طراحی و اعتبار یابی مدل معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی1403-1402

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران.

2 دانشگاه پیام نور مر کز اصفهان ،ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش طراحی مدل معیارهای انتخاب رشته دختران پایه نهم شهرستان شهرکرد بود. روش‌ها‌: روش پژوهش آمیخته ازنوع کیفی کمی بود.جامعه آماری کلیه دانش آموزان دخترپایه نهم آموزش وپرورش ناحیه دو شهرستان شهرکرد درسال تحصیلی 1403-1402بود .روش نمونه گیری هدفمند تا حصول اشباع نظری 17نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. شیوه جمع آوری اطلاعات درفازکیفی مصاحبه های عمیق ودر فاز کمی پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها درفاز کیفی از فرایند کدگذاری مبتنی بر داده بنیاد با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا نسخه 2020 استفاده شد. درفاز کمی اعتبار سنجی مدل طراحی شده با استفاده از شاخص های روایی همگرا CVR وروایی محتوایی CVI انجام شد. یافته‌ها: کدهای گزینشی بدست آمده 14 کدبودند که درمقوله محوری : ملاک ومعیارهای انتخاب رشته خود فرد و افراد کمک کننده به انتخاب رشته، درمقوله علی: عوامل درونی دانش آموزو عوامل بیرون از دانش آموز ،درمقوله مداخله گر عوامل پیش برنده و عوامل باز دارنده، درمقوله زمینه ای فرصت‌های شغلی و درآمدی در آینده و عوامل محیطی، تسهیلات و امکانات ،در مقوله راهبردها، مشورت کردن وتحقیق و مطالعه ودر مقوله پیامدها، پیامد برای خود دانش آموز ،پیامد برای خانواده و پیامد برای جامعه بدست آمد. نتیجه‌گیری: مدل معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم می تواند بعنوان یک مدل راهنما و راهگشای مشاورین،والدین و دانش آموزان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها