بررسی مسایل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی مسائل و چالش‌های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت این فرایند می‌باشد. بدین منظور، از از چارچوب سیاست‌گذاری برنامه آموزش زبان خارجی کاپلان و بالداف (1997، 2003) استفاده شدکه شامل هفت سیاست دسترسی، نیروی انسانی، برنامه درسی، منابع و مواد آموزشی، روش‌های تدریس، جامعه، بودجه و ارزشیابی است. برای انجام مطالعه از رویکرد پدیدارشناختی، که به بررسی تجربه زیسته شرکت‌کنندگان برای تعیین و تبیین مضامین می‌پردازد، استفاده شد. شرکت‌کنندگان تحقیق 8 معلم زبان با سابقه تدریس در مناطق روستایی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه پاسخ‌باز و مصاحبه نیمه-ساختاریافته بدست آمد و با استفاده از مراحل چرخه پدیدارشناسی هرمنیوتیک و روش تحلیل محتوا مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار‌گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس دولتی به‌طورکلی و مدارس روستایی به‌طورخاص با چالش‌های اساسی‌ای همچون ماهیت بالادستی برنامه درسی آموزش زبان در کشور و درنتیجه شکاف بین سیاست‌گذاران و ذینفعان آموزش زبان، عدم توجه به نظرات و بازخوردهای معلمان درباب برنامه درسی، عدم اختصاص امکانات و زمان کافی برای اجرای برنامه درسی آموزش زبان، عدم توجه به آموزش مستمر معلمان، استفاده از روش‌ها و الگوهای تدریس نامناسب، یکنواختی و معلم-محور بودن کلاس‌های درس، نارضایتی جامعه بخاطر ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس دولتی و فقدان ارزیابی نظام‌مند و مستمر از برنامه درسی اجرا شده برای اطمینان از کیفیت فرایند و خروجی آموزش زبان در کشور روبروست.

کلیدواژه‌ها