), 901-913. [In Persian]. https://doi.org/10.22061/tej.2020.5614.2247
Ambarwati, D., Suyatna, A., & Ertikanto, C. (2019). The Effectiveness of Interactive E-Book for Self-Study and Increasing Students’ Critical Thinking Skills in Electromagnetic Radiation Topic. Journal of Physics: Conference Series, 1155(1), 012050. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1155/1/012050
Andrade, R. (2020). Review of French Revolution: An eBook for 10th Grade Students. Doctoral Dissertation submitted in California State Polytechnic University, Pomona.
Anwar, K., & Adnan, M. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students perspectives. Journal of Pedagogical Research, 1(2), 45-51. https://doi.org/10.33902/JPSP.2020261309
Aslankhani, P., Hasanpour, M. (2020). Designing Methods of Interactive Cognitive Books and Promoting the Creativity in Preschool Children. Journal of Graphic Arts and Painting, 2(3), 18-30. [In Persian] https://doi.org/10.22051/PGR.2019.24141.1025
Darvina, Y. (2021). Analysis of validity and practicality test of physics enrichment e-book based on CTL and environmental factor. In Journal of Physics: Conference Series, 1876, 1, 012034. https://doi.org/0.1088/1742-6596/1876/1/012034
Fidan, M, & Tuncel, M. (2019). Integrating augmented reality into problem based learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education. Computers & Education, 142, 103635. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103635
Gudmundsdottir, G. B., Dalaaker, D., Egeberg, G., Hatlevik, O. E., & Tømte, K. H. (2014). Interactive Technology. Traditional Practice? Two Case Studies of Teachers' Commencing with Interactive Whiteboards and Tablets. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(1), 23-43. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2014-01-05  
Harjono, A., Gunawan, G., Adawiyah, R. & Herayanti, L. (2020). An Interactive e-Book for Physics to Improve Students' Conceptual Mastery. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(5), 40-49. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i05.10967
Herdianto, E. N., & Indriati, D. (2021). E-book Based on Mobile Learning Used Problem Based Learning (PBL) Model to Improve Problem-Solving Ability in Statistical Material. Journal of Physics: Conference Series, 1808, 1, 012066. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1808/1/012066
Islami, J. D., & Warni, S. (2020). Reading for the purpose of responding to literature: EFL students’ perceptions of e-books. Computer Assisted Language Learning, 29(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/09588221.2014.881388
Jamebozorg, Z., Moradi Cheshmehbeigi, H., Hasani, S. (2019). The effect of localizing the design and production of Meta-text based e-book on the levels of student learning and retention. Iranian Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 12(2), 43-52. [In Persian]
Jufrida, J., Basuki, F. R., Kurniawan, W., & Pangestu, M. D. (2019). Scientific literacy and science learning achievement at junior high school. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(4), 630, https://doi.org/10.11591/ijere.v8i4.20312
Karimkhani, M. (2017). American Interactive Books Review. Master's thesis in the field of visual communication, University of Tehran, Alborz campus.
Lim, B. C. Y., Liu, L. W. L & Hou, C. C. (2020). Investigating the effects of interactive e-book towards academic achievement. Asian Journal of University Education, 16(3), 78-88. https://doi.org/10.24191/ajue.v16i3.10272
Mehrzad, S., Golzari, Z., & Taleb, Z. (2019). The Impact of Interactive Book on Students' Learning and Remembering. Technology of Education Journal, (Under Print). [In Persian]. https://doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946
Mei Kodama, E. I., Watanabe, Y., & Tomiura, Y. (2021). Usage of E-books During the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Kyushu University Library, Japan. Diversity, Divergence, Dialogue, 12646, 475. https://doi.org/10.1007/978-3-030-71305-8_40
Mohammadi, Y., & Adibmanesh, M. (2020). Content Analysis of the Tenth Grade Physics Textbook in the Field of Mathematics and Physics Using Merrill's Component Theory. Sociology of Education, 5(2), 80-91. [In Persian] https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43767
Mohtadi, S., & Atashak, M. (2014). The study of the effectiveness of designed interactive electronic tasks on learning English skills. Research in Curriculum planning, 11(16 (43)), 37-45. [In Persian]
Naghsh, S., & Khatibzanjani, N. (2017). Factors Affecting on the Development of the Attractiveness of Electronic Books (Studied Secondary School Teachers in Isfahan). Research in School and Virtual Learning5(1), 51-62. [In Persian] DOR: 20.1001.1.23456523.1396.5.1.4.3
Oktafiani, R؛ Widiatningrum, T & Retnoningsih, A. (2021). The Effectiveness of Using Interactive E-Books of Spending Plant through Online Learning. Journal of Innovative Science Education, 10(1), 244-250. https://doi.org/10.15294/JISE.V10I1.43923
Prihata, L., Suyatna, A., Rosidin, U., & Distrik, I. W. (2019). Interactive Physics E-Book Design of Energy Resources to Optimize Self-Directed Learning and Critical Thinking Skill. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 422, 136-140. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200323.106
Rostaminezad, M. A., Ajam, A. A., & Zabet, H. (2020). Effectiveness of humorous electronic content on the learning and retention of math on fifth grade students. Technology of Education Journal, 14(1), 75-83. [In Persian] https://doi.org/10.22061/jte.2018.4034.1982
Septikasari, A. N., Maison, M., & Nazarudin, N. (2021). Interactive E-book for Physics Learning: Analysis of Students’ Characters and Conceptual Understanding. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 4(1), 25-36. https://doi.org/10.24042/ijsme.v4i1.7664
Sinaga, P., Amsor, N.A. & Cahyanti, F. (2019). Effectiveness of the new generation e-book application for mobile phones in improving the conceptual mastery of kinematics. International Journal of Mobile Learning and Organization, 13(2), 217-232. https://doi.org/10.1504/IJMLO.2019.098192
Sohrablo, M. (2018). Educational experience of learning and teaching with interactive exercises of literature course. Persian Language and Literature Development Quarterly, 128, 90-91. [In Persian]
Sung, H. Y., Hwang, G. J., Chen, C. Y. & Liu, W. X. (2019). A contextual learning model for developing interactive e-books to improve students’ performances of learning the Analects of Confucius. Interactive Learning Environments, 30(3), 470–483. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1664595
Suwarno, R. N, Prasetyo, Z. K., Priambodo, Y. A., Huda, K., & Nai’mah, H. H. (2021). Interactive E-book in Local Potention-Integrated Natural Science Contextual Teaching & Learning during COVID-19 Disruption to Recovery: A Content Analysis. 6th International Seminar on Science Education, ISSE, 780-788. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210326.112
Tuah, T., Herman, N. D., & Maknun, J. (2019). E-books in teaching and learning process. 5th UPI International Conference on Technical and Vocational Education and Training, 299, 281-287. https://doi.org/10.2991/ictvet-18.2019.64
Wardani, Y. R؛ & Mundilarto. (2021, March). Development of Android-based physics e-book to local Wisdom of traditional games Nekeran. AIP Conference Proceedings, 2330(1), 050011. https://doi.org/10.1063/5.0043767
Yousefi Roshan, M. R. & Daymever, M. (2020). The Effect of Electronic Learning on the effectiveness of Teaching and Development of Knowledge Administration Geography Instruction. Journal of Research in Social Studies Education, 2(1), 35-60. [In Persian] https://doi.org/20.1001.1.27832279.1399.2.1.3.5