پیشینه و اهداف:پرسش و پرسشگری در امر آموزش و پرورش دانش آموزان نقش اصلی و کلیدی ایفا می کنند و به نوعی راهنما و راهبر دانش آموزان در درک و دریافت مطالب و مفاهیم هستنـد.به همین واسطه می توان یکـی از نقش ها و کارکردهای آموزش و پـرورش را،تـربیت دانش آموزان پرسشگر دانست. هدف مقالۀ حاضر بررسی اثر رویکرد تدریس پژوهش محور بر مهارت پرسشگری در دانش آموزان دوره اول متوسطه بود روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1401-1400بود که با روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای مشاهده، سیاهۀ رفتار، پرسش نامۀ روحیۀ پرسشگری حیدری و نظرسنجی از دانش آموزان استفاده شده است.رویکرد تدریس پژوهش محور طی 4 ماه، هر هفته به مدت یک ساعت در تدریس بخشی از درس فارسی برای دانش آموزان اجرا شد. یافته ها: از مهم ترین علل ضعف مهارت پرسشگری دانش آموزان می توان به خجالت کشیدن از طرح سوال، مسخره شدن توسط همکلاسی ها، تأکید معلمان به یادگیری حافظه محور به جای یادگیری دانایی محور و...اشاره کرد. با اتخاذ رویکرد پژوهش محور، مهارت پرسشگری دانش آموزان از 77/65 به 15/144 افزایش یافت که حاکی از تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان است. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داد رویکرد تدریس پژوهش محور موجب تقویت روحیه پرسشگری و ارتقای عملکرد تحصیلی درس فارسی شد. این رویکرد تدریس می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد
عیسی پور کهلبونی, اصغر , نورموسوی, سیده طاهره و شعبان پناه, ساره . (1404). تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), -. doi: 10.48310/pma.2024.15378.4347
MLA
عیسی پور کهلبونی, اصغر , , نورموسوی, سیده طاهره , و شعبان پناه, ساره . "تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14, 2, 1404, -. doi: 10.48310/pma.2024.15378.4347
HARVARD
عیسی پور کهلبونی, اصغر, نورموسوی, سیده طاهره, شعبان پناه, ساره. (1404). 'تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.15378.4347
CHICAGO
اصغر عیسی پور کهلبونی , سیده طاهره نورموسوی و ساره شعبان پناه, "تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14 2 (1404): -, doi: 10.48310/pma.2024.15378.4347
VANCOUVER
عیسی پور کهلبونی, اصغر, نورموسوی, سیده طاهره, شعبان پناه, ساره. تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; 14(2): -. doi: 10.48310/pma.2024.15378.4347