عوامل موثر بر اثربخشی آموزش کارورزی دانشجومعلمان رشته ابتدایی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب،تهران، ایران

2 دانشیار،گروه علوم تربیتی و روان شناسی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران(نویسنده مسئول)

3 عضو هیات علمیاستادیار، گروه علوم تربیتی وروان شناسی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. این تحقیق که از نظر هدف کاربردی بود، به روش کیفی با رویکرد سنتزپژوهی انجام شد. در این راستا برای بررسی پیشینه پژوهش و گردآوری داده‌ها با توجه به اهداف، از مقاله‌ها، پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری داخلی و خارجی (از سال 1370 تا 1400) استفاده گردید. واژگان مورد استفاده کارورزی، آموزش کارورزی و اثربخشی آموزش بود که ابتدا براساس معیار ورود 411 پژوهش شناسایی ولی براساس معیار خروج 381 مورد از آن‌ها کنار گذاشته شد و در نهایت 30 پژوهش برای تحلیل نهایی از طریق نرم‌افزار NVivo10 برگزیده شد. یافته‌های تحقیق منجر به شناسایی پنج درون‌مایه «انسانی»، «برنامه درسی و آموزشی»، «محیط یادگیری»، «فرهنگی و اجتماعی» و «پژوهشی» شد به‌طوری‌که درون‌مایه «انسانی» شامل کارورز، مدیر گروه، استاد راهنما، معلم راهنما و مدیر مدرسه؛ درون‌مایه «برنامه درسی و آموزش» متشکل از هدف‌ها، محتوا، طراحی آموزشی، فرایند آموزش و ارزشیابی؛ درون‌مایه «محیط یادگیری» دربرگیرنده دانشگاه، مدرسه و کلاس درس؛ درون‌مایه «فرهنگی و اجتماعی» شامل تشریک مساعی، ارتباطات حرفه‌ای، سپاسگزاری و اشتراک‌گذاری دانش؛ درون‌مایه «پژوهشی» متشکل از روایت‌پژوهی، اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی می‌باشد. اثربخشی آموزش مستلزم توجه به درون‌مایه‌های پنج‌گانه و بیست طبقه مطرح شده می‌باشد. لذا به سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران کارورزی در دانشگاه فرهنگیان توصیه می‌شود که با بهره‌گیری از الگوی ارائه شده تمام ابعاد و مولفه‌های اثربخشی آموزش کارورزی را به‌طور هم‌زمان در دستور کار خود قرار دهند.

کلیدواژه‌ها