بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه شیراز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز هستند که تعداد 400 نفر از آن‌ها برای نمونه تحقیق انتخاب ‌شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌­ساخته است که روایی آن از دیدگاه استادان تأیید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/84 تعیین شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که: 1. میانگین مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش اعضای هیئت ‌علمی از نظر دانشجویان از میانگین فرضی پژوهش بیشتر بوده است. از بین مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای، مؤلفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت‌ علمی دارای بیشترین میانگین (3/94) و مؤلفه عدم تبعیض بین دانشجویان دارای کمترین میانگین (3/23) است. 2. بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، مقطع تحصیلی و رشته درباره بعضی از مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


ابطحی، سیدابراهیم (1387). «چارچوبی برای آموزش دروس دانشگاهی اخلاق در فناوری اطلاعات». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال سوم. شماره 3،4. صص 27-37.
ایمانی­‌پور، معصومه (1391). «اصول اخلاق حرفه‌ای در آموزش». مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی»، دوره پنجم، شماره 6. صص 28-41.
بذرافکن، لیلا؛ امینی، میترا؛ لطفی، فرهاد؛ جلالی، زهرا (1390). «بررسی خود سنجی رعایت اخلاق حرفه‌ای در بین اساتید بالینی دانشکدهه پزشکی شیراز». مجله پزشکی هرمزگان. سال شانزدهم، شماره 5. صص 387- 394.
حسینی، سید جواد (1393). «بررسی رابطه اخلاق حرفه‌ای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ه علوم تربیتی. دانشگاه تهران.
حسینیان، سیمین (1385). اخلاق در مشاوره و روانشناسی. تهران: انتشارات کمال تربیت.
رحیمی، حمید، آقابابایی، راضیه (1392). «رابطه فرهنگ‌سازمانی و اخلاق حرفه‌ای؛ اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کاشان». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره ششم، شماره 2. صص 62-67.
زین‌الدین بن علی العاملی (شهید ثانی) (1368). منیه المرید فی آداب المفید و المستفید. مکتب اعلام اسلامی. قم.
عزیزی، نعمت اله (1389). «اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی: تأملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزش‌های دانشگاهی». مجله راهبرد فرهنگ، شمارۀ 8 و 9،صص 174-201.
فرمهینی فراهانی؛ محسن، بهنام جام؛ لیلا (1391). «بررسی میزان رعایت مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای آموزش در اعضای دانشگاه شاهد». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال هفتم. شماره1.صص1-10.
فراستخواه، مقصود (1385). «اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی؛ جایگاه و سازوکارهای اخلاقیات حرفه‌ای علمی در تضمین کیفیت آموزش عالی». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1. صص13-28.
قراملکی، احدفرامرز (1385). اخلاق حرفه‌ای. قم: نشر مجنون.
میرکمالی، سیدمحمد (1392). فلسفه مدیریت. تهران: نشر یسطرون.
میرکمالی، سیدمحمد (1389). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: نشر یسطرون.
نعمتی، محمدعلی، محسنی، هدی سادات (1389). «اخلاق در آموزش عالی؛ مؤلفه‌ها، الزامات، راهبردها». پژوهش‌­نامه اخلاق در آموزش عالی، پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، شماره 63. صص 9-46.
Carr, David (2000). Professional and ethics in teaching. First publishing, Routledge, London. pp. 30-45.
Gluchmanova, M. (2015). The importance of ethics in the teaching profession. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 509-513.
Kumar, R. (2014). Professional Ethics in Teacher Education: Need and Importance. Darpan International Research Analysis, 1(8), 1.
McCraw, H. Moffeit, K. S. & O’Malley Jr, J. R. (2009). An analysis of the ethical codes of corporations and business schools. Journal of business ethics, 87(1), 1-13.
Pring, Richard (2001). Education as a moral practice, Journal of Moral Education, Vol. 30, No. 2. pp. 101-112.
Puiu, S. & Ogarca, R. F. (2015). Ethics management in higher education system of Romania. Procedia Economics and Finance, 23, 599-603.
Sârbu, L. V.; Dimitrescu, M. & Lacroix, Y. (2015). The importance of knowing and applying of the professional legislation and ethics in the management of educational institutions to combat corruption. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 203-210.