اثربخشی برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خود‌پنداره تحصیلی دانش‌آموزان دختر دارای اختلال کم توجهی بیش‌فعالی پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خود‌پنداره تحصیلی دانش‌آموزان دختر دارای اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی پایه ششم ابتدایی بود. روش این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمام دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی دارای اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهر اصفهان به تحصیل مشغول بودند. به وسیله پرسشنامه کانرز 50 دانش آموز با اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی شناسایی شدند و 30 نفر از آن‌ها به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2007) و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یی‌هیسین‌چین (2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش مؤثر بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آموزش هوش موفق می‌تواند به عنوان یک شیوه آموزشی مناسب برای افزایش هیجانات تحصیلی و خود‌پنداره تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی به کار برده شود.

کلیدواژه‌ها