بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی
هدف مطالعه حاضر بررسی مسائل و چالشهای اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت این فرایند میباشد. بدین منظور، از از چارچوب سیاستگذاری برنامه آموزش زبان خارجی کاپلان و بالداف (1997، 2003) استفاده شدکه شامل هفت سیاست دسترسی، نیروی انسانی، برنامه درسی، منابع و مواد آموزشی، روشهای تدریس، جامعه، بودجه و ارزشیابی است. برای انجام مطالعه از رویکرد پدیدارشناختی، که به بررسی تجربه زیسته شرکتکنندگان برای تعیین و تبیین مضامین میپردازد، استفاده شد. شرکتکنندگان تحقیق 8 معلم زبان با سابقه تدریس در مناطق روستایی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه پاسخباز و مصاحبه نیمه-ساختاریافته بدست آمد و با استفاده از مراحل چرخه پدیدارشناسی هرمنیوتیک و روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس دولتی بهطورکلی و مدارس روستایی بهطورخاص با چالشهای اساسیای همچون ماهیت بالادستی برنامه درسی آموزش زبان در کشور و درنتیجه شکاف بین سیاستگذاران و ذینفعان آموزش زبان، عدم توجه به نظرات و بازخوردهای معلمان درباب برنامه درسی، عدم اختصاص امکانات و زمان کافی برای اجرای برنامه درسی آموزش زبان، عدم توجه به آموزش مستمر معلمان، استفاده از روشها و الگوهای تدریس نامناسب، یکنواختی و معلم-محور بودن کلاسهای درس، نارضایتی جامعه بخاطر ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس دولتی و فقدان ارزیابی نظاممند و مستمر از برنامه درسی اجرا شده برای اطمینان از کیفیت فرایند و خروجی آموزش زبان در کشور روبروست.
ملاحی, امید . (1403). بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 13(4), -. doi: 10.48310/pma.2024.14799.4242
MLA
ملاحی, امید . "بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 13, 4, 1403, -. doi: 10.48310/pma.2024.14799.4242
HARVARD
ملاحی, امید. (1403). 'بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 13(4), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.14799.4242
CHICAGO
امید ملاحی, "بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 13 4 (1403): -, doi: 10.48310/pma.2024.14799.4242
VANCOUVER
ملاحی, امید. بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; 13(4): -. doi: 10.48310/pma.2024.14799.4242