پیشینه و اهداف: این جستار با هدف بررسی مطالعات نظری-تجربی پژوهشگران حوزه زبان آموزی کودک، برای شناسایی تفاوتهای انگارهای زبانآموزی دختران و پسران در سنین اولیه کودکی(1-5سال) انجام گرفت. روش: روش اجرای مطالعه، روش فراتحلیل بود. برمبنای آن جامعه نمونه، براساس الگوی پریسما، در نهایت11 مقاله مرتبط انتخاب و در بخشهای انگاره، رویکرد، ماهیت، روش و محورهای مفهومی باهم تطبیق داده شد. یافتهها: یافتههای فراتحلیلی حاکی از سه احتمال داشت: میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوت وجود دارد و دختران زودتر از پسران به این مهم دست مییابند؛ میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوتی وجود ندارد، بلکه در معرض عوامل دیگر قرار گرفتن، باعث تفاوت میشود؛ در برخی کلمات(احساسی، عاطفی و..) دختران زودتر صاحب مؤلفههای کلامی(درک و بیان) میشوند. در برخی کلمات( حرکتی، ابزاری..) پسران زودتر زبان را میآموزند. نتیجه-گیری: اینکه اکثر پژوهشگران مورد بررسی معتقد به وجود تفاوت جنسیتی در حوزه زبان آموزی در کودکان بودند، اما برخی هم معتقد بودند تفاوت ناشی از عوامل دیگری است، که در زبان خود را نشان داد. لذا نیاز هست عوامل جانبی مؤثر بر زبان آموزی مورد کنترل بیشتری قرار گیرد، تا عناصر اثرگذار بر تفاوتهای زبان بهتر شناخته شوند
کمالپورخوب, ناصر و تقی زاده, هدایت الله . (1404). فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2025.14808.4244
MLA
کمالپورخوب, ناصر , و تقی زاده, هدایت الله . "فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.14808.4244
HARVARD
کمالپورخوب, ناصر, تقی زاده, هدایت الله. (1404). 'فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.14808.4244
CHICAGO
ناصر کمالپورخوب و هدایت الله تقی زاده, "فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.14808.4244
VANCOUVER
کمالپورخوب, ناصر, تقی زاده, هدایت الله. فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; (): -. doi: 10.48310/pma.2025.14808.4244