پیشایندها و پیامدهای معلم‌رهبری در نظام آموزش و پرورش؛ یک مطالعه فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: معلم‌رهبری، جدیدترین مدل رهبری حاکم بر مدارس امروزی در دنیاست. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشایندها و پیامدهای معلم‌رهبری در نظام آموزش‌وپرورش است. روش‌ها‌: این پژوهش به روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه تحقیقات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه معلم‌رهبری طی سال‌های 2014 تا 2023 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 40 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند. مقالات منتخب با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌وتحلیل شدند. پایایی کدگذاری‌ها با استفاده از ضریب توافق کاپا به مقدار 813/0 تائید شد. روایی پژوهش نیز به تائید پنج نفر از متخصصین تحقیق کیفی رسید. یافته‌ها: پیشایندهای معلم‌رهبری دارای هفت مؤلفه محوری و سه مولفه اصلی می‌باشد که عبارتند از: پیشایندهای سطح معلم (ویژگی‌های شخصی، شایستگی‌های حرفه‌ای)، پیشایندهای سطح مدرسه (رهبری مدیر، همکاری جمعی، فرهنگ و ساختار مدرسه) و پیشایندهای فراتر از سطح مدرسه (سیاست‌ نظام آموزشی، شبکه‌های فرامدرسه‌ای). همچنین معلم‌رهبری دارای نٌه پیامد محوری و سه پیامد اصلی می‌باشد: پیامدهای سطح معلم (رشد شایستگی‌های فردی، توسعه حرفه‌ای، رضایت شغلی)، پیامدهای سطح مدرسه (ترویج فرهنگ همکاری، بهبود آموزش، بهبود یادگیری دانش‌آموزان، تسهیل تغییرات) و پیامدهای فراتر از سطح مدرسه (ارتباط فرامدرسه‌ای، تأثیرات فرامدرسه‌ای). نتیجه‌گیری: دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌توانند از یافته‌های این پژوهش، جهت کاربست معلم‌رهبری در مدارس استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


Abedinia, A., Zahed Babelan, A., MoeiniKia, M., & Akbari, T. (2022). Identifying the Effective Factors on the Effectiveness of Educational Leaders from the Viewpoint of Multi-Grade Teachers in Guilan Province. Educational and Scholastic studies11(3), 642-617.‌ https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1401.11.3.21.7 [In Persian]
Acton, K. S. (2022). Environmental teacher leadership: overcoming barriers posed by school culture, school structure, and the principal. International Journal of Leadership in Education, 17(7), 1-21. https://doi.org/10.1080/13603124.2022.2032369
Araskal, S., & Kilinc, A. C. (2019). Investigating the factors affecting teacher leadership: A qualitative study Kuram ve Uygulamada Egitim Yonetimi, 25(3), 419-468. https://doi.org/10.14527/kuey.2019.011
Azimi, R., Namdari Pejman, M., & Hoseini, S. R. (2024). Analysis of the professional development process based on the life experiences of lesson studier teachers. Educational and Scholastic studies13(1), 37-53. https://doi.org/10.48310/pma.2023.3129
Bolat, O. (2023). The Antecedents of Teacher Leadership: An Experimental Approach. International Journal on New Trends in Education and Their Implications14(1), 126-135. ‏
Cheng, A. Y., & Szeto, E. (2016). Teacher leadership development and principal facilitation: Novice teachers’ perspectives. Teaching and Teacher Education58(8), 140-148. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.003
Dove, K. G. (2021). Classroom Equity and the Role of a Teacher Leader: Making Classrooms Equitable to All Students. In B. Zugelder (Eds.), Empowering Formal and Informal Leadership While Maintaining Teacher Identity (pp. 109-134). http://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-6500-1.ch005
 Espinosa, V. F., & Gonzalez, J. L. (2023). The effect of teacher leadership on students’ purposeful learning. Cogent Social Sciences9(1), 1-12.‏ https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2197282
Hairon, S., Goh, J. W. P., & Chua, C. S. K. (2015). Teacher leadership enactment in professional learning community contexts: Towards a better understanding of the phenomenon. School Leadership & Management, 35(2), 163-182.‏ https://doi.org/10.1080/13632434.2014.992776
Hoveida, R., davarpanah, S. H., & rezaeian, H. (2018). Teacher leadership and The Scale of its Measurement in Schools. School Administration5(2), 217-236. https://dorl.net/dor/20.1001.1.25384724.2017.5.2.11.1 [In Persian]
Hu‌nzicker, J. (2017). From teacher to teacher leader: A conceptual model. International journal of teacher leadership8(2), 1-27. ‏
Kasapoglu, H., & Karaca, B. (2021). Teachers' Views on Teacher Leadership: A Qualitative Analysis. International Journal of Progressive Education, 17(6), 66-82. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.382.5
