واکاوی انطباق برنامه درسی جدید دوره کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان با ماموریت متناظر در سند تحوّل بنیادین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

شینه و اهداف: از جمله موضوعات مورد علاقه پژوهشگران در جهان، بررسی انطباق برنامه درسی با ماموریت‌های متناظر در اسناد بالادستی کشورها است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق برنامه درسی جدید دوره کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان با نقشه مفهومی حیات طیّبه است.
روش‌ها‌: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی با روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعه آماری، سرفصل جدید دوره کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان به تفکیک بخش‌های چهارگانه آن؛ مقدمه، عمومی، تربیتی و تخصصی است. تحلیل محتوا بر پایه نقشه مفهومی حیات طیّبه بر اساس مبانی سند تحول بنیادین به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه تدوین شده است. روایی نقشه مفهومی، صوری و پایایی آن منطبق بودن آن با مبانی سند تحول بنیادین است.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل محتوای کمّی، در مجموع تعداد 2601 کد شناسایی شد که ساحت زیبایی شناختی و هنری، در بخش مقدمه، با فراوانی 3 و ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، در بخش تربیتی، با فراوانی 429 به ترتیب کمترین و بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. روش آنتروپی شانون نشان داد که میزان وزن‌دهی به حیات طیّبه در بخش‌های چهارگانه به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه، از توزیع نرمال برخوردار نیست. بطوریکه ساحت زیبایی شناختی و هنری با وزن نرمال شده 2309/0 دارای بیشترین ضریب و ساحت اجتماعی و سیاسی با وزن نرمال شده 0/11960 دارای کمترین ضریب است.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، اصلاح و بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان به‌منظور متوازن‌سازی محتوای سرفصل با ماموریت‌‌های متناظر در اسناد بالا دستی کشور لازم است.

