تدوین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی برمبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی وارسازی در دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سارس، ساری، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی با رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی وارسازی در دوره ابتدایی بوده است. با توجه به هدف پژوهش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع کیفی بود. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل متخصصان برنامه ریزی درسی در کشور ایران بوده اند که در زمینه برنامه درسی مهارت های زندگی و رویکرد بازی وارسازی اطلاعات لازم را داشته اند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری به تعداد 15 نفر انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش به شیوه ی تحلیل مضمون بود و یافته ها در قالب شبکه ی مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، دسته بندی و سازماندهی شدند. جهت 1اعتباریابی الگو، نظر 15 نفر از متخصـصان تعلـیم و تربیت در حوزه ی برنامه ریزی درسی با استفاده از یک پرسشنامه بسته و باز پاسخ مورد مطالعه قـرار گرفـت و طبق نظر آن ها الگوی پیشنهادی از همخوانی و سازگاری درونی در بین مؤلفه هـا برخـوردار بوده والگوی مناسبی می باشد. یافته های پژوهش بیانگر این بود که برنامه ی درسی موردِنظر شامل مضمون فراگیر(هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی) ، اهداف شامل 7 مضمون سازمان دهنده، محتوا شامل 9 مضمون سازمان دهنده که هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که می توانند برای تدوین برنامه درسی مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد بازی وارسازی در مقطع ابتدایی بکار آیند .

کلیدواژه‌ها