طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزشیابی مبتنی بر شایستگی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در مدارس متوسطه سما

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت اموزشی ، واحد بین‌االملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش ـ ایران

2 استاد یار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ـ ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه علوم تربیتی،داننشگاه آزاد اسلامی،واحد لامرد،لامرد،ایران

چکیده

روش پژوهش اکتشافی (کیفی -کمی )در بخش کیفی با رویکرد تحلیل داده بنیاد و در بخش کمی توصیفی - پیمایش است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و کارشناسان ارشد ستادی آموزش و پرورش و سما بود و در قسمت کمی معلمان مدارس و هنر اموزان هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش سما به تعدا د 370 نفر با روش نمونه گری انتخاب شدند . ابزار گرد اوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است .پرسشنامه پژوهش شامل سه مولفه اصلی و 62 گویه است که بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه ای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل داده بنیاد استفاده و در بخش کمی بر اساس شاخص های معادلات ساختاری و تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزار amous و براساس شاخص های تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی نتایج حاکی از آن است که در ارزشیابی مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش و پرورش متوسطه باید به مولفه های ارزشیابی مبتنی بر شایستگی حرفه‌ای، اخلاقی و تخصصی تأکید شد

کلیدواژه‌ها