مقایسه تعامل مدیران با نومعلمان و رضایت از دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و نومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

رضایت‌مندی معلمان یکی از اساسی‌ترین کارهای مدیران حرفه‌ای مدارس می‌باشد. اگر مدیر بتواند با ایجاد شرایط مناسب رشد و به وجود آوردن جوّی انسانی و عاطفی، زمینه رضایت و افزایش انگیزه و به تبع آن کارایی و عملکرد مطلوب نومعلمان را ارتقا دهد، می‌توان ادعا کرد که احساس رضایت نسبی را در آن‌ها ایجاد نموده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه دیدگاه مدیران و نومعلمان از تعامل و رضایت از دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان بود. مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های کمی و توصیفی انجام شد و با شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی در یک گروه نمونه شامل 452 نومعلم و 295 مدیر انجام شد. مولفه‌های شیوه‌های ارتباطی، راهنمایی ایفای وظایف حرفه‌ای، حمایت از نومعلمان، رضایت از تعامل و رضایت از دوره با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 21 سوالی با طیف لیکرت بررسی شدند. روایی محتوایی ابزار با دو شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی تأیید شد و پایایی نیز بر اساس رویه آلفای کرونباخ با مقدار 83/0 محاسبه شد. تحلیل داده‌ها بر اساس آزمون تی و تحلیل واریانس نشان داد که کیفیت تعامل از دیدگاه نومعلمان در مناطق جغرافیایی تعیین شده یکسان است. همچنین دیدگاه مدیران مناطق تعیین شده نیز در برخی متغیرها متفاوت بود و بین نظرات نومعلمان و مدیران در مورد مولفه‌های تعامل تفاوت معنادار وجود داشت. می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت نظر مدیران و معلمان بیانگر انتظارات سطح بالاتر مدیران از کیفیت تعامل با نومعلمان است که به نظر می‌رسد با اثربخشی فعالیت‌ها مرتبط باشد.

