تاثیر مواد کمک درسی بر یادگیری زبان انگلیسی و مفهوم سازی فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، ایلام، ایران

2 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

مسئله تدریس موثر زبان انگلیسی همواره مورد توجه زبان‌شناسان و روانشناسان بوده است. در مدارس ایران به‌کار‌گیری ژانرهای گوناگون به عنوان مواد آموزشی کمکی همراه کتاب رسمی انگلیسی اخیراً جذابیت فوق‌العاده‌ای به دست آورده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مواد کمک آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی ومفهوم سازی فرهنگی در دانش آموزان انجام شده است. روش تحقیق طرح شبه آزمایشی و به شیوه پیش و پس آزمون چند گروهی در بین دانش آموزان شهر ایلام انجام شد. نمونه آماری شامل 8 کلاس( 4 کلاس پسر و 4 کلاس دختر ) می باشد که برای هر جنسیت 3 گروه آزمایشی(متون تاریخی، ادبی و خبری) و یک گروه کنترل که هر گروه داری 15 دانش آموز و جمعا120 دانش‌ آموز در این تحقیق شرکت کردند. ابزار تحقیق آزمون های پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی و آزمون محقق ساخته مفهوم سازی فرهنگی است که روایی و پایایی ان مورد تایید خبرگان و متخصصان حوزه مربوط قرار گرفته است .با استفاده از نرم افزار spss و از طریق آزمون تحلیل واریانس دادهای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که از میان متون کمک درسی، متون تاریخی در یادگیری و عملکرد در آزمون پایانی بیشترین تاثیر را دارد و از حیث تاثیرگذاری در مفهوم سازی فرهنگی، متون ادبی در شکل‌گیری مهارت مفهوم‌سازی فرهنگی بیشترین تاثیر را دارد. بنابر این نتیجه گرفته می شود که به منظور تقویت مفهوم سازی فرهنگی در بین دانش اموزان ، معلمان به استفاده از متون ادبی توجه و تاکید کنند

کلیدواژه‌ها


Abbaisan, G. (2017) The Survey of authentic texts on the progress of functional competence of Foreign Language Learners. Applied Linguistics Research Journal, 3 (5), 275-264.
Alavimoghaddam, S. B. (2019). Opportunities and challenges of teaching English as a foreign language in Iran. Journal of Foreign Language Research, 9(1), 53-70. [In Persian] https://doi.org/10.22059/jflr.2017.237918.364
Alizadeh, M., & Yaridehnavi, M. (2023). Phenomenology of the concept of enduring teachers in students' lived student experience. Educational and Scholastic studies12(3), 91-117. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2023.3316
Balaghizade, S. & Aghazade, S. (2020). Analysis of Textbooks on Teaching English Structure from the Viewpoint of Culture and English as an International Language. Critical Language and Literary Studies, 24(17), 121-144. https://doi.org/10.29252/clls.17.24.121
Barati, H., & Miri, M. (2023). Identifying the Factors Affecting the Academic Motivation Students of Farhangian University and Presenting Structural Model. Educational and Scholastic Studies, 12(1), 55-37. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2023.2849
Bruner, J. (1996). The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. 224 pages. ISBN 0-674-17953-6 (pbk.)
Chastain, K. (1988). Developing second-language skills: Theory and practice, (3rded). San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
Collie, J. & Slater, S. (1987). Literature in the Language Classroom. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Cook, V. (1996). Second Language Learning and Language Teaching. Edward Arnold, London.
Duff, A. & Maley, A. (1990). Literature, Oxford University Press, Oxford.
Gharibi, J; Golestani, S. H. & Jafari, S. E. (2016). Epistemological Foundations of Multicultural Education. Research in Curriculum Planning, 12(20), 1-15.
Hişmanoğlu, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies, 1 (1), 53-66.
Hosseininasab, D. Farokhi, F. & Morsali, Z. (2009). An Evaluation of Iranian Junior High Schools‛ English Textbooks Using FOG Readability Index and Survey from Experienced Teachers. Instruction and Evaluation, 7, 7-31. [In Persian] URL: https://sanad.iau.ir/en/Journal/jinev/Article/521960?jid=521960
Ianiro, S. (2007). Authentic Materials. CALPORA website, Fact Sheet No.1. Retrieved from https://www.calproonline.org/documents/AuthenticMaterialsFinal.pdf
Khodareza, M. & Delvand, S. A. (2016). The Effect of Watching Authentic Videos on Improvement of Iranian EFL Learners' Listening Comprehension Ability. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 6 (S2), 92-100. URL: https://www.cibtech.org/sp.ed/jls/2016/02/jls.htm
Liu, J. (2016). Adaptation of Authentic Materials in English Listening Comprehension Classes. Theory and Practice in Language Studies, 6(9), 1774-1779. https://doi.org/10.17507/tpls.0609.08.
Merchi, K. (2013). The Use of Authentic Materials as Motivational Strategy to Develop Learners’ Speaking Proficiency. MA Thesis. Mohammed Kheider University -Biskra- Faculty of Arabic Arts and foreign Languages, Department of English.
Mishan, F. (2005). Designing authenticity into language learning materials. New Jersey: Intellect Books.
Moradi, M. & Rahmani, M. (2017). The Survey of the Relationship between Language and Culture Using Language Relativity Hypothesis. Critical Language and Literary Studies, 1(12), 237-258. URL: https://clls.sbu.ac.ir/article_99884.html?lang=en
Richards, J. C. (2003). Tactics for listening. NY: Oxford University Press.
Sage, H. (1987). Incorporating Literature in ESL Instruction. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Shahidzade, F., & Mazdayasna, G. (2022). Investigating Cultural Identity of Students Learning English through Short Stories: A Case Study of Iranian Students of English. Language and Translation Studies (LTS)54(4), 31-61. https://doi.org/10.22067/lts.v54i3.89225(R1)
Sharifian, F. (2003). Cultural linguistics, cultural conceptualizations and language. Boroujerd:  Grand Ayatollah Boroujerdi University.
Sobhanyjo, S. & Babaei, A. (2023). Explaining the viewpoints of faculty members at Farhangian University Relative to the internship curriculum Based on Grounded Theory. Educational and Scholastic studies12(3), 119-148. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2023.3317
Tomlinson, B. (2011). Materials development for language learning and teaching. Language Teaching Library, 45, 143-179. https://doi.org/10.1017/S0261444811000528