بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب محل نشستن دانش آموزان در کلاس‌های درس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان نشستن دانش ‌آموزان در کلاس درس است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. این پژوهش از جهت هدف ازپژوهش ‌های کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش ‌آموزان دختر دوره متوسطه استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان است. نمونه آماری این پژوهش، تعداد 35 دانش‌آموز دختر دوره متوسطه (رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی) از هر استان (10 نفر از استان کهگیلویه و بویر احمد، 13 نفر از استان فارس و 12 نفر از استان خوزستان). نمونه‌گیری تا زمان اشباع داده‌ها صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار عمیق است. روایی این ابزار با استفاده از روایی تفسیری مورد تأیید قرار گرفت، جهت محاسبه پایایی از توافق کدگذاران استفاده شد و پایایی آن 89/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پس از انجام مصاحبه‌ها، کدگذاری و تحلیل داده‌ها یافته‌ها در 6 مضمون اصلی و 31 مضمون فرعی تقسیم‌بندی شدند. نتایج تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها به طور کلی نشان داد که عوامل جسمانی، ویژگی‌های شخصیتی و سبک یادگیری دانش ‌آموزان بر انتخاب محل نشستن آنها در کلاس درس تأثیر دارد. این سه عامل، مربوط به خود دانش‌آموز است. عوامل محیطی، ویژگی‌های رفتاری و شیوه تدریس معلمان نیز بر انتخاب محل نشستن دانش آموزان در کلاس درس مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


Abbaszadeh, F., Rashid, K. H., & Rezaiesharif, A. (2019). Analysis of Student Satisfaction from Physical Components of School with an Emphasis on Cooperative Learning Case Study: Boys' Secondary Schools in Tabriz. Architecture and urban planning, 11(23), 51-71. [In Persian]
Abdollahi, V., & Hosseini-Fouladi, T. (2015). Investigating the Effect of Desk and Chair Arrangement on Classroom Behaviors of Students and Teachers in Conjunction with Modern Teaching Methods, International Conference on Architecture, Urban Planning, Civil Engineering, Art and Environment. [In Persian].
Ahmadi, H. (2023). Identifying and Analyzing the Affecting Factors on Teachers' Main Competencies for Effective Talent Management Case Study: Teachers in Ardabil. Theory and Practice in Teachers Education8(14), 96-73. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26457156.1401.8.14.4.3 [In Persian].
Ajali, Z., Torabi, Z., & Sobouti, H. (2022). Analysis of the Effect of Sense of Belonging to a Place in Exceptional Schools. Exceptional Children, 22 (4), 103-116. https://dorl.net/dor/ 20.1001.1.16826612.1401.22.4.10.1 [In Persian].
Arghiani, M., Mirhashemi, M., & Mahvash, M. (2021). Investigating the effect of physical and emotional dimensions of place on sense of belonging: A case study of traditional and modern high schools in Bojnord. Technology of Education Journal (TEJ)16(1), 99-118. https://doi.org/10.22061/tej.2021.6813.2457 [In Persian].
Hill, M. C., & Epps, K. K. (2010). The impact of physical classroom environment on student satisfaction and student evaluation of teaching in the university environment. Academy of Educational Leadership Journal, 14(4), 65. https://doi.org/10.2139/ssrn.1585034
Kadivar, P. (2015). Psychology of learning from theory to practice. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Lotf Ata, A. (2008). The effect of environmental factors on learning and behavior in educational environments (primary) in the city. Urban Management Quarterly, 21, 73-90. [In Persian]
Marshall, P. D., & Losonczy-Marshall, M. (2010). Classroom ecology: relations between seating location, performance, and attendance. Psychological Reports, 107(2), 567-577. https://doi.org/10.2466/PR0.107.2.567-577
Namdari Pejman, M., & Nazari, K. (2024). Challenges of Multigrade classes from Viewpoint of Educational Planning: Identifying Dimensions and Fitting the Model. Journal of Educational Planning Studies13(25), 133-158. https://doi.org/10.22080/eps.2024.27587.2271 [In Persian]
Nikravesh, R., Islami, G., Sabernejad, J., & Kalantari, A. (2023). Providing models for socialization of educational spaces relying on the Constructivism Approach and production of space. Interdisciplinary Studies in the Humanities15(2), 35-62. https://doi.org/10.22035/isih.2023.3721.3887 [In Persian]
Rahimi, R., & Razani, F. (2022) evaluates the relationship between the physical components of healing environments in educational. Environmental Sciences and Technology, 24(8), 115-132. [In Persian]
Sarraf, M., Alborzi, F., Amini, A. (2023). Effect of Physical Elements in Educational Spaces on Children’s Creativity Promotion Using Graphic Analysis of Painting. Armanshahr Architecture & Urban Development, 16(42), 91-105. [In Persian].
Shernoff, D. J., Ruzek, E. A., & Sinha, S. (2017). The influence of the high school classroom environment on learning as mediated by student engagement. School Psychology International, 38(2), 201-218. https://doi.org/10.1177/0143034317693566
Solimanpour, M. (2022).The relationship between the educational system decoration system and the sense of belonging to the school with the mediating role of spatial attachment among students. Teaching and Learning Research, 17 (71), 42-64. https://doi.org/10.30495/educ.2022.1964128.2900 [In Persian]
Wasnock, D. P. (2010). Classroom environment: Emphasis on seating arrangement. Educational Psychology Review, 22(4), 351-367. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9140-2
Yamin Mardoukhi, Z., Soltanzadeh, H., & Khoshbakht Bahramani, S. (2023). An Investigation of the Architectural Development of Classroom Design in Iranian Primary Schools Based on Modern Teaching Methods (2001-2021). The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar20(123), 55-66. https://doi.org/10.22034/bagh.2023.343495.5195