شناسایی و تبیین راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدارس خاص متوسطه ؛یک پژوهش آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و مدیر در آموزش و پرورش

2 دانشیار گروه رهبری و حکمرانی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف: پژوهشی کاربردی جهت شناسایی و تبیین راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدارس خاص متوسطه
روش پژوهش: با رویکرد آمیخته از نوع طرح تبیینی، مرحله کمی به شیوه ی توصیفی (پیمایشی) و مرحله کیفی برمبنای طرح ساختگرا نظریه داده بنیاد. در مرحله کمی جامعه آماری دانش آموزان مدارس خاص متوسطه پسرانه و دخترانه شهرستان کامیاران در سـال تحصیلی 1400-1401به تعداد 1597نفر بوده است. تعداد نمونه با جدول مورگان 310 نفر تعیین و نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه ای نسبتی انجام گرفت و در مرحله کیفی با نمونه گیری هدفمند و بعد از 13مصاحبه عمیق ، اشباع نظری حاصل شد.
یافته ها: کیفیت خدمات آموزشی بنا به ادرکات و انتظارات دانش آموزان در حد بالا ومناسب است. ارزیابی ادراکات و انتظارات کیفیت خدمات آموزشی و ابعاد پنجگانه آن و مدارس از لحاظ نوع مدرسه ( نمونه دولتی، شاهد و غیردولتی) و مقطع تحصیلی (متوسطه اول و دوم) تفاوت معنادار وجود دارد. در تحلیل کیفی شناسایی و تبیین راهکارهای رفع شکاف، 198 راهکار کلیدی و در ادامه از آنها 74 کد اولیه، 28 مفهوم و در نهایت در قالب 5 مقوله در جهت کد متمرکز ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مدرسه ارائه شده است.
نتیجه گیری: مراکز آموزشی با توجه به افزایش انتظارات محیط برای ارتقای کیفیت آموزش، ابتدا باید با روش علمی این کیفیت ارزیابی شود و جایگاه آن از دید مشتریان اصلی شناسایی شود و راهکارها برای تقویت شکاف حاصل بکار گرفته شود.
واژه های کلیدی:
ارزیابی کیفیت، خدمات آموزشی مدارس، تحلیل ادراکات وانتظارات ، راهکارهای رفع شکاف، مدل سروکوال

کلیدواژه‌ها