Kilinc, A. C., Bellibas, M. S., & Bektas, F. (2021). Antecedents and outcomes of teacher leadership: the role of teacher trust, teacher self-efficacy and instructional practice. International Journal of Educational Management35(7), 1556-1571.‏ https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2021-0148
Liu, P., Liu, L., & Xie, Y. (2018). Leadership of class teachers (banzhuren) in improving student learning: Case studies of Chinese primary schools. Frontiers of Education in China, 13(1), 28-55. https://doi.org/10.1007/s11516-018-0002-4
Maleki, H., Salmani, B., Abbaspour, A., Hakimzadeh, R., & Amir Teimouri, M. H. (2016). Teacher Leadership in the Implementation of the Curriculum: Challenges and Opportunities. Qualitative Research in Curriculum1(3), 53-81. https://doi.org/10.22054/qric.2016.7069 [In Persian]
Namdari Pejman, M. (2024). Pathology of teacher recruitment and selection processes and providing policy recommendations for its improvement. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 30(1), 94-112. https://doi.org/10.61838/kman.irphe.30.1.6
Neumerski, C. M. (2013). Rethinking instructional leadership, a review: What do we know about principal, teacher, and coach instructional leadership, and where should we go from here? Educational Administration Quarterly, 49(2), 310–347. https://doi.org/10.1177/0013161X12456700
Nguyen, D., Harris, A. and Ng, D. (2019) A review of the empirical research on teacher leadership (2003 - 2017): evidence, patterns and implications. Journal of Educational Administration, 58(1), 60-80. https://doi.org/10.1108/JEA-02-2018-0023
Poursaberi, R., Zeinabadi, H., Abdollahi, B., & Abasian, H. (2023). Leadership of Teachers' Informal Learning in School: Developing and Validating a Model. Educational and Scholastic studies, 12(1), 105-85. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1402.12.1.4.3 [In Persian]
Rouholahi, E. (2020). Determination the relationship between Teacher leadership and professionalism with the mediating role of job engagement among High school teachers in Khomeinis city. [Master thesis], Isfahan University. [In Persian]
Safdari, S. (2021). Phenomenology of EFL Teacher Leadership from the Viewpoint of Iranian College Language Learners. The Journal of New Thoughts on Education17(3), 209-222.  https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.31323.3040 [In Persian]
Saririan Mubarakeh, A. (2022). The relationship between teacher leadership and innovative behaviors with the mediating role of learning agility of elementary school teachers in Mobarake city. [Master thesis], Isfahan University. [In Persian]
Schott, C., van Roekel, H., & Tummers, L. G. (2020). Teacher leadership: A systematic review, methodological quality assessment and conceptual framework. Educational Research Review31(1), 330-352. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100352
Smylie, M. A., & Eckert, J. (2018). Beyond superheroes and advocacy: The pathway of teacher leadership development. Educational Management Administration & Leadership, 46(4), 556–577. https://doi.org/10.1177/1741143217694893
Szeto, E. (2022). Influence of professional cultures and principal leadership effects on early-career teacher leadership development in Hong Kong schools. Professional Development in Education48(3), 379-397.‏ https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1770837
Tahani Naini, Z. (2018). The relationship between teacher leadership and self-regulated learning of students in Nain city. [Master thesis], Kharazmi University. [In Persian]
Tahmasebzadeh, D. (2020). Leader teacher relationship with academic vitality, academic excellence and academic well-being in high school students. Journal of Modern Psychological Researches15(59), 169-186. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1399.15.59.11.3 [In Persian]
Tintore, M., Gratacos, G., & Ladron de Guevara, B. (2023). A Scoping Review of the Literature on Teacher Leadership in Spain. Leadership and Policy in Schools, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.1080/15700763.2023.2208217
Wenner, J. A., & Campbell, T. (2017). The theoretical and empirical basis of teacher leadership: A review of the literature. Review of Educational Research, 87(1), 134–171. https://doi.org/10.3102/0034654316653478
York-Barr, J., & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255–316. https://doi.org/10.3102/00346543074003255