کلیدواژه‌ها


Abdi, S., & Ahmadifar, R. (2024). Manifestation of Virtuous Life in Each of the Six Dimensions of Elementary Educational Content, Journal of Research on Islamic Education and Training, 5(2), 83-100. https://doi.org/10.22034/riet.2024.16062.1239 [In Persian]
Abedini Baltork, M., & Kamali Ardakani, H. (2020). Identifying and Ranking Factors Affecting the Educational Quality of the Undergradute Educational Sciences Using the Fuzzy VIKOR Approach (Case Study: University of Mazandaran). New Educational Approaches  15(2), 179-194. https://doi.org/10.22108/nea.2022.125171.1532 [In Persian]
Ahmadpour, F., Fadae, M., & Rafepour, A. (2017). The Necessity of Rethinking in the Content of 7th and 8th Grades Mathematics Textbooks from the Aspect of Reasoning and Proof. Curriculum Studies, 12(46), 59-84. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17354986.1396.12.46.3.8 [In Persian]
Ahmady, G. A., H. Sheikholeslami, A., Assareh, A., & Reyhani, E. (2019). On the evaluation of the math curriculum of 10 grade of high school from the view point of the math teachers. https://doi.org/10.22061/jte.2018.3161.1802. [In Persian]
Azizi Mahmoodabad, M., & Nili, M. R. (2019). Evaluation of Elementary math curriculum: presenting a proposal model. The Journal of New Thoughts on Education15(2), 123-146. https://doi.org/10.22051/jontoe.2019.17959.2006 [In Persian]
Barnett, R., & Coate, K. (2004). Engaging the Curriculum. McGraw-Hill Education (UK).
Busuttil, L., & Calleja, J. (2025). Teachers’ beliefs and practices about the potential of ChatGPT in teaching Mathematics in secondary schools. Digital Experiences in Mathematics Education, 1-27. https://doi.org/10.1007/s40751-025-00001-2
Davodi, M., & Fazeli, Dehkordi, M. (2016). On the investigation of political education goals in Quran, with an emphasis on the educational principles, Journal of Educational Doctrines in Quran and Hadith, 1(2), 19-40. https://doi.org/10.22034/iued.2016.18113. [In Persian]
Dibaei Saber, M., Abbassi, E., Fathi Vajargah, K., & Safaei Movahed, S. (2020). Defining the Professional Competency Components of Teachers and the Analysis of it's Position in High Level Documents of Iran's Education. Teaching and Learning Research13(2), 109-123. https://doi.org/10.22070/tlr.2017.13.2.109 [In Persian]
Farmahini Farahani, M., Hosseiniaee, F., & Ahmad Abadi, N. (2019). Study of the status of Tayyeb's life in the document of fundamental change and explaining the ways of its realization in education. Islamic Education, 27(42), 79-104. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516972.1398.27.42.4.4 [In Persian]
Ghaedi, M. R., Golshani, A. R. (2016). Content analysis method, from quantitative to qualitative. Psychological Methods and Models, 7(23), 57-82. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1395.7.23.4.4 [In Persian]
Gholamazad, S. (2020). School Mathematics Curriculum Change: Challenges and Required Research. Curriculum Studies, 15(57), 107-128. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17354986.1399.15.57.4.2 [In Persian]
Gooyaa, Z, Gholaamaazaad, S. (2019), Farhangiyan University: Culmination of One Hundred Years of Official Teacher Training Efforts in Iran Starting with the Central Darolmo’allemin. Quarterly Journal of Education, 35 (2), 39-60. https://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1398.35.2.2.1 [In Persian]
Hajibabayi, H. (2012). A study on the characteristics of “the school which I like” according to the document on fundamental development in education. Journal of Educational Innovations11(2), 51-74. [In Persian]
Hobbs, L., & Törner, G. (2019). Teaching out-of-field as a phenomenon and research problem. Examining the Phenomenon of “Teaching Out-of-field”. International Perspectives on Teaching as a Non-specialist, 3-20. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02434-7_1
Ingersoll, R. M. (2005). The problem of underqualified teachers: A sociological perspective. Sociology of Education, 78(2), 175-178. https://doi.org/10.1177/003804070507800202
Ingersoll, R. M. (2020). Misdiagnosing the teacher quality problem. In The state of education policy research (pp. 291-306). Routledge.
Javedaneh, P., Jafari, P., & Vazgazi Doost, H. (2021). Analysis of the dimensions and components of the innovation ecosystem based on the meta-synthesis method. Innovation and Value Creation, 10(20), 107-124. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27170454.1400.10.19.10.1 [In Persian]
Khadivi, A. & Seyed Kalan, S. M. (2018). Affecting Factors on teaching quality in Farhangian University (Case Study: College of Ardabil). Educational and Scholastic studies7(1), 39-70. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1397.7.1.2.6 [In Persian]
Luft, J. A., Hanuscin, D., Hobbs, L., & Törner, G. (2020). Out-of-field teaching in science: An overlooked problem. Journal of Science Teacher Education, 31(7), 719-724. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1831306
Namdari Pejman, M. (2024). School in the Evolutionary Level of the Education System: In Search of the Ideal Model. Islamic Perspective on Educational Science12(25), 5-35. https://doi.org/10.30497/esi.2024.246077.1760 [In Persian]
Rafsanjani, T. A., Abdurrozaq, M., & Inayati, F. (2025). Strategies for Implementing Character Education Curriculum to Mitigate Adolescent Delinquency at SMK Muhammadiyah Mayong. Solo International Collaboration and Publication of Social Sciences and Humanities, 3(01), 27-40. https://doi.org/10.1234/sicopssh.2025.3.01.27
Roshanghias, P., Liaghatdar, M. J., Zamani, B., & Sharifian, F. (2020). Assessment of the Status of the Content Element in the Curriculum Implemented in the Undergraduate Course: Lifelong Learning Approach. Journal of Curriculum Studies15(58), 9-40. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17354986.1399.15.58.1.1 [In Persian]
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: Springer
Sheikholeslami, H., Ahmadi G., Assareh A., & Reyhani E. (2019). Analyses of 10th mathematics textbook and teacher guide book based on context base Mathematics approach. Theory and Practice in the Curriculum, 7(13), 79-110. [In Persian]
Shirbegi, N., Saeedi, F., & Nemati, S. (2018). Teachers' Unprofessionalism: Teaching Experiences Outside of Specialization. New Educational Thoughts, 14(2), 139-166. https://doi.org/10.22051/jontoe.2018.19807.2170 [In Persian]
Zare-ee, A., Ghorbanpoor, H., & Bagheri, S. (2021). Attention to Educational Domains in Textbooks on Persian Language for Iranian Elementary Schools: Periods Before and After the Implementation of the Document on fundamental Reform in Education. Journal of Curriculum Studies16(62), 179-196. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17354986.1400.16.62.7.2  [In Persian]