انتقال دانش آموزان از یک دوره تحصیلی به دوره ی دیگر، یکی از رویدادهای چالش برانگیز به حساب می آید که می تواند عملکرد تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش های شناختی و عاطفی در انتقال دانش آموزان به دوره متوسطه و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی انجام گرفته است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه اول شهرستان بابل بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۳۰۰ به عنوان نمونه انتخاب شد اند. در بخش کیفی نمونه با ۱۴ نفر به اشباع نظری رسیده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که براساس نتیجه مصاحبه تهیه شده است. نسبت روایی محتوایی پرسشنامه بالای 75. و پایایی آن 80. بوده است. نتایج پژوهش نشان داد چالش های اجتماعی، آموزشی، روانشناختی و خانوادگی مهمترین چالش های دانش آموزان در انتقال به دوره ی متوسطه بوده است و چالش اجتماعی در مدارس دولتی و چالش آموزشی و خانوادگی در مدارس سمپاد بالاتر از حد میانگین بوده است. و اختلاف معناداری در چالش روانشناختی بین مدارس وجود نداشته است. از طرفی بین نمره چالش های دانش آموزان در این دوره و عملکرد تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد.
غلامعلی تبار فیروزجایی, کبری و میرعرب رضی, رضا . (1404). بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), -. doi: 10.48310/pma.2025.17293.4532
MLA
غلامعلی تبار فیروزجایی, کبری , و میرعرب رضی, رضا . "بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14, 2, 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.17293.4532
HARVARD
غلامعلی تبار فیروزجایی, کبری, میرعرب رضی, رضا. (1404). 'بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.17293.4532
CHICAGO
کبری غلامعلی تبار فیروزجایی و رضا میرعرب رضی, "بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14 2 (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.17293.4532
VANCOUVER
غلامعلی تبار فیروزجایی, کبری, میرعرب رضی, رضا. بررسی اکتشافی چالش های شناختی و عاطفی انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه و نقش آن بر افت تحصیلی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; 14(2): -. doi: 10.48310/pma.2025.17293.4532