بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی مسائل و چالش‌های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت این فرایند می‌باشد. بدین منظور، از از چارچوب سیاست‌گذاری برنامه آموزش زبان خارجی کاپلان و بالداف (1997، 2003) استفاده شدکه شامل هفت سیاست دسترسی، نیروی انسانی، برنامه درسی، منابع و مواد آموزشی، روش‌های تدریس، جامعه، بودجه و ارزشیابی است. برای انجام مطالعه از رویکرد پدیدارشناختی، که به بررسی تجربه زیسته شرکت‌کنندگان برای تعیین و تبیین مضامین می‌پردازد، استفاده شد. شرکت‌کنندگان تحقیق 8 معلم زبان با سابقه تدریس در مناطق روستایی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه پاسخ‌باز و مصاحبه نیمه-ساختاریافته بدست آمد و با استفاده از مراحل چرخه پدیدارشناسی هرمنیوتیک و روش تحلیل محتوا مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار‌گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس دولتی به‌طورکلی و مدارس روستایی به‌طورخاص با چالش‌های اساسی‌ای همچون ماهیت بالادستی برنامه درسی آموزش زبان در کشور و درنتیجه شکاف بین سیاست‌گذاران و ذینفعان آموزش زبان، عدم توجه به نظرات و بازخوردهای معلمان درباب برنامه درسی، عدم اختصاص امکانات و زمان کافی برای اجرای برنامه درسی آموزش زبان، عدم توجه به آموزش مستمر معلمان، استفاده از روش‌ها و الگوهای تدریس نامناسب، یکنواختی و معلم-محور بودن کلاس‌های درس، نارضایتی جامعه بخاطر ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس دولتی و فقدان ارزیابی نظام‌مند و مستمر از برنامه درسی اجرا شده برای اطمینان از کیفیت فرایند و خروجی آموزش زبان در کشور روبروست.

کلیدواژه‌ها


Aghagolzadeh, F., & Davari, H. (2017). English education in Iran: From ambivalent policies to paradoxical practices. In R. Kirkpatrick (Ed.), English language education policy in the Middle East and North Africa (pp. 47-62). Amsterdam: Springer.
Alavi Moghadam, S., B., & Kheirabadi, R. (2013). Foreign language education policies in the national curriculum of the Islamic Republic of Iran. Roshd Language Education, 107, 14-16. [In Persian]
Atai, M. R., & Mazlum, F. (2013). English language teaching curriculum in Iran: Planning and practice. The Curriculum Journal, 24 (3), 389-411. https://doi.org/10.1080/09585176.2012.744327
Bagherabadi, M. G., & Mazdayasna, G. (2021). A Critical micro evaluation of the English language program reforms in State schools: A language-in-education policy and planning study. Iranian Journal of Applied Linguistics24(1), 103-140.
Barabadi, E., & Razmjoo, S. A. (2016). The emergence of various contradictions in Iranian high school English education under the new CLT-based curriculum. Journal of Teaching Language Skills, 35(3), 41-64. https://doi.org/10.22099/jtls.2016.3872
Bonyadi, A. (2023). Phenomenology as a research methodology in teaching English as a foreign language. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education8(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s40862-022-00184-z
Chamani, F. (2023). Alternative futures of English language education in Iran in the era of globalization. Linguistics and Education73, 101146. https://doi.org/10.1016/j.linged.2023.101146
Davari, H. & Aghagolzadeh, F. (2015). To teach or not to teach? Still an open question for the Iranian education system. In C. Kennedy (Ed.), English language teaching in the Islamic Republic of Iran: Innovations, trends and challenges (pp. 10-19). London: British Council.
