ارائه الگوی جامع سرآمدی مدرسه (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه و کارشناس امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش مطالعه سرآمدی مدرسه و ارایه الگوی عملی برای مدارس بوده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی- تحلیلی و رویکرد پژوهشی نیز آمیخته (کمی و کیفی) است جامعه آماری تحقیق در فاز کیفی شامل مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی واحدهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ودر فاز کمی شامل مدیران،معاونین و معلمان و سایر کادر مدرسه منطقه 6آموزش وپرورش تهران بوده است . جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری، تدوین پیشینه تحقیق، شناسایی شاخص‌ها و تعاریف عملیاتی آنها از روش مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و در نهایت پس از بررسی نظرات خبرگان و مبانی نظری، الگوی مفهومی اولیه ارائه گردید. پس از آن پرسشنامه مبتنی بر شاخص ها و مولفه های به تایید رسیده در فاز دلفی تدوین و پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در طراحی الگوی سرآمدی مدرسه، مولفه های کلیدی الزامات درونی مدرسه (با 3 بعد الزامات زیرساختی مدرسه، الزامات رهبری مدرسه، الزامات منابعی مدرسه)، الزامات بیرونی مدرسه (با 2 بعد الزامات حاکمیتی و الزامات اجتماعی)، الزامات فرآیندی مدرسه (با 3 بعد فرآیند تصمیم گیری،فرآیند نظارت و ارزیابی و فرآیند اجرایی) و نهایتا نتایج کلیدی (با 2 بعد نتایج ذینفعان و نتایج سیستم آموزشی) تاثیر داشته و در مجموع الگوی معادله ساختاری سرآمدی مدرسه متاثر از این مولفه های کلیدی و ابعاد مرتبط با آنها مورد تأیید بوده و برازش معنادار دارند.

کلیدواژه‌ها


AbuSaada, J. I. (2013). Applying Leadership Criterion of EFQM Excellence Model in Higher Education Institutions (UCAS as a Case Study). Thesis for the degree of Master in Business Administration, Islamic University – Gaza.
Aldaihani, S. GH. (2014). School Excellence Model in Public Schools in the State of Kuwait: A Proposed Model. Journal of Education and Practice, 5(34), 126-132.
Aligholizadeh, M., Akbari, M., Zandian, F., & Hassanzadeh, M. (2014). Management Performance Evaluation for Academic Public Libraries. Journal of Strategic Management Studies5(17), 141-163. [In Persian] DOR: 20.1001.1.22286853.1393.5.17.7.6
Aliqolizadeh, M.; Zandian, F.; Akbari, M. and Masoudi, A. (2014). Measuring management performance in public university libraries. Strategic Management Studies, No. 17: 141-165. [In Persian]
Anastasiadou, S. D., Zirinoglou, P. A., & Florou, G. S. (2014). The European Foundation Quality Management evaluation of Greek Primary and Secondary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 932-940. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.530
Fadaee, N., Khorshidi, A., Fathivajargah, K., & Abbasi, L. (2018). Presenting a Learning Organization Model in Primary Schools in Tehran. Journal of Research in Educational Systems12(Special Issue), 147-162. [In Persian]
Fallah, M. S., Dopeikar, N., Tofighi, S., Azami Alvand, Z., Amini Anabod, H., Baroni, M., Khajeazad, M. & Fakhrzad, N. (2014). Evaluation of the quality of the educational system of Baqiyatullah Hospital (AJ) based on Malcolm Baldridge's model of excellence. Health Management Research Center, Baqiyatullah University of Medical Sciences (AJ), Journal of Education in Medical Sciences, 5 (3), 22-28. [In Persian]
Freddano, M., & Siri, A. (2012). Teacher Training for School Self-Evaluation. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 69, 142 – 1149. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.044
Gilvari, S., & Shafizadeh, H. (2020). Evaluating the performance of non-governmental schools in Tehran with emphasis on EFQM organizational excellence indicators. Karafan Quarterly Scientific Journal17(3), 175-193. [In Persian] https://doi.org/10.48301/kssa.2020.125542
Hannah, S.T., Lester, P.B.: A (2009). Multilevel approach to building and leading learning organizations. The Leadership Quarterly, 20, 34–48. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2008.11.003
Khajeey, S., & Nazemi, M. (2012). The Study of EFQM Model’s Efficiency of Secondary and High schools Quality Assessment from Teachers and Managers’ Viewpoints. Journal of Management and Planning In Educational System5(2), 82-110. [In Persian]
Khajeh, M., & Salami, H. (2012). Performance evaluation of Islamic Azad University, Qom branch, using the EFQM organizational excellence model. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 6 (1), 43-48. [In Persian]
Korkmaz, M., Ozdemir, M. A., Kavali, E., & Cakir, F. (2018). Performance-based assessment of multi-story unreinforced masonry buildings: The case of historical Khatib School in Erzurum. Turkey. Engineering Failure Analysis, 94, 195-213. https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2018.08.002
Majdfar, M. (2008). Successful School, Successful Director. Tehran, Peik Bahar Publications. [In Persian]
Mirsepasi, N.; Toloui, A.; Memarzadeh, Gh. and Peidayi, M. (2010). Designing the human resources excellence model in Iran's government organizations using the fuzzy Delphi technique. Journal of Management Researc, 21(87), 1-23. [In Persian]
Mohammadpour Zarandi, H., & Qadri, J. (2014). Evaluation of organizational excellence of Tehran municipality based on EFQM model. Quarterly journal of economics and urban management, abstract of articles, 2(7), 1-14. [In Persian] DOR: ‎ 20.1001.1.23452870.1393.2.7.1.6
Nodehi, H., Taslimi, M. S., Mirkamali, S. M., & Mirsepasi, M. (2009). Designing a suitable model of organizational excellence in education: (theoretical secondary schools). Education Quarterly, 26 (1), 7-28. [In Persian]
Roy, S., & Misra, S. (2018). Implementation of Efqm Business Excellence Model for Higher Educational Institutions in India. International Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 5(5), 461-468.
Salehi, M., Hajizad, M., & Mousavi, S. E. (2012). A Survey of Empowering Functions of Organizational Excellence in Sari Education Organization. Journal of New Approaches in Educational Administration3(9), 121-134. DOR: 20.1001.1.20086369.1391.3.9.7.6
Salehi, M.; Hajizadeh, M. and Mousavi, S. I. (2011). Investigating the functions of the enabling indicator of the organizational excellence model in education in Sari city. A scientific-research quarterly of a new approach in educational management, Islamic Azad University Marvdasht branch, 3 (9): 121-134. [In Persian]
Soltani, I. (2009). Cultivating human capital. Isfahan, Arkan Danesh Publications. [In Persian]
Soltani, I., & Davudpour, Z. (2011). Providing an operational model of education excellence with a development approach. The second conference on the pathology of organizational education with an applied approach based on executive experiences in organizations. [In Persian]
Zubair, S. S. (2013). Total quality management in public sector higher education institutions. Journal of Business & Economics, 5(1), 24-55. https://doi.org/10.2112/jbe.v5i1.52.