بررسی میزان بهره‌گیری معلمان از هنر در آموزش دروس غیرهنری دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -56441 تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه کاربرد هنر در آموزش سایر حوزه‌های یادگیری مطرح بوده و نظام‌های آموزشی می‌کوشند از آن بهره‌مند شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهره‌گیری معلمان از هنر در آموزش دروس غیرهنری دوره ابتدایی انجام گردیده است. روش‌ها‌: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی-توصیفی بوده که با روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره ابتدایی شهر کرج بوده که نمونه‌ای به تعداد ۲۵۴ نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در آن مشارکت نمودند. گردآوری داده‌ها با ابزار پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته انجام گرفته و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون T و رتبه‌بندی فریدمن) و پایایی پرسشنامه نیز با آزمون آلفای کرونباخ انجام و مقدار آن 83/0 برآورد شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 71 درصد نمونه آماری دارای تجربه به‌کارگیری هنر در آموزش دروس غیرهنری هستند. در بین ۱۳ رشته هنری، میزان کاربرد رشتههای کاردستی، نقاشی، قصه‌گویی و فیلم بالاتر از حد متوسط و رشتههای شعر، خوشنویسی، موسیقی، آواز و سرود، حجم‌سازی، عکاسی و آثار هنری تاریخی کمتر از متوسط بود. تحلیل وضعیت میزان استفاده از رشته‌های هنری به تفکیک 9 حوزۀ یادگیری نشان داد در دو درس فارسی و فناوری میزان بهره‌گیری از رشته‌های هنری بالاتر از حد متوسط، در درس علوم در حد متوسط و در سایر دروس یعنی ریاضی، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی، تفکر و پژوهش، هدیه‌های آسمان و قرآن کمتر از حد متوسط بوده است. نتیجه‌گیری: به صورت کلی میزان استفاده معلمان از رشته‌های هنری به جز سه درس فارسی، فناوری و علوم کمتر از متوسط است.

کلیدواژه‌ها