بازسازی کلاسهای درس به منظور مشارکت دانشآموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری سبب میشود نه تنها دانشآموزان بهتر یاد بگیرند، بلکه انگیزه و لذت یادگیری آنها نیز افزایش میدهد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم در درس شیمی صورت گرفته است. تحقیق کاربردی حاضر به شیوه شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی و تجربی شهر اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 است که 54 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی مک اینرنی بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد. یافتهها نشان میدهد آموزش به شیوه پروژه محور تفاوت معناداری در انگیزه پیشرفت تحصیلی بین دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل ایجاد میکند. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد این شیوه آموزش از بین مؤلفههای انگیزه پیشرفت تحصیلی شامل انجام تکلیف، کوشش، رقابت، قدرت اجتماعی، وابستگی اجتماعی، علاقه اجتماعی، تمجید و جایزه، بر روی مؤلفه انجام تکلیف بیشترین و بر روی مؤلفه علاقه اجتماعی کمترین تأثیر را دارد.
اکرمی, زکیه , حموله, زینب و امانی, وحید . (1404). بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2025.14034.4055
MLA
اکرمی, زکیه , , حموله, زینب , و امانی, وحید . "بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.14034.4055
HARVARD
اکرمی, زکیه, حموله, زینب, امانی, وحید. (1404). 'بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.14034.4055
CHICAGO
زکیه اکرمی , زینب حموله و وحید امانی, "بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.14034.4055
VANCOUVER
اکرمی, زکیه, حموله, زینب, امانی, وحید. بررسی تأثیر آموزش به شیوه پروژه محور بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان پایه دوازدهم در درس شیمی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; (): -. doi: 10.48310/pma.2025.14034.4055