کلیدواژه‌ها


Abdollahi, B., & Safari, A. (2016). The study of key barriers to the teachers’ professional development. Educational Innovations15(2), 99-134. [In Persian]
Brisard, E., Menter, I., & Smith, I. (2005). Models of partnership in programs of initial teacher education. Full report of a systematic literature review commissioned by the General Teaching Council for Scotland, University of Paisley.
Chong, S., & Ho, P. (2009). Quality teaching and learning: a quality assurance framework for initial teacher preparation programmes’. International Journal of Management in Education, 3(3/4), 302–314. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2009.027352
Dawn, E., & Tyler, E. D. (2016). Communication Behaviors of Principals at High Performing Title I Elementary Schools in Virginia: School Leaders, Communication, and Transformative Efforts. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership, 2(2), 2-16. https://doi.org/10.17062/cjil.v2i2.51
Hollins, E. R. (2011). Teacher preparation for quality teaching. Journal of Teacher Education, 62(4), 395-407. https://doi.org/10.1177/0022487111409415
Howe, E. R. (2006). Exemplary teacher induction: An international review. Educational Philosophy and Theory, 38(3), 287–297. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2006.00195.x
Hoy, W. & Miskel, C. (2012). Educational Administration: Theory, Research, and Practice (9th Edition). NY: McGraw Hill.
Irannezhad, M., Aliasgari, M., Musapoor, N., & Niknam, Z. (2020). Induction Needs of Beginning Teachers of Primary Schools: Unmatched Challenges. Journal of higher education curriculum studies10(20), 289-308. [In Persian]
Korthagen, F. A. J. (2010). The relationship between theory and practice in teacher education. International Encyclopedia of Education (3rd Ed., pp. 669-675). Elsevier.
Kouhsari, M. (2017). The current state of leadership of school principals based on the balanced leadership framework and its improvement strategies. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Lampert, M., & Graziani, F. (2009). Instructional activities as a tool for teachers’ and teacher educators’ learning. Elementary School Journal, 109(5), 491-509. https://doi.org/10.1086/596998
Mirkamali, S. M. (2012). Human Relations in School. Tehran: Yastoroon Publishing. [In Persian]
Mozafari, K. (2016). The effect of communication methods of school principals on principals' work motivation. The second national conference on modern researches in psychology and social sciences. [In Persian]
Namdari Pejman, M. (2024). Pathology of teacher recruitment and selection processes and providing policy recommendations for its improvement. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education30(1), 94-112. [In Persian] https://doi.org/10.61838/kman.irphe.30.1.6
Namdari Pezhman, M., Ghanbari, S., & Mahmoodi, H. (2014). Identifying obstacles to the implementation of the teacher-researcher program from the perspective of teacher-researchers and experts: the case study of Hamadan province. Teaching and Learning Research10(2), 195-216. [In Persian]
Namdari Pezhman, M., Mirkamali, S. M., Pourkarimi, J. & Farasatkhah, M. (2023). A Model to Guarantee Student-Teachers' Quality of Preparation in Iran's Educational System. Quarterly Journal of Education, 38 (4),7-28. [In Persian] DOR: 20.1001.1.10174133.1401.38.4.1.5
Naqieh, M. (2015). Teacher's subtleties (17th Ed). Tehran: Gaj Publications. [In Persian]
Pamuji, S., & Limei, S. (2023). The Managerial Competence of the Madrasa Head in Improving Teacher Professionalism and Performance at Mi Al-Maarif Bojongsari, Cilacap District. Pengabdian: Journal Abdimas1(2), 66–74.
Price, H. E. (2015). Principals’ social interactions with teachers: How principal-teacher social relations correlate with teachers’ perceptions of student engagement. Journal of Educational Administration, 53(1), 116-139. https://doi.org/10.1108/JEA-02-2014-0023
Sahraie Sarmazdeh, F., & Salehi, M. (2021). Comparison of teachers' self-efficacy and teacher motivation and occupational commitment between new teachers by the recruitment method. The Journal of Theory and Practice in Teachers Education7(11), 93-114. [In Persian]
Saki, R., & Hamidi, F. (2013). Relationship between Leader-Member Exchange (LMX) and Job Satisfaction among High School Teachers in Yazd. Journal of New Approaches in Educational Administration4(14), 29-50. [In Persian]
Shank, M. K., & Santiague, L. (2022). Classroom management needs of novice teachers. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 95(1), 26-34.
 https://doi.org/10.1080/00098655.2021.2010636
Strong, J. H. (2007). Quality of effective teachers. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Tajik, S., Ahmadi, S., Changizi, M., & Abloo, A. (2017). Investigating the impact of communication skills of school principals on job satisfaction and organizational commitment of rural school teachers in Varamin region. The first scientific research conference on new approaches in humanities in Iran, Ilam. [In Persian]
Yasini, A., Shiri, A., & Karimitabar, H. (2022). Identifying the Mechanisms of Development and Retention of Novice Teachers. Educational and Scholastic studies11(2), 121-148. [In Persian] DOR: 20.1001.1.2423494.1401.11.2.5.9
Zarei, E., Zainalipour, H., Mousapour, N., & Samavi, W. (2022). Modelling the Induction for New Teachers: The Mixed Method Study. Educational and Scholastic studies, 11(3), 510-479. [In Persian] DOR: 20.1001.1.2423494.1401.11.3.16.2
Zeinābadi, H., & Abdolhoseini, B. (2017). Successful school, successful principal: A comparative study of the findings of "International Successful School Principal Project" (ISSPP). Educational Innovations, 16(1), 21-42. [In Persian]
Zhang, D. (2010). Effectiveness of Professional Development Policies based on Subjective Evaluation. Frontiers of Education in China, 5(2), 270-289.
 https://doi.org/10.1007/s11516-010-0018-x