بازنمایی تجربۀ زیستۀ معلمان از کارراهۀ شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان و دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج

3 مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان و دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی

4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

توسعه کارراهه شغلی وسیله‌ای است که از طریق آن یک سازمان می‌تواند بهره‌وری فعلی کارکنان خود را تداوم بخشیده یا افزایش دهد و در تمام این مدت آنان را برای دنیای در حال تغییر آماده سازد. در این پژوهش تلاش شده تا ادراک معلمان نسبت به کارراهۀ شغلی در حرفه معلمی مورد کنکاش قرار گیرد و به سؤالات پژوهش پاسخ داده شوند. این مقاله با روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در پژوهش حاضر اطلاعات از 18 نفر که اکثر آن‌ها در حرفۀ معلمی مشغول به کار بودند، به دست آمد که با مصاحبه با این افراد با رسیدن به اشباع نظری نتایج به دست آمد. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه است و از تحلیل مضمون برای تحلیل یافته‌ها استفاده گردید. نتایج نشان داد که معلمان کارراهۀ شغلی را به‌عنوان راهی برای غنی‌سازی شغلی و مدیریت مسیر شغلی درک کردند. پیچیدگی مدیریت کارراهۀ شغلی و کمبود توجه به شغل معلمی ازجمله مسائل مهم در مسیر کارراهۀ شغلی معلمان بود. همچنین پویایی جامعۀ فرهنگیان، غنی‌سازی شغلی و اثربخشی سازمانی از تأثیرات توجه به کارراهۀ شغلی معلمان در آموزش‌وپرورش است. در مجموع نشان داده شد که کارراهۀ شغلی امری مهم و نیازمند توجه بیشتر است.

کلیدواژه‌ها