رابطه سبک‌های یادگیری و انگیزش تحصیلی با درگیری تحصیلی در بستر آموزش آنلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

2 گروه تربیتی و تحولی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

3 عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه سبک‌های یادگیری و انگیزش تحصیلی با درگیری تحصیلی در بستر آموزش آنلاین بود که با استفاده از روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1400 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 194 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به پرسشنامه‌ ابعاد درگیری تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، سیاهه سبک یادگیری (کلب، 1984) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والراند، 1992) به صورت برخط پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین شیوه‌های یادگیری به جز مشاهده تأملی و انگیزش تحصیلی به جز انگیزش بیرونی با درگیری تحصیلی دانشجویان در بستر آموزش آنلاین رابطه معنی‎دار وجود دارد. همچنین، انگیزش درونی، تمام ابعاد درگیری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کرد و انگیزش بیرونی به جز بُعد درگیری عاملی بقیه ابعاد درگیری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کرد. بی‌انگیزگی هم تنها قادر به پیش‌بینی درگیری عاملی بود. از میان سبک‌های یادگیری، سبک‌های واگرا و انطباق‌یابنده قادر بودند تنها درگیری هیجانی را پیش‌بینی کنند. بر این اساس، لازم است در ایجاد درگیری تحصیلی یادگیرندگان در بستر آموزش آنلاین علاوه بر عوامل بیرونی به عوامل درون فردی یادگیرندگان توجه داشت و با ایجاد شرایطی برای پرورش انگیزش تحصیلی و پاسخ به نیازهای یادگیرندگان با سبک‌های یادگیری مختلف، درگیری تحصیلی دانشجویان را در بستر آموزش آنلاین افزایش داد.

کلیدواژه‌ها