Davari, H., Iranmehr, A., Alavi Moghaddam, S. B., & Nourzadeh, S. (2020). A critical evaluation of the new English language program in the national system from the perspective of ELT curriculum specialists: The language-in-education policy and planning framework. Language Related Research, 11(4), 669-703. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223081.1399.11.4.13.8
Gholaminejad, R., & Raeisi-Vanani, A. (2021). English language teaching in Iranian mainstream schools: Pedagogical, societal and government policy environments. Issues in Educational Research31(1), 111-129. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.748915031941623
Haghani, N., & Ghodoosi, S. E. (2019). Foreign language policy and planning specifications of Iran based on Hornberger’s integrative framework. Critical Language and Literature Studies, 16(22), 37-58. [In Persian] https://doi.org/10.29252/clls.16.22.37 [In Persian]
Iranmehr, A., Atai, M.R., & Babaii, E. (2018). Evaluation of EAP programs in Iran: Document analysis and expert perspectives. Applied Research on English Language, 7(2), 139-162. https://doi.org/10.22108/are.2018.104481.1123
Kaplan, R. B., & Baldauf, Jr. R. B. (1997). Language planning: From practice to theory. Clevendon: Multilingual Matters.
Kaplan, R. B., & Baldauf, Jr. R. B. (2003). Language and language-in education planning in the Pacific Basin. Dordrecht: Kluwer.
Kaplan, R. B., & Baldauf, Jr. R. B. (2005). Language-in-education policy and planning. In E. Hinkle (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning (pp. 1037-1058). New York, NY: Routledge.
Langdridge, D., (2008). Phenomenology and critical social psychology: Directions and debates in theory and research. Social and Personality Psychology Compass, 2(3), 1126-1142. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00114.x
Laverty, S. M., (2003). Hermeneutic phenomenology and phenomenology: A comparison of historical and methodological considerations. International Journal of Qualitative Methods, 2(3), 21-35. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00114.x
Lueger, M., & Vettori, O. (2014). Finding meaning in higher education: A social hermeneutics approach to higher education research, in Huisman, J. & Tight, M. (Eds.) Theory and method in higher education research II. Emerald Group Publishing Limited.
Merriam, S. B., (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from "Case study research in education." San Francisco: Jossey Bass Publishers
Mirhosseini, S.A., & Khodakarami, S. (2016). Aspects of ‘English language education ‘policies in Iran: ‘Our own beliefs’ or ‘out of who you are’? Journal of Multicultural Discourses, 11(3), 283-299. https://doi.org/10.1080/17447143.2016.1217870
Morady Moghadam, M., & Murray, N. (2019). English language teaching in Iran: A case of shifting sands, ambiguity, and incoherent policy and practice. International Journal of Society, Culture & Language, 7(1), 96-105.
Payne, M., & Almansour, M. (2014). Foreign language planning in Saudi Arabia: Beyond English. Current Issues in Language Planning, 15(3), 327-342. https://doi.org/10.1080/14664208.2014.915461
Rasti, A. (2018). Iranian EFL teachers’ sense-making of policy reforms: The case of the new communicative-based curriculum. Journal of Teaching Language Skills, 37(2), 169-193. https://doi.org/10.22099/jtls.2019.30819.2580
Riazi, A. (2005). The four language stages in the history of Iran. In A. M. Y. Lin & P.W. Martin (Eds.), Decolonization, globalization: Language in-education policy and practice (pp. 98-114). Clevedon: Multilingual Matters.
Sadeghi, K & Richards, J. C. (2016). The idea of English in Iran: An example from Urmia. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 37(4), 419-434. https://doi.org/10.1080/01434632.2015.1080714
Tajeddin, Z., & Chamani, F. (2020). Foreign language education policy (FLEP) in Iran: Unpacking state mandates in major national policy documents. Teaching English as a Second Language Quarterly (Formerly Journal of Teaching Language Skills)39(3.1), 185-215. https://doi.org/10.22099/jtls.2021.38870.2904
Tollefson, J. W. (2017). Language planning in education. In T. L. McCarty & S. May (Eds.), Language policy and political issues in education (pp. 17-29). New York, NY: Springer.
Zare, P., Anani Sarab, M. (2020). Language teachers’ perception of an ELT program: The case of Iranian English reform developed for secondary schools. Journal of Language Horizons, 4(2), 101-122. https://doi.org/10.22051/lghor.2020.30942.1285