از آنجا که تدوین موفقیتآمیز استراتژی نمیتواند اجرای موفقیتآمیز آن را تضمین نماید، در این پژوهش که کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است تلاش شده است ابتدا بر اساس مدل هرم معکوس مکلنان که یک رویکرد فرآیندی میباشد، چارچوبی برای مؤلفههای مؤثر در طرحریزی راهبردی دانشگاه تهران شناسایی و سپس آمادگی دانشگاه تهران بر اساس آن سنجیده شود. در این پژوهش آمیخته، دادههای کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر و داده های کمی با پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری بخش کیفی و کمی هر دو مسئولین و معاونین دانشگاه تهران و اساتید حوزه استراتژی بودند. نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و نمونه گیری بخش کمی تصادفی ساده بود که با دریافت 200 پرسشنامه انجام شد و به کمک نرمافزار LISREL و SPSS نتایج دادههای کمی با تحلیل تائید عاملی بررسی شد که درنهایت برای چارچوب سیزده بٌعدی، 43 مؤلفه مورد تائید قرار گرفت؛ همچنین با استفاده از آزمون فریدمن و t میانگین وضعیت ابعاد مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دانشگاه تهران در دو بعد ساختار سازمانی و معیار عملکرد بیشترین آمادگی و در دو بعد اهداف استراتژیک و فعالیتهای حیاتی کمترین آمادگی را برای طرحریزی استراتژی داشته است.
جمور, حسین , حق شناس گرگابی, محمد و انصاری, منوچهر . (1403). ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران به منظور طرحریزی استراتژی : رویکرد هرم معکوس مکلنان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2025.3942
MLA
جمور, حسین , , حق شناس گرگابی, محمد , و انصاری, منوچهر . "ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران به منظور طرحریزی استراتژی : رویکرد هرم معکوس مکلنان", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1403, -. doi: 10.48310/pma.2025.3942
HARVARD
جمور, حسین, حق شناس گرگابی, محمد, انصاری, منوچهر. (1403). 'ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران به منظور طرحریزی استراتژی : رویکرد هرم معکوس مکلنان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.3942
CHICAGO
حسین جمور , محمد حق شناس گرگابی و منوچهر انصاری, "ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران به منظور طرحریزی استراتژی : رویکرد هرم معکوس مکلنان," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1403): -, doi: 10.48310/pma.2025.3942
VANCOUVER
جمور, حسین, حق شناس گرگابی, محمد, انصاری, منوچهر. ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران به منظور طرحریزی استراتژی : رویکرد هرم معکوس مکلنان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; (): -. doi: 10.48310/pma.2025.3942