تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا

2 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش باهدف تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نوع,پژوهش، کاربردی، رویکرد کمی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه (کنترل) است. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 در منطقه پانزده تهران بودند. حجم نمونه پژوهش متشکل از 30 نفر دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی در منطقه پانزده تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از میان آن‌ها 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. به دلیل شیوع بیماری کووید19 آموزش در فضای مجازی صورت گرفت. در این پژوهش، فایل آموزشی مباحث منتخب درس علوم تجربی در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت و آن‌ها در خانه به یادگیری مبحث تغییر وسایل ارتباط شخصی از گذشته تا آینده درس علوم تجربی پرداختند. فایل شامل مبحث درس علوم در نه جلسه بود. گروه گواه فایل آموزشی دریافت نکردند. همچنین، در این پژوهش، برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه درگیری تحصیلی شوفیلی و همکاران (۲۰۰2) استفاده شد. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.79 و برای مؤلفه توانمندی برابر با 0.82، برای مؤلفه تعهد 0.72 و برای مؤلفه جذب برابر با 0.79 به دست آمد. از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد استفاده از رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی (توانمندی، تعهد و جذب) دانش‌آموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


Ashraf, H. (2023). Comparison of the Effect of Flipped Classroom Teaching and Traditional Teaching Methods on Students' Achievement Motivation and Academic Stress in English Language Course. Educational and Scholastic studies11(4), 388-367. [In Persian]
Attaran, M. (2016). Flipped class in plain language. Tehran: Roshde Moalem. [In Persian]
Azhdari, F., & Yousefi, F. (2022). The mediating role of self-efficacy in Relationship between Mindfulness and Academic Engagement. Education and Learning Studies. (13,2). 73-100. [In Persian] https://doi.org/10.22099/JSLI.2022.6529
Bachnak, R.,& Maldonado, S. (2014). A Flipped Classroom Experience: Approach and Lessons Learned. 121Th ASEE Annual Conference & Exposition, Indianapolis.
Bachtold, M. (2013). What do students “construct” according to constructivism in science education? Research in Science Education, 43(6), 2477-2496. https://doi.org/10.1007/s11165-013-9369-7
Bahrami, M., Dori, Z., Entezarian Ardakani, S., & Akbarian bafghi, M. J. (2018). Students’ Students’ Approaches to Learning and its Relationship with their Academic Engagement and Qualitative Performance. Management Strategies in Health system. 2(4), 315-323. [In Persian] DOR: 20.1001.1.24766879.1396.2.4.9.5
Chou, Chi-Pu., Kuo-Wei, Chen. & Chia-Jen Hung. (2021). A Study on Flipped Learning Concerning Learning Motivation and Learning Attitude in Language Learning. Frontiers in Psychology, 12,753463. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2021.753463
Eghdami, Z., Yousefi, F. (2017). The relationship between basic psychological needs and academic engagement mediated by self-efficacy. Educational Psychology Studies, 15(29), 37-72. [In Persian] https://doi.org/10.22111/JEPS.2018.3608
Emami, R. (2014). The effect of teaching self-regulated learning strategies on essay writing in students with attention-deficit/hyperactivity disorder. Master's thesis in educational psychology, Semnan University, Faculty of Psychology and Education Sciences. [In Persian]
Esmailifar, M. S., Taqvai, M., & Niazazri, K. (2015). The effect of using the flipped classroom approach on the learning of science lessons of elementary school students. Shabak, 2(7), 21-26. [In Persian].
Evseeva, A, Solozhenko, A. (2015). Use of Flipped Classroom Technology in. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 206, 205 – 209. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.006
Heo, H. J., & Choi, M. R. (2014). Filliped Learning in the Middle School Math Class. Advanced Science and Technology Letters, 71, 94-97. http://dx.doi.org/10.14257/astl.2014.71.22
Kaviani, H., Liaqatdar, M. J., Zamani, B. E., & Abedini, Y. (2016). The learning process in the flipped classroom: A representation of the experiential curriculum in higher education. Higher Education Curriculum Studies, 8(15), 179-214. [In Persian] DOR:  20.1001.1.25382241.1396.8.15.7.3
Lee, B. H., Lee, C. L. (2016) The effects of science lesson with the application of flipped learning on science academic achievement and scientific attitude. Journal of Korean Elem Science Education; 35(1):78–88. https://doi.org/10.15267/keses.2016.35.1.078
Little, C. (2015). The flipped classroom in further education: literature review and case study. Research in Post-Compulsory Education, 20(3), 265-279. https://doi.org/10.1080/13596748.2015.1063260
Melissa, B. (2020). Facilitating student engagement through the flipped learning approach in K-12: A systematic review. Computers & Education, 151. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103819
NamdariPejman, M. (2024). Practicum analysis in the conditions of Corona Pandemic: Inference of post-corona policies. Theory and Practice in Teachers Education10(17), 17-1. [In Persian] https://doi.org/10.48310/itt.2024.3564
Raeis Saadi, R. H. (2020). The role of extracurricular learning tasks on increasing students' academic self-efficacy and academic engagement. A new approach to children's education quarterly2(3), 1-6. [In Persian] https://doi.org/10.22034/naes.2020.110786
Saber, S., & Sharifi, H. (2012). Predicting the dimensions of academic conflict based on identity styles in first grade female students of public high schools in Tehran. Research in Curriculum Planning, 2 (11), 72-85. [In Persian]
Sadeghzadeh, M., & Ramezani, M. (2021). The relationship between teachers' attitude towards technology and their adaptation to the first course of virtual education in the covid-19 pandemic: the mediating role of teacher's competence and anxiety towards the use of technology in the classroom. Education and learning studies, 13(1), 20-36.[In Persian] https://doi.org/10.22099/JSLI.2021.6311
Sahebyar, H., Golmohammadnejad, G., Barqi, I. (2021). The effectiveness of fllipped learning on the academic engagement of secondary school students in mathematics. Educational Psychology. 17(59). 316-289.[In Persian] https://doi.org/10.22054/jep.2021.53870.3074
Sarabi, M., & Ahmadi, P. (2018). Evaluation Basics based on Constructivism theory. The Journal of New Thoughts on Education13(4), 95-119. [In Persian] https://doi.org/10.22051/jontoe.2018.10993.1384
Shahmohammadi, N., Sobhaninejad, M., & Hojjati, R. (2019). The effectiveness of the flipped learning method on increasing self-leadership and academic progress of sixth-grade students in science. Education and learning Research. 17(1). 77-90.[In Persian] https://doi.org/10.22070/TLR.2021.10220.0
Supreme Council of Education. (2011). Theoretical foundations of the fundamental transformation in the public formal education system of the Islamic Republic of Iran. [In Persian]
Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2013). Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts: A review of empirical research. European Psychologist, 18(2), 136-147. http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040/a000143
Zahiri, Z. (2019). The effect of flipped classroom teaching on the level of academic engagement and motivation of students in the experimental science course of the fifth grade of elementary school in the city of West Islamabad in the academic year 2017-2018, Master's thesis of Education, Curriculum, Payam Noor University, Kermanshah Province, Payam Noor Center Kermanshah.[In Persian]
Zare, M., Sarani, H., Rahimi, M. (2019). The role of achievement goals and teacher feedback in students' academic engagement with the mediation of motivational self-talk. Education and learning studies. 11(2).135-152. [In Persian] https://doi.org/ 10.22099/JSLI.2020.5574