واکاوی کارکردهای مناسب و نامناسب کرونا در آموزش و پرورش ایران از منظر جامعه شناسی : یک مطالعه آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد

چکیده

مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعه‌شناختی زیست‌بوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران می‌پردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، شورای راهبردی شبکه شاد، شورای راهبردی اجرایی سازی سند تحول بنیادین و شورای راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودند که به نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانش‌آموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیله‌ی نرم‌افزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیک‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافته‌ها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیست‌بوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینه‌ای برای مدرسه‌محوری است.
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش، روش آمیخته، زیست بوم کرونا، کارکردهای مناسب و نامناسب

کلیدواژه‌ها