رویکرد تفسیری انتقادی به جایگاه جلوه‌های بصری کتب درسی در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

4 عضو هیات علمی، گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، شهر شیراز، ایران

5 کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

6 دانشجوی کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: رشد و تعالی چندجانبه دانش‌آموزان در دوران ابتدایی به عنوان هدف اصلی آموزش و پرورش مورد تأکید واقع شده است. در این زمینه تصاویر کتب درسی به عنوان یک ابزار کلیدی و قدرتمند مطرح می‌شوند که می‌توانند تأثیرات چشم‌گیری بر رشد خلاقیت دانش‌آموزان ابتدایی داشته باشند.
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، واکاوی جایگاه جلوه‌های بصری کتب درسی در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی با رویکرد تفسیری انتقادی بوده است.
روش: این فراترکیب کیفی با استفاده از روش پنج مرحله‌ای تفسیری انتقادی دیکسون- وودز و همکاران انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از 15 نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی و یک نفر مسلط به روش پژوهش فراترکیب، با رویکرد تفسیری انتقادی بود. در ابتدا 30 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربال‌گری و حذف عناوین نامرتبط، چکیده‌های نامرتبط و سپس متون نامرتبط، نهایتاً 17 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج مدل مشتمل بر پنج مضمون سازمان‌دهنده توسعه یادگیری و بهسازی، توسعه خلاقیت، توسعه مهارت‌های سوادآموزی، توسعه مهارت‌های اجتماعی و توسعه مهارت‌های فردی بود. اعتبار داده‌ها با استفاده از سه تکنیک‌ اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و هم‌سوسازی داده‌ها و اعتماد به داده‌ها با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌گران تائید شد.
نتایج: به طور کلی یافته‌های این مقاله نشان داد که تصویرسازی کتاب دانش‌آموزان نه تنها یک وسیله برای انتقال مفاهیم و داستان‌ها به فراگیران است، بلکه یک وسیله توانمند برای ارتقاء فرآیندهای تفکری و خلاقیت در دانش‌آموزان می‌باشد. این مولفه‌ها می‌توانند تجربه مطالعه کتاب را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر و نیز پرمفهو

