شایستگی های حرفه ای مربیان پیش از دبستان: مطالعه ای فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران

2 دانشجوی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه مولفه های ارزیابی شایستگی حرفه ای مربیان مهد های کودک است. زیرا مهد های کودک، نقشی اساسی در رشد کودکان دارند. در واقع مهدکودکی را می توان کارآمد دانست که شایستگی های حرفه ای مربیان آن از سطح بالایی برخوردار باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به صورت فراترکیب انجام شده است. در این مقاله از پایگاه های اطلاعات علمی داخلی و خارجی در بازه زمانی 1380 تا 1400 و همچنین 2002 تا 2022 تعداد 321 سند علمی در حوزه شایستگی حرفه ای مربیان مهد های کودک را مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس پالایش ها ی چندگانه فراترکیب، تعداد 33 سند علمی با معیارهای مورد پذیرش، منطبق بود و مورد مطالعه نهایی قرار گرفت. در نتیجه ترکیب یافته ها، 14 مولفه اصلی (مهارت فناوری، مهارت ارتباطی، مهارت آموزشی، مهارت هنری، ویژگی اخلاقی، ویژگی شخصیتی، توانایی تحلیلی، توانایی سیستمی، توانایی ترکیبی، دانش حرفه ای، دانش پایه، نگرش ملی، نگرش دینی، نگرش به کودک) و54 مولفه فرعی و 5 بُعد یافت شد که عمومیت بیشتری داشتند و با فرهنگ کشور ما منطبق بودند.

کلیدواژه‌ها