آسیب شناسی نظام رتبه بندی معلمان بر اساس الگوی سه شاخگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه

2 علوم تربیتی، هیات علمی، دانشیار ، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 علوم تربیتی، هیات علمی، استاد ، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش آسیب شناسی نظام رتبه بندی معلمان بر اساس الگوی سه شاخگی (آسیب های رفتاری، زمینه ای و ساختاری) است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق، کاربردی و به لحاظ روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) می باشد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته با معلمان مشمول نظام رتبه بندی، مدیران مدارس و نظرسنجی از کارشناسان برای گردآوری داده ها استفاده شد. نمونه آماری به تعداد 15 نفر از معلمان، مدیران مدارس و کارشناسان تا رسیدن به اشباع نظری به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه معلمین مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر تهران به تعداد 46351 نفر بود که از بین آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 381 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . در بخش کیفی از روش کلایزی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده شد و با استفاده از نرم افزار ATLAS. ti، الگوی مفهومی پژوهش ترسیم شد. نتایج نشان داد که مهم ترین آسیب های نظام رتبه بندی معلمان، در بعد ساختاری شامل زیرساخت های نامناسب، آزمون های غیراستاندارد ؛ در بعد رفتاری شامل بهزیستی روانشناختی پایین معلمان و نگرش نامناسب؛ و در بعد زمینه ای شامل ناتوانی نظام تصمیم گیری و آسیب های فرهنگی، می باشند .

کلیدواژه‌ها