رضایتمندی معلمان یکی از اساسیترین کارهای مدیران حرفهای مدارس میباشد. اگر مدیر بتواند با ایجاد شرایط مناسب رشد و به وجود آوردن جوّی انسانی و عاطفی، زمینه رضایت و افزایش انگیزه و به تبع آن کارایی و عملکرد مطلوب نومعلمان را ارتقا دهد، میتوان ادعا کرد که احساس رضایت نسبی را در آنها ایجاد نموده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه دیدگاه مدیران و نومعلمان از تعامل و رضایت از دورههای آموزشی دانشگاه فرهنگیان بود. مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کمی و توصیفی انجام شد و با شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی در یک گروه نمونه شامل 452 نومعلم و 295 مدیر انجام شد. مولفههای شیوههای ارتباطی، راهنمایی ایفای وظایف حرفهای، حمایت از نومعلمان، رضایت از تعامل و رضایت از دوره با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 21 سوالی با طیف لیکرت بررسی شدند. روایی محتوایی ابزار با دو شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی تأیید شد و پایایی نیز بر اساس رویه آلفای کرونباخ با مقدار 83/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون تی و تحلیل واریانس نشان داد که کیفیت تعامل از دیدگاه نومعلمان در مناطق جغرافیایی تعیین شده یکسان است. همچنین دیدگاه مدیران مناطق تعیین شده نیز در برخی متغیرها متفاوت بود و بین نظرات نومعلمان و مدیران در مورد مولفههای تعامل تفاوت معنادار وجود داشت. میتوان نتیجه گرفت که تفاوت نظر مدیران و معلمان بیانگر انتظارات سطح بالاتر مدیران از کیفیت تعامل با نومعلمان است که به نظر میرسد با اثربخشی فعالیتها مرتبط باشد.
رحیمی, حسن. (1403). مقایسه تعامل مدیران با نومعلمان و رضایت از دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و نومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.8187.2517
MLA
حسن رحیمی. "مقایسه تعامل مدیران با نومعلمان و رضایت از دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و نومعلمان". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1403, -. doi: 10.48310/pma.2024.8187.2517
HARVARD
رحیمی, حسن. (1403). 'مقایسه تعامل مدیران با نومعلمان و رضایت از دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و نومعلمان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.8187.2517
VANCOUVER
رحیمی, حسن. مقایسه تعامل مدیران با نومعلمان و رضایت از دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و نومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.8187.2517