از موضوعات مهمّی که امروزه برنامهریزان آموزشی و معلمّان با آن مواجهاند، چگونگی ارتباط میان دوزبانگی و تعلیم و تربیّت است. واژة دوزبانه دربارة افراد یا جوامعی به کار میرود که بیش از یک زبان را در امر ارتباطات خود به کار میگیرند. کاربرد متناوب زبان را به وسیلة یک فرد دوزبانگی و فردی که چنین عملی را انجام میدهد دوزبانه میگویند. فرد دوزبانه با زبان دیگری که در کشور عمومیّت یافته و برای او حکم زبان دوّم است، آشنا شده و آموزش میبیند به نحوی که هر لحظه میتواند به هر دو زبان سخن بگوید و بفهمد. لذا دوزبانگی یکی از مسائل مهمّ نظام آموزشی کشورهای چندزبانه است؛ زیرا در جهان کنونی دوزبانگی امری عادی است. پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل تأثّیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دروس ادبیّات در بین دانشآموزان مقطع متوسطة دوم شهرستان دشتآزادگان میپردازد. در این پژوهش 210 دانشآموز دوزبانة عربی_فارسی زبان از دبیرستانهای دخترانة شهرستان دشتآزادگان با 100 دانشآموز تکزبانة فارسیزبان از مناطق آخر آسفالت و کویعلوی اهواز که از لحاظ شرایط فرهنگی و اجتماعی و امکانات مدرسه با شهرستان دشتآزادگان همسطح هستند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. میتوان گفت که، میان دوزبانگی دانشآموزان شهرستان دشت آزادگان و سطح مهارتهای فارسی آنها رابطه آماری معناداری برقراراست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دوزبانگی دانشآموزان شهرستان دشت آزادگان با افت تحصیلی آنها ارتباط مستقیم دارد. دوزبانگی ضمن تأثیر بر سطح مهارتهای فارسی دانشآموزان بر وضعیّت تحصیلی آنها هم مؤثّر است.
بازوند, علی, & یلالی بنی طرفی, مرضیه. (1403). بررسی و تحلیل تأثیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دروس ادبیّات در بین دانشآموزان مقطع متوسطة دوم شهرستان دشتآزادگان استان خوزستان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.12176.3595
MLA
علی بازوند; مرضیه یلالی بنی طرفی. "بررسی و تحلیل تأثیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دروس ادبیّات در بین دانشآموزان مقطع متوسطة دوم شهرستان دشتآزادگان استان خوزستان". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1403, -. doi: 10.48310/pma.2024.12176.3595
HARVARD
بازوند, علی, یلالی بنی طرفی, مرضیه. (1403). 'بررسی و تحلیل تأثیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دروس ادبیّات در بین دانشآموزان مقطع متوسطة دوم شهرستان دشتآزادگان استان خوزستان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.12176.3595
VANCOUVER
بازوند, علی, یلالی بنی طرفی, مرضیه. بررسی و تحلیل تأثیر دوزبانگی بر میزان یادگیری دروس ادبیّات در بین دانشآموزان مقطع متوسطة دوم شهرستان دشتآزادگان استان خوزستان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.12176.3595