مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 – 14665، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران است. روش پژوهش از نوع مطالعه تطبیقی است و با رعایت چارچوب حاکم بر مطالعات تطبیقی از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شاملِ منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس تمام کشورهایی است که در نظام آموزشی خود از طرح درس استفاده می‏کنند. با تأیید صاحب‏نظران امر، از میان منابع مختلف از صاحب‌نظران سه کشور پیشرو در زمینه طرح درس شاملِ آمریکا، انگلیس و کانادا به ترتیب هانتر (2004)، جان (2006) و ترو (2008) به‌صورت هدف‌مند به‌عنوان نمونه پژوهش، انتخاب و ساختار و عناصر اصلی طرح درس آن سه متخصص با منابع دو صاحب‌نظر پیشرو ایران از شعبانی (1390) و صفوی (1390) مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم فیش‏برداری از اسناد و مدارک، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و مطالعات تطبیقی درباره طرح درس می‏باشد. رویکرد تجزیه‌وتحلیل داده‏ها توصیفی - تحلیلی است. یافته‏ها حاکی از آن است که ساختار و عناصر طرح درس در ایران بیشتر خطی است و فرایند طولانی‏تری نسبت به طرح درس در کشورهای منتخب دارد. این عامل فرایند طراحی و اجرای طرح درس را پیچیده‏تر می‏کند. شباهت‏ها بیش‏تر در عناصر، مواد و منابع، هدف‏های رفتاری و ارائه درس می‏باشد. این پژوهش با مقایسه و نقد و بررسی الگوهای رایج، الگویی با مشخصات غیر‏خطی، پویا، مارپیچی و فرارونده پیشنهاد می‏کند. در این الگو، افزون بر حفظ نقاط قوت طرح درس‏های رایج جهانی، سعی شده است تا نقاط ضعف آن الگوها نیز برطرف شود.

کلیدواژه‌ها


Aliustaoğlu, F., & Tuna, A. (2022). Analysis of the Pedagogical Content Knowledge Development of Prospective Teachers in the Lesson Plan Development Process: 4MAT Model. International Journal of Progressive Education, 18(1), 298–321. https://doi.org/10.29329/ijpe.2022.426.17
Amuei, F., Rezai, M. S., Malekzadeh, R. & Mahmoodi, E. (2017). A review of the lesson plan design in Iran's medical education; necessities and challenges. Clinical Excellence, 7(1), 64-76. [In Persian] URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-346-fa.html
Barton, E. (2005): Introduction to the Special Issue: The Discourses of Medicine. Journal of Business and Technical Communication, 19 (3), 245–248. https://doi.org/10.1177/1050651905275636
Bereday, G. Z. F. (1966). Comparative Method in Education. New York: Winston.
Cai, J., Mok, I., Reddy, V., & Kaye, S. (2016). International Comparative Studies in Mathematics: Lessons for Improving Students’ Learning, Hamburg: Springer.
Chattel, R. G., & Nodell, J. (2002). Web Quests: Teachers and Students as Global Literacy Explorers.
Creswell, J. W. (1995). Research Design Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage Publication.
Danielson, C. (2007). Enhancing professional practice: A framework for teaching. ASCD. ‏
Dorovolomo, J., Phan, H. P., Maebuta, J. (2010). Quality lesson planning and quality delivery: Do they relate? International Journal of Learning, 17(3), 447-455. URL: https://hdl.handle.net/1959.11/6722
Ellis, R., Skehan, P., Li, S., Shintani, N., & Lambert, C. (2019). Comparative Method Studies. In Task-Based Language Teaching: Theory and Practice: Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108643689.016.
Friesen, N. (2010). Lesson planning: Anglo-American perspectives. Bildung und Erziehung, 63(4), 417-30. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.320
Mousavi, M., Fazlikhani, M., & Ghorchian, N. (2008). The Process of Planning Students' Homework. Tehran: Manadi Tarbiat Publications. ]In Persian[
González, M. J., Gómez, P., & Pinzón, A. (2020). Characterising lesson planning: a case study with mathematics teachers. Teaching Education, 31(3), 260–278. https://doi.org/10.1080/10476210.2018.1539071
Hokmabadi, R., Sadeghi, A. (2016). Assessment of the Educational Content of Lesson Plans by Faculty Members in North Khorasan University of Medical Sciences. Educational Development of Judishapur, 7(2), 180-186. ]In Persian[ URL: https://edj.ajums.ac.ir/article_79795.html?lang=en
Hunter, R. (2004). Madeline Hunter's mastery teaching: Increasing instructional Effectiveness in Elementary and Secondary Schools. Corwin Press.
John, P. D. (2006). Lesson planning and the student teacher: Rethinking the dominant model. Journal of Curriculum Studies, 38(4), 483-498. ‏ https://doi.org/10.1080/00220270500363620
Johnson, A. P. (2020). The Hunter Lesson Plan Format and Other Teaching Recipes
Khanifar, H. , Muslemi, N. (2018). Principles and Foundations of Qualitative Research Methods, second volume, Tehran: Negah Danesh. ]In Persian[
Majdfar, M. (1994). Appropriate Software Course Design in Educational Technology, Tehran: Chapar Farzangan Publishing. ]In Persian[
Mall, P. (2005). A Multi-Grade Teaching Program. London. United Kingdom.
Moradi, M. (2019). Teacher’s Attitudes Towards the Effects of Lesson Plan on Classroom Management: A Case Study of Sufi Sahab Zakur High School, American International Journal of Social Science Research, 4(2), 112-120. https://doi.org/10.46281/aijssr.v4i2.373
Mortazavizadeh, Seyyed Heshmatullah. (2022). Principles and Methods of Teaching, Tehran: Ayezh Publications. ]In Persian[
Ndihokubwayo, K., Byukusenge, C., Byusa, E., Habiyaremye, H. T., Mbonyiryivuze, A., & Mukagihana, J. (2022). Lesson plan analysis protocol (LPAP): A Useful Tool for Researchers and Educational Evaluators. Heliyon 8(1),1-7, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08730
Nikbakhsh, N., Amri, P., Mohammadi Kenari H., Razzaghi, F. (2010). Evaluation of Lesson Plans of Faculty Members of Medical and Dental Schools of Babol University of Medical Sciences. Journal of Babol University Medical Sciences, 12 (5), 14-18. ]In Persian] URL: http://jbums.org/article-1-3576-en.html
Qaramaleki, F. (2012). Principles and Techniques of Research in the Field of Religious Studies, Tehran: Qom House Center. ]In Persian[
Rusznyak, L., & Walton, E. (2011). Lesson planning guidelines for student teachers: A scaffold for the development of pedagogical content knowledge. Education as change, 15(2), 271-285. ‏ https://doi.org/10.1080/16823206.2011.619141
Safavi, A. (2011). Teaching Methods, Techniques and Models, Tehran: Samt Publications. ]In Persian[
Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazi, E. (2010). Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran: Aghat Publications. ]In Persian[
Shabani, H. (2011). Educational and Educational Skills. Tehran: Samit Publications. ]In Persian[
Tru. (2008). Bachelor of Education (Elementary) Program Handbook. 2008 – 2010. Kamloops.
UNESCO (2015). Practical Tips for Teaching Multigrid Classes, published by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO Bangkok office.
Zhang, N., & Liu, Q. (2018). A Comparative Analysis of Lesson Study Models in Japan, the USA and the UK: Implications for Teacher Professional Development. International Conference on Distance Education and Learning, 162–166. https://doi.org/10.1145/3231848.3231880