پژوهش باهدف تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نوع,پژوهش، کاربردی، رویکرد کمی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه (کنترل) است. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 در منطقه پانزده تهران بودند. حجم نمونه پژوهش متشکل از 30 نفر دانشآموز کلاس ششم ابتدایی در منطقه پانزده تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از میان آنها 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. به دلیل شیوع بیماری کووید19 آموزش در فضای مجازی صورت گرفت. در این پژوهش، فایل آموزشی مباحث منتخب درس علوم تجربی در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت و آنها در خانه به یادگیری مبحث تغییر وسایل ارتباط شخصی از گذشته تا آینده درس علوم تجربی پرداختند. فایل شامل مبحث درس علوم در نه جلسه بود. گروه گواه فایل آموزشی دریافت نکردند. همچنین، در این پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه درگیری تحصیلی شوفیلی و همکاران (۲۰۰2) استفاده شد. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.79 و برای مؤلفه توانمندی برابر با 0.82، برای مؤلفه تعهد 0.72 و برای مؤلفه جذب برابر با 0.79 به دست آمد. از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد استفاده از رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی (توانمندی، تعهد و جذب) دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد.
احمدی, پروین, بناهان, مریم, & علی خانی, منصوره. (1403). تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.13206.3853
MLA
پروین احمدی; مریم بناهان; منصوره علی خانی. "تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1403, -. doi: 10.48310/pma.2024.13206.3853
HARVARD
احمدی, پروین, بناهان, مریم, علی خانی, منصوره. (1403). 'تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.13206.3853
VANCOUVER
احمدی, پروین, بناهان, مریم, علی خانی, منصوره. تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.13206.3853