کلیدواژه‌ها


Al-Hiinai, S. N. (2021). What is the Importance and Impact of Illustrations in Children's Books?. An Investigation into Children's Responses to Illustrations. Arab Journal for Scientific Publishing, 92-118.
Astuti, A., Waluya, S. B., & Asikin, M. (2020). The important of creative thinking ability in elementary school students for 4.0 era. International Journal of Educational Management and Innovation, 1(1), 91-98. https://doi.org/10.12928/ijemi.v1i1.1512
Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta-synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 487-499.
Birketveit, A., & Rimmereide, H. E. (2017). Using authentic picture books and illustrated books to improve L2 writing among 11-year-olds. The Language Learning Journal, 45(1), 100-116.
Ching-Han, Y., Jui-Ching, C., & Mei-Ju, C. (2016). Empowering children's creativity with the instruction of wordless picture books. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 4(7), 2-14.
Colomer, T., Kümmerling-Meibauer, B., & Silva-Díaz, C. (2010). New directions in picturebook research. Routledge.
Dixon-Woods, M., Cavers, D., Agarwal, S., Annandale, E., Arthur, A., Harvey, J., & Riley, R. (2006). Conducting a critical interpretive synthesis of the literature on access to healthcare by vulnerable groups. BMC medical research methodology, 6 (35): 1-13.
Early, M. (1991). Using wordless picture books to promote second language learning.
Gönen, M., Durmuşoğlu, M, and Severcan, S. (2009). Examining the views of preschool education teachers on the content, illustrations and physical characteristics of the picture story books used in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 753-759.
Harde, R. (2020). Talking back to history in Indigenous picturebooks. International Research in Children's Literature, 13(2), 274-288.
Hayden, H. E., & Prince, A. M. (2023). Disrupting ableism: Strengths-based representations of disability in children’s picture books. Journal of Early Childhood Literacy, 23(2), 236-261.
Hsiao, C. Y. (2010). Enhancing children's artistic and creative thinking and drawing performance through appreciating picture books. International Journal of Art & Design Education, 29(2), 143-152.
Hsiao, C. Y., & Chang, Y. M. (2016). A Study of the Use of Picture Books by Preschool Educators in Outlying Islands of Taiwan. International Education Studies, 9(1), 1-19.
Husband, T. (2019). Using multicultural picture books to promote racial justice in urban early childhood literacy classrooms. Urban Education, 54(8), 1058-1084.
ISTIQ'FAROH, N., & Mustadi, A. (2020). Improving elementary school students' creativity and writing skills through digital comics. Ilkogretim Online, 19(2).
Kiefer, B. (2014). What is a picturebook? Across the borders of history. In Picturebooks (pp. 6-22). Routledge.
Kiefer, B. (2015). Reading the art of the picturebook. In Handbook of Research on Teaching Literacy Through the Communicative and Visual Arts, Volume II (pp. 403-408). Routledge .
Leasa, M., Batlolona, J. R., & Talakua, M. (2021). Elementary students’ creative thinking skills in science in the Maluku Islands, Indonesia. Creativity Studies, 14(1), 74-89.
Letina, A. (2020). Development of students’ learning to learn competence in primary science. Education sciences, 10(11), 325.
Louie, B., & Sierschynski, J. (2015). Enhancing English learners' language development using wordless picture books. The Reading Teacher, 69(1), 103-111.
Northrup, M. (2012). Picture books for children: Fiction, folktales, and poetry. American Library Association.
Oberman, R. (2023). From invitation to destination: A systematic literature review of the use of picturebooks in inquiry‐based education. British Educational Research Journal
op de Beeck, N. (2017). Picture-text relationships in picturebooks. In The Routledge companion to picturebooks (pp. 19-27). Routledge.
Özdemir, A. A., Hidir, F., & Beceren, B. Ö. (2019). Examining the use of picture books in preschool education institutions. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(2), 535-559.
Paterson, B. L., & Canam, C. (2001). Meta-study of qualitative health research: A practical guide to meta-analysis and meta-synthesis. , Los Angeles, U.S.A: Sage Publications.
Permana, I. G. Y. (2020). Teaching vocabulary for elementary school students. The Art of Teaching English as a Foreign Language, 1(2), 1-4.
Reese, C. (1996). Story development using wordless picture books. The Reading Teacher, 50(2), 172.
Rehman, M. F., Hussain, R., Khan, M. A., & Ullah, S. (2022). The Power Of Images In The School Textbooks: Analyzing The Impact Of Textbooks Images On The Minds And Learning Of Students. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 10553-10565.
Schacter, J., Thum, Y. M., & Zifkin, D. (2006). How much does creative teaching enhance elementary school students' achievement? The Journal of Creative Behavior, 40(1), 47-72.
Serafini, F., Kachorsky, D., & Aguilera, E. (2016). Picture books in the digital age. The Reading Teacher, 69(5), 509-512.
Shamsi Papkiade, S. Z., Sarmadi, M., Aminifar, E., & Shobeiri, S. M. (2021). Content Analysis of Math Textbooks in the First level of Primary School Based on the Components of Sustainability Education with Shannon Entropy Technique. Journal of Environmental Science and Technology, 23(8), 107-118.
Strouse, G. A., Nyhout, A., & Ganea, P. A. (2018). The role of book features in young children's transfer of information from picture books to real-world contexts. Frontiers in psychology, 9, 50.
Takbiri, F., Khosravi, M., Musapour, Nematullah., Maleki, H., & Afhemi, R. (1402). Designing and validating a curriculum model based on postmodern art with an emphasis on conceptual art in the second elementary school. Educational and school studies, 12(1), 555-5. 20.1001.1.2423494.1402.12.1.22.1
Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC medical research methodology, 8 (1): 45.
Tomita, K. (2022). Visual design as a holistic experience: how students’ emotional responses to the visual design of instructional materials are formed. Educational technology research and development, 70(2), 469-502.
van den Heuvel-Panhuizen, M., & Elia, I. (2012). Developing a framework for the evaluation of picturebooks that support kindergartners’ learning of mathematics. Research in Mathematics Education, 14(1), 17-47.
Vivoda, A. (2019). Tactile picture books in art education in Croatia. International Journal of Education & the Arts, 20(22).